اندی جاسی، مدیرعامل آمازون، بر اهمیت سرمایه‌گذاری “تهاجمی” در زمینه هوش مصنوعی تأکید کرده و معتقد است که شرکت‌ها باید به‌منظور بهره‌برداری کامل از پاداش‌های مالی آینده، در حال حاضر اقدام کنند. در نامه سالانه خود به سهامداران آمازون، که روز پنجشنبه منتشر شد، جاسی اعلام کرد که برای همگام شدن با سطح نوآوری در هوش مصنوعی و تقاضای مشتریان برای محصولات مرتبط، به “سرمایه قابل توجهی” نیاز است. او اضافه کرد که آمازون نیز باید در حال حاضر این هزینه‌ها را انجام دهد تا در سال‌های آینده از بازدهی مطلوب خود برخوردار شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که آمازون در نشست درآمدهای سه‌ماهه چهارم خود در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد بیش از 100 میلیارد دلار در سال 2025 بر روی هزینه‌های سرمایه‌گذاری کند. جاسی در این زمینه گفته است که “بیشترین بخش” این سرمایه‌گذاری به توانمندی‌های هوش مصنوعی AWS اختصاص خواهد یافت. او در نامه خود نوشت: “ما همچنان معتقدیم که هوش مصنوعی یک بار در زندگی، همه چیز را متحول خواهد کرد. تقاضا برای هوش مصنوعی بی‌سابقه است و مشتریان، سهامداران و کسب‌وکار ما با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در حال حاضر به بهترین شکل خدمت خواهند شد.”

مدیرعامل آمازون تصریح کرد که بزرگترین هزینه‌های مربوط به هوش مصنوعی در حال حاضر به مراکز داده و چیپ‌ها مربوط می‌شود، اما افزود که به مرور زمان، هزینه‌های زیرساخت‌ها کاهش خواهد یافت. وی بیان کرد: “در AWS، با رشد سریع تقاضا، نیاز به تأمین مراکز داده، چیپ‌ها و سخت‌افزار بیشتر می‌شود (و چیپ‌های هوش مصنوعی بسیار گران‌تر از چیپ‌های CPU هستند).” جاسی همچنین توضح داد که سرمایه‌گذاری در این زیرساخت‌ها در ابتدای کار انجام شده، هر چند این دارایی‌ها برای سال‌ها مفید خواهند بود.

به عنوان مثال، جاسی از چیپ‌های Trainium2 آمازون یاد کرد که به گفته او، قیمت این چیپ‌ها 30 تا 40 درصد عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های محاسباتی مبتنی بر GPU فعلی دارند. چیپ‌های Trainium2 در اواخر سال 2024 عرضه شدند. همچنین، او عنوان کرد که دینامیک قیمت‌گذاری هوش مصنوعی در آینده تغییر خواهد کرد؛ زیرا هزینه‌های آموزشی هوش مصنوعی کاهش یافته و بودجه بیشتر به هزینه‌های استنتاج، یا خدمات‌دهی به مدل‌های هوش مصنوعی، اختصاص خواهد یافت.

او در خاتمه افزود: “ما احساس فوریت زیادی داریم که هزینه‌های استنتاج را برای مشتریان کاهش دهیم. چیپ‌های با قیمت و عملکرد بهتر کمک خواهند کرد. اما در چند سال آینده، استنتاج با بهبودهای حاصل از تقطیر مدل، کش caching پرسش‌ها، زیرساخت محاسباتی و معماری‌های مدل به طرز معناداری مؤثرتر خواهد شد.” جاسی همچنین اشاره کرد که آمازون در حال حاضر بیش از 1000 برنامه هوش مصنوعی مولد در حال توسعه دارد و درآمدهای هوش مصنوعی این شرکت با درصدهای “سه رقمی” در سال نسبت به سال قبل در حال رشد است که این امر نمایانگر “نرخ درآمد سالانه چند میلیارد دلاری” می‌باشد. techcrunch نیز برای اظهار نظر با آمازون تماس گرفته است.

مشاور دیجیتال هوشمند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا