استارتاپهای حوزه نمایندگی فروش با استفاده از هوش مصنوعی، در حال حاضر با رقابت فراوانی رو به رو هستند. اگر سفری به سانفرانسیسکو داشته باشید، احتمالا بیلبوردهایی را خواهید دید که ادعا میکنند میتوانید “استخدام انسانها را متوقف کنید” یا توصیه میکنند که “پایپر، نماینده فروش مبتنی بر هوش مصنوعی” را استخدام کنید. هرچند برخی از این استارتاپها به سرعت در حال رشد هستند، اما چالشهایی نیز وجود دارد و برخی سرمایهگذاران محتاطانه به این زمینه نگاه میکنند.
انشول گوپتا، همبنیانگذار Actively AI، میپذیرد که نسخههای اولیه این ابزارها به وعدههای خود عمل نمیکنند. او معتقد است که نمایندگان فروش هوش مصنوعی به روش سنتی موفق نبودهاند زیرا بیش از حد بر “حجم خالص” متمرکز شدهاند؛ به معنای تماس با بیشترین تعداد ممکن از مشتریان بالقوه. Actively AI، که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده است، رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. این استارتاپ مدلهای خاص “استدلال” را برای شرکتها توسعه میدهد تا از طریق دادههای خود عبور کرده و ارزشمندترین مشتریان را شناسایی کنند، مشابه کارهایی که نمایندگان فروش انسانی برتر انجام میدهند.
این رویکرد جدید به استفاده از فناوری استدلال از طوفانی در دنیای هوش مصنوعی بهرهبرداری میکند که مدلهای هوش مصنوعی را به بررسی مجدد منطق و دقت کارشان وادار میکند. Actively ادعا میکند که این روش کارآمد است و به مشتریانی مانند فینتک Ramp کمک کرده است تا دهها میلیون دلار درآمد اضافی کسب کنند. این استارتاپ، که در نیویورک مستقر است، به تازگی ۱۷.۵ میلیون دلار در دور مالی سری A از Bain Capital Ventures جذب کرده است. این به دنبال دور سرمایهگذاری قبلی ۵ میلیون دلاری اعلامنشده از First Round Capital است، که مجموع سرمایهگذاریهای جذبشده را به ۲۲.۵ میلیون دلار میرساند.
مدیرعامل Actively، میهیر گریمل، بیان کرده است: “ما آن را ‘ابرهوش GTM’ مینامیم—رویکردی مبتنی بر استدلال که نه تنها اتوماسیون یا کمک میکند، بلکه به طور فعال بهترین تصمیمات ممکن برای ایجاد رشد را میگیرد.” این استارتاپ ترکیبی از مدلهای داخلی و مدلهای استدلال محبوب از OpenAI و Anthropic را برای تقویت فناوری خود استفاده میکند. هر دو بنیانگذار قبلاً در دانشگاه استنفورد به مطالعه هوش مصنوعی پرداختهاند، با تمرکز گریمل بر زمینهای نزدیک به استدلال به نام یادگیری فعال، که به Actively نام داده است.
جذب سرمایه Actively آخرین شواهدی است که رونق مدلهای استدلال ممکن است فراتر از شرکتهای اصلی هوش مصنوعی مانند OpenAI یا DeepSeek به استارتاپها نیز سرایت کند. به عنوان مثال، هفته گذشته، یک استارتاپ مورد حمایت Y Combinator مبلغ ۵ میلیون دلار جذب کرد و ادعا کرد که یک “موتور استدلال” برای کاهش کاغذبازی در حوزه سلامت ساخته است. آن استارتاپ، Taxo، اعلام کرده که طی شش ماه به درآمد سالانه ۱ میلیون دلار رسیده است. Actively از اعلام درآمد دقیق خود خودداری کرده است، اما اظهار کرده که طی نه ماه، ده برابر رشد داشته است.
هنوز زود است که بگوییم آیا رویکرد مبتنی بر استدلال Actively همانطور که وعده داده شده کار خواهد کرد یا اینکه به سادگی یک نوع جدید از ابزارهای فروش هوش مصنوعی خواهد بود. با این حال، در حال حاضر برخی سرمایهگذاران به پیشنهاد این استارتاپ ایمان دارند.