نسخه جدیدی از دستیار هوش مصنوعی Anthropic به نام Claude برای آموزش امروز معرفی شد. این ابزار تخصصی با هدف تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان طراحی شده است و به جای ارائه پاسخهای مستقیم، دانشجویان را به تفکر نقدی وادار میکند. این محصول جدید با همکاری دانشگاههای معتبر نظیر دانشگاه Northeastern، مدرسه اقتصادی لندن و کالج Champlain عرضه شده و به عنوان آزمایشی گسترده برای بررسی اثرات هوش مصنوعی بر فرآیند یادگیری به کار گرفته میشود.
قلب تپنده Claude برای آموزش، “حالت یادگیری” است که شیوه ارتباط دانشجویان با هوش مصنوعی را بهطور بنیادین تغییر میدهد. به جای دادن پاسخ، Claude با پرسشهای سقراطی مانند “چگونه به این مسئله نزدیک میشوید؟” دانشجویان را به تفکر وادار میکند. این رویکرد به طور مستقیم ریسک استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای دور زدن یادگیری عمیق را هدف قرار میدهد.
از زمان معرفی ChatGPT در سال 2022، دانشگاهها با چالشهایی در قبال استفاده از هوش مصنوعی روبهرو شدهاند. برخی بهطور کامل استفاده از آن را ممنوع کردهاند، در حالی که برخی دیگر به دنبال استفاده مسئولانه از آن هستند. در این زمینه، دانشگاه Northeastern با برنامه آکادمیک Northeastern 2025 خود به 50 هزار دانشجو و استاد در 13 پردیس جهانی خدمات میدهد و به استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در آموزش اهمیت ویژهای میدهد.
تمایز اصلی در این مشارکتها مقیاس بزرگ آنهاست. این دانشگاهها به جای محدود کردن استفاده از هوش مصنوعی به بخشها یا دورههای خاص، تصمیم گرفتهاند تا این فناوری را به عنوان ابزاری کارآمد در کل اکوسیستم آموزش بهکار گیرند. این اقدام نه تنها دانشجویان بلکه کارکنان اداری را نیز شامل میشود، جایی که Claude میتواند در تحلیل و بهینهسازی اسناد پیچیده به کاربرده شود.
همکاری با سازمانهای مانند Internet2 و Instructure که سیستم مدیریت یادگیری Canvas را ساختهاند، امکانات نوینی را برای دسترسی به میلیونها دانشجو فراهم میکند. در حالی که شرکتهایی مانند OpenAI و گوگل ابزارهای قدرتمندی در حوزه AI ارائه دادهاند، ویژگی بارزClaude برای آموزش، طراحی آن با استفاده از پرسشهای سقراطی است که تعاملی نوین با دانشجویان ایجاد میکند.
پیشبینی میشود بازار فناوریهای آموزشی تا سال 2030 به 80.5 میلیارد دلار برسد. اما اهمیت اصلی، ادغام مؤثر این ابزارها در نظام آموزشی است که به افزایش سواد هوش مصنوعی در نیروی کار آینده کمک میکند. چالشهای بسیاری همچنان باقی ماندهاند، از جمله آمادگی اساتید برای ادغام AI و مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی.
Anthropic با ارائه روشی نوین، امکانی را فراهم کرده که از هوش مصنوعی نه به عنوان جایگزین تفکر انسانی، بلکه به عنوان کمکی برای تقویت فرآیند یادگیری استفاده شود. این تفاوت میتواند زمانی که این فناوریها به شکل گستردهتری در آموزش و کار مورد استفاده قرار میگیرند، نقشی حیاتی ایفا کند.