گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی WizardLM مستقر در پکن که تحت نظر مایکروسافت فعالیت میکرد، به تازگی به Tencent، شرکت چینی مالک WeChat و بازیهای موفقی همچون PUBG Mobile پیوسته است. Can Xu، پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی و مدیر چندین پروژه در WizardLM، در پست اخیر خود در شبکه اجتماعی X اعلام کرد که وی و تیمش مایکروسافت را ترک کرده و به Hunyuan، یکی از نهادهای توسعه هوش مصنوعی Tencent ملحق شدهاند.
در ماههای گذشته، Hunyuan مدلهای هوش مصنوعی متعددی از جمله تولیدکنندگان ویدیو و اشیاء سهبعدی را منتشر کرده است. WizardLM نیز به تازگی یک مدل با برند Hunyuan به نام Hunyuan-TurboS 0416 را ارائه کرده است. Qingfeng Sun، که خود را یکی از بنیانگذاران WizardLM معرفی کرده، در یک پست در X ادعا میکند که Hunyuan-TurboS 0416 از مدلهای هوش مصنوعی «باز» مانند سری Gemma 3 شرکت گوگل پیشرفتهتر است. با این حال، هنوز مشخص نیست که چند نفر از پژوهشگران WizardLM در حال حاضر به فعالیت خود ادامه میدهند و زمان دقیق ترک تیم از مایکروسافت کی بوده است.
تاریخچه WizardLM به نسبت غیرمعمول است. در آوریل گذشته، این تیم که تحت نظارت مایکروسافت قرار داشت، مجموعهای از مدلهای هوش مصنوعی به نام WizardLM-2 را معرفی کرد که اعلام کردند قابلیت رقابت با GPT-4 شرکت OpenAI را دارد. اما تنها پس از یک روز، مایکروسافت این مدلها را از وب حذف کرد و دلیل آن را عدم انجام آزمایشهای «سمیت» اعلام کرد. تیم WizardLM در پست خود نوشت: «ما بهطور تصادفی یکی از مراحل مورد نیاز در فرایند انتشار مدل را از دست دادیم — آزمایش سمیت. در حال حاضر در حال اتمام این آزمایش به سرعت هستیم و به محض ممکن، مدل خود را دوباره منتشر خواهیم کرد.»
با وجود حذف این مدل، کاربران به سرعت نسخههای اصلی WizardLM-2 و نسخههای سفارشی و تنظیمشده آن را دوباره آپلود کردند. همچنین، در پستی از Clément Delangue، مدیرعامل Hugging Face، بیان شد که اقدام مایکروسافت که منجر به حذف سایر مدلهای WizardLM شد، به جامعه Hugging Face آسیب رسانده و پروژههای متنباز متعددی را مختل کرده است. او در این خصوص گفت: «مدلهای WizardLM بهطور کلی بیش از صد هزار بار در ماه دانلود شدند.»
به نظر میرسد WizardLM در Tencent به فعالیتهای خود ادامه خواهد داد و در حال حاضر در حال توسعه و انتشار مدلهای هوش مصنوعی است. Tencent بهتازگی تیم Hunyuan خود را بازسازی کرده و دو واحد جدید ایجاد نموده و هزینههای زیرساخت هوش مصنوعی خود را افزایش داده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که رشد 8 درصدی سالیانه خود در سهماهه اول 2025 را به سرمایهگذاریهای در زمینه هوش مصنوعی نسبت میدهد. Tencent برنامه دارد که امسال 90 میلیارد یوان (حدود 12.49 میلیارد دلار) را به هزینههای سرمایهگذاری اختصاص دهد که بخش اعظم آن به تلاشهای هوش مصنوعی این شرکت خواهد رفت.