تست اولیه خدمت روباتاکسی تسلا در آستین، تگزاس، که به مدت طولانی وعده داده شده است، ماه آینده آغاز خواهد شد و این تست در ابتدا به مناطق خاصی که شرکت آن‌ها را “ایمن‌ترین” می‌داند، محدود خواهد بود. الون ماسک، مدیرعامل تسلا، در مصاحبه‌ای با CNBC گفت: «خودروهای تسلا به هیچ وجه از تقاطع‌ها عبور نخواهند کرد مگر اینکه از عملکرد آنها در آن نقاط اطمینان کامل داشته باشیم، در غیر این صورت، مسیری جایگزین را انتخاب خواهند کرد.» وی تأکید کرد که این شرکت با صحت‌سنجی بالا در روند استقرار خودروهای خود حرکت خواهد کرد و چنین رویکردی را حیاتی می‌داند.

استفاده از “ژئوفنس” (geofence)، که به معنای محدود کردن خودروها به مناطق مشخص است، یک تغییر استراتژیک عمده برای تسلا به شمار می‌آید. ماسک طی سال‌های گذشته ادعا کرده بود که شرکت او قادر است تا راه‌حلی برای خودران‌های عمومی ایجاد کند که بتواند در هر مکانی به‌طور مستقل کار کند. او همچنین اعلام کرد که تسلا قصد دارد آزمایش‌های مشابهی برای خدمت روباتاکسی خود در کالیفرنیا و احتمالاً ایالت‌های دیگر در آینده نزدیک انجام دهد.

ماسک در تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران در ماه آوریل، ایده استفاده از ژئوفنس را مطرح کرد و به احتمال وجود پارامترهای محلی برای عملیات اولیه روباتاکسی‌های تسلا اشاره کرد. وی افزود که به منظور ایجاد ایمنی، کارکنان شرکت به‌صورت دور از محل، ناوگان اولیه شامل حدود ۱۰ دستگاه خودروی مدل Y که به نرم‌افزار “رانندگی خودران بدون نظارت” مجهز شده‌اند، را نظارت خواهند کرد. جالب است که این خودروها بدون هیچ اپراتور ایمنی درون‌خودرو از مسیرهای تعیین شده عبور خواهند کرد.

ماسک همچنین تصریح کرد: «به نظر می‌رسد شروع با تعداد کم خودروها منطقی است تا از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل کنیم و سپس بر اساس موفقیت آن‌ها، ظرفیت را افزایش دهیم.» این رویکرد مشابه با رویه‌های معمول در صنعت خودران است؛ مانند Waymo که مرکز عملیاتی خود را با کارمندانی که روباتاکسی‌های خود را زیر نظر دارند، تجهیز کرده است. در واقع، این شرکت کنترل مستقیم بر خودروها را نداشته و کارکنان تنها از طریق پرسش و پاسخ با سیستم خودران، به آن کمک می‌کنند.

گفتگوی هوشمند آنلاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا