آدیدبل (Audible)، سرویس کتاب صوتی آمازون، روز سهشنبه اعلام کرد که با همکاری ناشران منتخب، قصد دارد کتابهای چاپی و الکترونیکی را به کتابهای صوتی با روایت هوش مصنوعی تبدیل کند. این ابتکار به منظور گسترش سریع کاتالوگ خود در رقابت با رقبایی چون اپل و اسپاتیفای در بازار در حال رشد کتابهای صوتی انجام میشود. آدیدبل از قابلیتهای هوش مصنوعی آمازون بهرهبرداری میکند تا به ناشران در تولید کتابهای صوتی کمک کند. ناشران میتوانند از بیش از ۱۰۰ صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی، با لهجهها و گویشهای مختلف، انتخاب کنند. همچنین، این شرکت برنامه دارد به مرور زمان این گزینهها را گسترش دهد.
علاوه بر این، آدیدبل برنامهریزی کرده است تا نسخه بتای ترجمه هوش مصنوعی را در سال جاری معرفی کند که خدمات ترجمه متن به متن و گفتار به گفتار را ارائه میدهد. این خدمات به ترجمههایی از انگلیسی به اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی نیز کمک میکند. بنا به اعلام شرکت، ناشران همچنین میتوانند از کمک زبانشناسان حرفهای برای بررسی دقت این ترجمهها بهرهمند شوند.
در سال ۲۰۲۳، آمازون ابزاری مجازی با دسترسی انتخابی برای نویسندگان خود منتشر کرد که به آنها این امکان را میدهد تا کتابهای الکترونیکی خود را با استفاده از تکنولوژی گفتار مصنوعی به کتابهای صوتی تبدیل کنند. سال گذشته، آدیدبل گروهی از راویان کتاب صوتی را دعوت کرد تا بر روی صدای خود برای آموزش هوش مصنوعی کار کنند. جستجوی عبارت “صدای مجازی” در آدیدبل نشاندهنده بیش از ۵۰,۰۰۰ عنوان با برچسب “روایت شده توسط: صدای مجازی” است که نشان از محبوبیت این تکنولوژی در میان نویسندگان دارد که ممکن است منابع لازم برای تولید کتاب صوتی خود را نداشته باشند.
با وجود گسترش قابل توجه این فناوری، معرفی روایتهای تولید شده توسط هوش مصنوعی بحثهایی را در جامعه ناشران و میان شنوندگان ایجاد کرده است. منتقدان نگران این هستند که این ضبطهای هوش مصنوعی ممکن است به کیفیت کلی کتابهای صوتی آسیب بزنند. اسپاتیفای، دومین ارائه دهنده بزرگ کتابهای صوتی پس از آدیدبل، نیز به تازگی تلاشهایی برای گسترش کتابخانه کتابهای صوتی خود با استفاده از ابزارهای روایت هوش مصنوعی آغاز کرده است و در ماه فوریه با تأمینکننده صوتی هوش مصنوعی، الون لبز (ElevenLabs) همکاری کرده است.