به تازگی OpenAI خبر از عرضه مدل جدید خود، تحت عنوان o3-pro داده است که بهدنبال کاهش قیمت چشمگیر مدل o3، معرفی شده است. این مدل جدید بهطور خاص برای توسعهدهندگانی طراحی شده که به دقت و جزئیات بیشتری در پاسخها نیاز دارند. OpenAI در بیانیهای اعلام کرده است که o3-pro بهگونهای طراحی شده که “توانایی تفکر بیشتر و ارائه پاسخهای قابل اعتمادتری” را دارد و به همین دلیل دسترسی به ابزارهای نرمافزاری بیشتری نیز دارد.
این مدل جدید، بهطور طبیعی سرعت کمتری نسبت به نسخههای قبلی دارد و پاسخگویی آن ممکن است در شرایط خاص به تاخیر بیفتد. بههمین دلیل کارشناسان توصیه میکنند که از o3-pro برای سوالات چالشبرانگیز استفاده شود که دقت بیشتر از سرعت اهمیت دارد. بهعنوان مثال، بایدو ردی، مدیر عامل Abacus AI، اشاره کرد که o3-pro برای سوالی ساده به مدت ۲ دقیقه زمان صرف کرده است.
عرضه این مدل جدید همزمان با افزایش ۵۰ درصدی کاربران تجاری OpenAI از فوریه، صورت میگیرد و نشاندهنده فراگیری هرچه بیشتر کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای کسبوکار است. هزینه استفاده از o3-pro نیز در مقایسه با قیمتهای قبلی بهطور چشمگیری افزایش یافته، به طوری که برای هر ورودی باید ۲۰ دلار و برای خروجیها ۸۰ دلار پرداخت شود.
مدلهای استدلالی بهعنوان یک میدان جدید برای رقابت بین ارائهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی به شمار میروند که رقبایی از جمله گوگل و Anthropic در این عرصه فعال هستند. با این حال، بهنظر میرسد که o3-pro بهطور خاص در حوزههای علمی و آموزشی عملکرد بهتری نسبت به مدلهای پایه از خود نشان داده است.
استفادهکنندگان اولیه o3-pro درباره عملکرد آن نظرهای مثبتی اعلام کردهاند و یکی از توسعهدهندگان، بن هایاک، در بلاگ خود بهبودهای قابل توجهی را در درک محیط و انتخاب ابزارهای مناسب برای پاسخ به سوالات گزارش کرده است.
با توجه به این تحولات و معرفی مدل جدید، بهنظر میرسد که OpenAI بهدنبال ارتقاء کیفی و کمّی خدمات خود برای کسبوکارها و توسعهدهندگان تکنولوژی است. این اقدام، فرصتی مهم برای استفاده از هوش مصنوعی در پروژههای پیچیده و تجاری فراهم میآورد.