مدیران فناوری به طور مداوم درباره تأثیر انقلابی هوش مصنوعی بر صنعت تبلیغات صحبت میکنند. بهویژه، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به روشنی نظر خود را درباره چگونگی رهبری این تحول بیان کرده است. او در کنفرانس سالانه Sessions که به تازگی در سانفرانسیسکو برگزار شد، به تشریح برنامههایش برای خودکارسازی کل صنعت تبلیغات با استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی “باکس سیاه” پرداخت.
زاکربرگ اعلام کرد که یکی از اجزای کلیدی این سیستم، راهاندازی هزاران تبلیغ “آزمایشی” تولید شده توسط هوشمصنوعی برای کاربران فیسبوک، اینستاگرام و Threads خواهد بود. او بهطور دقیق توضیح داد: «هدف نهایی این است که هر کسبوکاری بتواند به ما مراجعه کند، هدف خود را اعلام کند — مثلاً جذب مشتریان جدید یا فروش محصولات — و بگوید که چقدر حاضرند هزینه کنند تا به این نتایج دست یابند، و پس از اتصال حساب بانکیشان، ما حداکثر نتایج ممکن را ارائه خواهیم داد. این سیستم، به نوعی، مانند یک دستگاه نهایی برای دستیابی به نتایج تجاری خواهد بود. من فکر میکنم این یکی از مهمترین و ارزشمندترین سیستمهای هوشمصنوعی خواهد بود که ساخته میشود.»
زاکربرگ در هفته گذشته در پادکست بن تامپسون با نام Stratechery، اولینبار این دستگاه فرضی را توصیف کرد. اگر این سیستم طبق چشمانداز زاکربرگ ساخته شود، عواقب بزرگی برای صنعت تبلیغات خواهد داشت. او مطرح کرد که در حالی که آژانسهای تبلیغاتی خلاقانه همچنان وجود خواهند داشت، کسبوکارهای کوچک ممکن است نیازی به شروع با جنبههای خلاقانه نداشته باشند و متا میتواند تمام عملیات تبلیغاتی آنها را مدیریت کند.
زاکربرگ همچنین اظهار داشت که ابزارهای تبلیغاتی متا، که تعدادی از آنها دارای قابلیتهای هوشمصنوعی تولیدی هستند، به قدری پیشرفتهاند که این شرکت حتی توصیه نمیکند مشتریان مشخص کنند که به چه دموگرافیهایی هدفگذاری کنند. او ادعا کرد که ابزارهای متا میتوانند کاربران علاقهمند را بهتر از بازاریابان انسانی شناسایی کنند. زاکربرگ عنوان کرد که قدم منطقی بعدی، تلاش برای بهکارگیری این بهینهسازی مبتنی بر دادهها در جنبههای خلاقانه است: «ما قادر خواهیم بود حدود ۴۰۰۰ نسخه مختلف از محتوای شما را تولید و آزمایش کنیم و ببینیم کدام یک بهتر عمل میکند.»
در حالی که این نوع راهحل ممکن است برای کسبوکارها جذاب به نظر برسد، سوالی بزرگ باقی میماند که آزمایش تبلیغات تولید شده توسط هوشمصنوعی چه تأثیری بر تجربه کاربری در پلتفرمهای متا خواهد داشت، به خصوص که این پلتفرمها هماکنون نیز مملو از محتوای تولید شده توسط هوشمصنوعی هستند. متا همچنین با تصاویری از هوشمصنوعی و چتباتهای هوشمصنوعی که کاربران میتوانند با آنها تعامل داشته باشند، آزمایش کرده است. اخیراً، این شرکت یک پرتال اجتماعی و اپلیکیشن تخصصی را راهاندازی کرده که به محتوای تولیدی هوشمصنوعی میپردازد. بهنظر میرسد که حالا دسته دیگری از هوشمصنوعی — تبلیغات — در حال ورود به اکوسیستم رسانههای اجتماعی متا است.
هرچند آزمایش تبلیغات تولید شده توسط هوشمصنوعی ممکن است برای شرکتها ارزش به همراه داشته باشد، این موضوع بدان معناست که کاربران باید با محتوای بیشتری دست و پنجه نرم کنند. بهعلاوه، صنعت تبلیغات نسبت به چشمانداز زاکربرگ به طور کامل خوشبین نخواهد بود. انتقادات زیادی درباره اخلاق استفاده از هوشمصنوعی در زمینههای خلاقانه وجود دارد؛ بهعنوان مثال، در اکتبر ۲۰۲۴، بیش از ۱۱,۰۰۰ خالق به یک نامه باز اعتراض کردند که استفاده از هنر تولید شده توسط انسان برای آموزش سیستمهای هوشمصنوعی را محکوم میکرد. خالقان همچنین علیه شرکتهای توسعهدهنده ابزارهای هنر هوشمصنوعی، مانند Midjourney و Stability AI، شکایت کردهاند.
با این حال، باید توجه داشت که به همان اندازه که خالقان و مدیران تبلیغاتی وجود دارند که معتقدند ابزارهای هوشمصنوعی به زودی تهدیدی برای شغل آنها نخواهند بود. جاننی هورنبی، بنیانگذار آژانس تبلیغاتی The&Partnership، در روز سهشنبه یک مقاله انتقادی منتشر کرد که در آن عنوان شد خلق کمپینهای موفق برندینگ هنوز یک کار بهطور خاص انسانی است. به طور کلی، به نظر میرسد زاکربرگ ایده روشنی از چگونگی خودکارسازی صنعت تبلیغات و پر کردن فید متا با تبلیغات مبتنی بر هوشمصنوعی دارد؛ چه آژانسهای تبلیغاتی و چه کاربران با این موضوع موافق باشند یا نه.