در سال ۲۰۱۷، راگاوت گوبتا با هدف حل یک مشکل شخصی به میدان آمد: او به دنبال دسترسی آسان به وعده‌های غذایی خانگی بود که در دوران کودکی خود می‌خورد، بدون اینکه زمان زیادی را صرف پخت و پز کند یا هزینه‌ای برای غذاهای آماده و استخدام سرآشپز خصوصی پرداخت نماید. او به حوزه روباتیک روی آورد و این مسیر منجر به تأسیس شرکت استارتاپی به نام پوشا شد.

پوشا، یکی از شرکت‌های موفق در برنامه استارتاپی TechCrunch Startup Battlefield، روبات‌های رومیزی را طراحی می‌کند که با استفاده از بینایی ماشین، وعده‌های غذایی را تهیه می‌کنند. کاربرها می‌توانند از لیست دستور پخت‌ها انتخاب کنند، مقدار لازم از مواد اولیه را اضافه نمایند و سپس دستگاه وعده غذایی را آماده می‌کند. گوبتا در گفتگو با TechCrunch اعلام کرد که این فرآیند به‌گونه‌ای طراحی شده که قابلیت تنظیم و انعطاف‌پذیری دارد، به‌طوری که کاربران می‌توانند جایگزین‌هایی برای مواد اولیه داشته باشند و پوشا همچنان به درستی کار خواهد کرد، حتی اگر آنها مقادیر مواد را به دقت اندازه‌گیری نکنند.

گوبتا با مقایسه پوشا با یک قهوه‌ساز گفت: «این مانند یک دستگاه قهوه‌ساز برای غذاست.» او ادامه داد: «زمانی که می‌خواهید یک فنجان قهوه بنوشید، نوع قهوه را انتخاب می‌کنید، دانه‌ها، شکر و شیر را در ظرف‌های جداگانه قرار می‌دهید، سپس دکمه دم‌کردن را فشار می‌دهید و یک فنجان قهوه آماده می‌شود. پوشا هم همین کار را برای غذا انجام می‌دهد.»

علی‌رغم کارایی پوشا، گوبتا اذعان کرد که این دستگاه به میزان بیشتری از کار نسبت به یک دستگاه قهوه‌ساز نیاز دارد. در حالی که پوشا بخش عمده‌ای از کار پخت و پز را انجام می‌دهد، مصرف‌کنندگان هنوز نقش فعالی در خرید مواد اولیه و آماده‌سازی دارند. به‌ویژه برش دادن مواد می‌تواند زمان زیادی از فرآیند پخت را به خود اختصاص دهد. او تأکید کرد که پوشا بیشترین موفقیت را تا کنون با مشتریانی داشته که به‌طور معمول بین دو تا شش بار در هفته آشپزی می‌کنند و به دنبال کاهش بار در شب‌هایی از هفته هستند.

پوشا که در ابتدا با نام Nymble شناخته می‌شد، در ابتدا به شکل یک بازوی رباتیک شروع به کار کرد، اما تجربیات در برنامه تسریع کننده Bosch آنها را به تغییر مسیر وادار ساخت. این شرکت دریافته بود که مصرف‌کنندگان به دستگاهی که در آشپزخانه حرکت کند یا تمیز کردن آن دشوار باشد، تمایلی ندارند. گوبتا گفت: «ما از روز اول بسیار متمرکز و وسواس‌گونه به مشتریان خود توجه کرده‌ایم. ما از زنده‌چت Zendesk استفاده نمی‌کنیم؛ بلکه از طریق WhatsApp با بیش از ۱۰۰ مشتری خود در ارتباط هستیم. بیشتر مشتریان مرا شخصاً می‌شناسند.»

شرکت پوشا به تازگی ۸ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری سری A به رهبری Accel جذب کرده و این سرمایه‌گذاری شامل مشارکت سرمایه‌گذاران فعلی مانند Xeed Ventures، Waterbridge Ventures و Binny Bansal، یکی از بنیان‌گذاران Flipkart، می‌باشد. گوبتا اعلام کرد که پوشا قصد دارد از این تأمین مالی برای توسعه محصول استفاده کند. به‌ویژه، این شرکت می‌خواهد گزینه‌های بیشتری برای دستور پخت اضافه کند و امکان پیشنهاد ایده‌‍‌های جدید از سوی مردم را فراهم کند تا هوش مصنوعی تولیدی بتواند آن ایده‌ها را به دستور العمل تبدیل کرده و به سرعت به دستگاه اضافه کند.

پوشا روبات‌های خود را در ژانویه ۲۰۲۵ راه‌اندازی کرد و تاکنون اولین سری تولیدی خود را به پایان رسانده و در حال ثبت پیش‌سفارش برای سری دوم است. گوبتا خاطرنشان کرد: «اگر به مایکروویو، ماشین ظرفشویی و یخچال خود نگاه کنید، در یک مقطع زمانی این دستگاه‌ها روبات‌های رومیزی بودند. این دستگاه‌ها به مرور زمان در خانه‌های مصرف‌کنندگان بسیار ضروری شدند، به‌طوری که سازندگان شروع به نصب آنها در منازل شدند. ما احساس می‌کنیم پوشا به زودی همین سرنوشت را خواهد داشت.»

تولید تصویر با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا