یوتیوب روز چهارشنبه از گسترش برنامه آزمایشی خود برای شناسایی و مدیریت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی که شامل «شکل» فرد، از جمله چهره خالقان، هنرمندان و دیگر شخصیتهای مشهور یا تاثیرگذار است، خبر داد. این شرکت همچنین حمایت خود را از قانونی به نام “قانون عدم تقلب” (NO FAKES ACT) اعلام کرد که هدف آن مقابله با مشکل Replicaهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است که تصاویر یا صداهای افراد را تقلبی و فریبدهنده بازآفرینی میکنند و محتوای مضر ایجاد میکنند. یوتیوب در همکاری با حامیان این قانون، از جمله سناتورهای کریس کوئنس (D-DE) و مارشا بلکبرن (R-TN) و دیگر بازیگران صنعت، از جمله انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) و انجمن تولیدکنندگان فیلم (MPA) در طراحی این لایحه مشارکت داشته است. این سناتورها قرار است در کنفرانسی خبری روز چهارشنبه، دوباره این لایحه را معرفی کنند.
در یک پست بلاگ، یوتیوب دلیل حمایت خود از این لایحه را توضیح داد و اعلام کرد که با وجود پتانسیل هوش مصنوعی برای “انقلاب در بیان خلاقانه”، این فناوری میتواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد. “ما همچنین میدانیم که خطراتی در محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله امکان سوءاستفاده یا ایجاد محتوای مضر. پلتفرمها مسئولیت دارند که بهطور فعال به این چالشها رسیدگی کنند.” به گفته یوتیوب، “قانون عدم تقلب راهی هوشمند برای پیشرفت ارائه میدهد چرا که به بهترین شکل ممکن توازن بین حفاظت و نوآوری را برقرار میکند: انتقال قدرت به دستان افراد برای اطلاعرسانی به پلتفرمها درباره Replicaهای تولید شده توسط هوش مصنوعی که باید حذف شوند.”
یوتیوب با همکاری آژانس هنرمندان خلاق (CAA) در دسامبر 2024 سیستم شناسایی شباهت خود را معرفی کرد. این فناوری جدید بر اساس تلاشهای یوتیوب با سیستم موجود Content ID طراحی شده است که محتوای حفاظتشده از حق نشر را در ویدیوهای آپلود شده کاربران شناسایی میکند. مشابه سیستم Content ID، این برنامه بهطور خودکار به شناسایی محتوای مخرب — در این مورد، چهرهها یا صداهای شبیهسازی شده با ابزارهای هوش مصنوعی — میپردازد.
برای اولین بار، یوتیوب لیستی از آزمایشکنندگان اولیه برنامه خود را اعلام کرد که شامل خالقان برتر یوتیوب مانند MrBeast، Mark Rober، Doctor Mike و Marques Brownlee است. در طول دوره آزمایش، یوتیوب با این خالقان همکاری خواهد کرد تا فناوری را گسترش دهد و کنترلهای آن را بهبود بخشد. همچنین این برنامه در سال آینده به خالقان بیشتری گسترش خواهد یافت. با این حال، یوتیوب زمان مشخصی برای راهاندازی عمومی سیستم شناسایی شباهت اعلام نکرد.
علاوه بر فناوری شناسایی شباهت، این شرکت همچنین فرآیند حریم خصوصی خود را بهروزرسانی کرده تا به افراد امکان درخواست حذف محتوای تغییر یافته یا مصنوعی که شبیه به آنها است را بدهد. این شرکت همچنین ابزارهای مدیریت شباهت را معرفی کرده است که به افراد اجازه میدهد شناسایی کنند و مدیریت کنند که چگونه هوش مصنوعی برای نمایش آنها در یوتیوب استفاده میشود.