شرکت کلارنا (Klarna)، غول خدمات خرید و پرداخت پس از دریافت، سال گذشته از ابتکار عمل بزرگی برای بهرهبرداری از سیستمهای هوش مصنوعی درونیاش که بهوسیله OpenAI توسعه یافتهاند، رونمایی کرد. این اقدام صرفاً یک ادعا نبود، بلکه کلارنا قرارداد هزینهبر خود با Salesforce CRM را خاتمه داد و همچنین به کاهش استخدام نیروهای انسانی پرداخت، بهطوریکه برخی از وظایف قبلاً توسط انسانها انجام میشد، اکنون توسط هوش مصنوعی انجام میشود.
بهگزارش جدیدترین دادههای مالی این شرکت، کلارنا اعلام کرد که استفاده از هوش مصنوعی به افزایش چشمگیری در کارایی شرکت کمک کرده و پیشبینی میشود درآمد این شرکت به ازای هر کارمند به ۱ میلیون دلار برسد که نسبت به ۵۷۵ هزار دلار در سال گذشته، رشد چشمگیری را نشان میدهد. این شرکت مدعی است که اکثر عملکردها به لطف تلاشهای هوش مصنوعی، کارآمدتر شدهاند، اما بزرگترین تأثیر مالی ناشی از کاهش قابل توجه هزینههای خدمات مشتری بوده است.
سال گذشته، کلارنا اعلام کرد که قصد دارد نزدیک به ۷۰۰ پیمانکار خدمات مشتری تماموقت را با چتباتهای هوش مصنوعی جایگزین کند. با این حال، هفته گذشته این شرکت اعلام کرد که مشتریان همچنان میتوانند با نمایندگان انسانی صحبت کنند. در ماه مارس، این شرکت سوئدی مدارک لازم برای عرضه عمومی اولیه (IPO) در ایالات متحده را ارائه کرد. اما با توجه به نوسانات بازار سهام ناشی از اعلام تعرفههای رئیسجمهور ترامپ، کلارنا برنامههای خود را برای IPO به تعویق انداخت. علیرغم افزایش ۱۳ درصدی درآمد این شرکت به ۷۰۱ میلیون دلار در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، هیچ جدول زمانی برای از سرگیری برنامههای IPO ارائه نشده است.