پلتفرم هوش دادههای سازمانی Alation به تازگی شرکت Numbers Station را خریداری کرد تا به مشتریان خود دسترسی به عوامل هوش مصنوعی ارائه دهد که بر روی دادههای ساختار یافته آنها کار میکنند. جزئیات این معامله هنوز فاش نشده است. Numbers Station که بر ایجاد اپلیکیشنهای دادهای بومی هوش مصنوعی تمرکز دارد، یک استارتاپ در مرحله سری A محسوب میشود که بیش از ۱۷ میلیون دلار از سرمایهگذاریهای خطرپذیری از پیمانکاران مانند Norwest Venture Partners، Madrona و Factory جمعآوری کرده است.
به گفته Satyen Sangani، همبنیانگذار و مدیرعامل Alation، این شرکت قصد دارد محصولات Numbers Station را تا پایان این فصل به خود ادغام کند. او در گفتوگو با TechCrunch اظهار داشت: «یکی از جنبههایی که به ما اعتماد به نفس زیادی داد، این بود که معماریهای شرکتها به گونهای کاملاً مکمل طراحی شدهاند که میتوانیم ادغام را به سرعت انجام دهیم.»
Sangani افزود: «مصرف داده و دانش به طور فزایندهای از طریق مدلهای زبانی بزرگ (LLMs) انجام میشود، اما واقعیت این است که این مدلها تمایل به ارائه اطلاعات نادرست دارند، به همین دلیل هنوز شرکتها نتوانستهاند ابزارهای دادهای هوش مصنوعی را به معنای واقعی به کار ببرند.» او بر این نکته تأکید کرد که مرحله بعدی مدیریت داده در شرکت باید شامل یک لایه ترجمه باشد که بین LLMها و دادههای سازمانی قرار گیرد. به گفته او، Numbers Station انتخاب طبیعی برای ارائه این لایه است زیرا این شرکت قبلاً عوامل هوش مصنوعیای را ایجاد کرده که بر روی دادههای ساختار یافته کار میکنند.
سابقه Venky Ganti، یکی از همبنیانگذاران Alation، که چند سال در Numbers Station فعالیت کرده است، به نفع این خرید بود. Sangani گفت: «توانایی بهوجود آوردن ارتباط بین LLMها و پایگاههای داده اصلی که شرکتها را پشتیبانی میکنند، به نظر ما مشکل اصلی برای افزایش مقیاس LLMها در درون سازمانها است.»
Alation از سال گذشته شروع به ساخت عوامل هوش مصنوعی خود کرده است، از جمله یکی برای کیفیت داده و یکی برای مستندسازی که این شرکت انتظار دارد در این فصل منتشر کند. با این حال، خرید یک شرکتی مانند Numbers Station به Alation این امکان را میدهد که اتوماسیونهای کاری را سریعتر ارائه دهد. Sangani در پایان گفت: «آنچه ما ارائه میدهیم شامل تمام متادادهها و زمینههای مربوط به دادهها و یک کتابخانه بزرگ از اتصالات و دانش سازمانی است. و آنچه آنها به ارمغان میآورند، توانایی استفاده از این LLMها و به کارگیری فناوریهای پیشرفته آنها بر روی دادهها است.»
Alation در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و در حال حاضر با بیش از ۶۰۰ مشتری از جمله Nasdaq، Hertz و Samsung همکاری میکند. این شرکت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از سرمایهگذاریهای خطرپذیر از شرکتهایی مانند General Catalyst، Andreessen Horowitz و Sapphire Ventures جذب کرده و در سال ۲۰۲۲ ارزش آن به ۱.۷ میلیارد دلار رسید.