براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، ابزارهای هوش مصنوعی گوگل، از جمله خلاصههای خبری و چتباتها، تأثیرات منفی شدیدی بر ترافیک سایتهای خبری گذاشتند. با ظهور چتباتها، کاربران به سادگی میتوانند پاسخها را درخواست کنند که گاه از محتوای خبری بدون اطلاع ناشران تولید میشود، بنابراین نیازی به کلیک بر روی لینکهای آبی گوگل نیست. این موضوع منجر به کاهش قابل توجهی در ارجاعات به سایتهای خبری شده و ترافیک مورد نیاز ناشران برای پشتیبانی از روزنامهنگاری باکیفیت را بهشدت کاهش داده است.
گوگل در سال گذشته از ابزار خلاصه نتایج جستجوی خود، یعنی AI Overviews، رونمایی کرد. این ابزار تأثیرات منفی بر ترافیک سایتهایی مانند راهنمای سفر، نکات بهداشتی و بررسیهای محصولات داشته است. همچنین، مدل AI شرکت گوگل که رقیب چتجیپیتی است، بهزودی فشار بیشتری بر ترافیک رسانهها وارد خواهد کرد، چرا که این ابزار با لحن محاورهای پاسخ میدهد و لینکهای خارجی کمتری را ارائه میدهد. براساس دادههای Similarweb که در گزارشی از وال استریت ژورنال نقل شده، سهم ترافیک ارگانیک از جستجو به سایتهای دسکتاپ و موبایل نیویورک تایمز در آوریل 2025 به 36.5% کاهش یافته است که نسبت به 44% سه سال پیش افت قابل توجهی دارد.
در عین حال، گوگل در کنفرانس توسعهدهندگان خود در ماه مه به معرفی نحوه کمک AI Overviews به افزایش ترافیک جستجو پرداخت، هرچند به نظر میرسد این افزایش شامل ناشران نمیشود. ناشرانی همچون آتلانتیک و واشنگتن پست بر ضرورت تغییر مدلهای تجاری در این صنعت تأکید کردهاند تا با این تهدیدات مقابله کنند. برخی از ناشران به قراردادهای اشتراک محتوا با شرکتهای هوش مصنوعی روی آوردهاند تا از این طریق به درآمدهای اضافی دست یابند. نیویورک تایمز اخیراً توافقی با آمازون برای مجوز استفاده از محتوای ویرایشی خود برای آموزش پلتفرمهای هوش مصنوعی این شرکت منعقد کرده است. همچنین، چندین ناشر از جمله آتلانتیک با شرکت OpenAI همکاریهایی را آغاز کردهاند. طرح استارتاپ هوش مصنوعی Perplexity نیز بر اشتراکگذاری درآمد تبلیغاتی با ناشران خبر تمرکز دارد، بهگونهای که وقتی چتبات آن محتوای ناشران را در پاسخ به یک پرسش به نمایش میگذارد، این درآمدها تقسیم خواهند شد.