پلتفرم مدیریت کارهای سازمانی ServiceNow روز چهارشنبه از دومین خرید خود در حوزه هوش مصنوعی در سال جاری خبر داد. این شرکت با انتشار بیانیهای رسمی اعلام کرد که توافقنامهای قطعی برای خرید Data.World، یک پلتفرم کاتالوگ داده و حاکمیت داده مبتنی بر ابر، امضا کرده است. Data.World که در سال ۲۰۱۵ در آستین، تگزاس تأسیس شده، تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیون دلار سرمایهگذاری از شرکتهای معتبر مثل Alumni Ventures و Prologis Ventures جذب کرده است.
جزئیات مالی این معامله فاش نشده ولی آخرین ارزشگذاری Data.World برابر با ۳۵۰ میلیون دلار در دور سرمایهگذاری سری C در سال ۲۰۲۲ بوده است. گراو ریواری، معاون ارشد و مدیر تجزیه و تحلیل دادهها در ServiceNow گفت که این شرکت به دنبال همکاری با شرکتهایی است که میتوانند به مشتریان کمک کنند تا هوش مصنوعی را در مقیاس بزرگ پیادهسازی کنند. بهویژه، هدف ServiceNow ارتقاء منابع لازم برای آمادهسازی دادهها برای استفاده در هوش مصنوعی است.
ریواری در این رابطه گفت: «این مسیر به سوی هوش مصنوعی کارآمد، از نوعی جهنم دادهای میگذرد و این واقعیت تلخ است.» او اضافه کرد که Data.World میتواند به مشتریان ServiceNow در این زمینه کمک کند زیرا این پلتفرم به سازمانها کمک میکند دادههای خود را بهراحتی سازماندهی و جستجو کنند. با اضافه شدن ابزارهای حاکمیت داده Data.World، مشتریان میتوانند حداکثر بهرهوری را از عوامل هوش مصنوعی و دیگر اتوماسیونهای هوش مصنوعی خود ببرند.
ریواری بیان کرد که پس از اتمام معامله، Data.World بهتدریج به ServiceNow ادغام خواهد شد و پلتفرم آن بهعنوان محصولی جدید به مشتریان ارائه میشود. این دومین خرید ServiceNow در چند ماه اخیر است؛ این شرکت در ماه مارس نیز اعلام کرد که توافق کرده است Moveworks، که ابزارهای اتوماسیون و هوش مصنوعی مبتنی بر نیازهای سازمانها را توسعه میدهد، به مبلغ ۲.۸۵ میلیارد دلار خریداری کند. این خریدها تمامی در راستای برنامه ServiceNow جهت پذیرش هوش مصنوعی کارآمد و ابزارهای لازم برای ساخت آن قرار دارند.
در مارس ۲۰۲۴، فیلیپ کِرک، معاون ارشد توسعه کسبوکار شرکتی ServiceNow در گفتوگو با TechCrunch اعلام کرد که این شرکت بهمنظور گذار به هوش مصنوعی کارآمد، روشهایی ترکیبی از ساخت و خرید قابلیتها را در پیش خواهد گرفت. او گفت: «این مسأله به نوعی شطرنج سهبعدی است که باید تعیین کنیم آیا بهتر است یک قابلیت را بسازیم، خریداری کنیم یا همکاری کنیم. بزرگترین اولویت ما این است که تصمیماتی بگیریم که بهنفع بلندمدت مشتریان ما باشد و ما را از آنچه که در آن کلاس جهانی هستیم، یعنی اتوماسیون سازمانی در پلتفرممان، متمایز کند.»