شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعهدهندگان (WWDC 25) اعلام کرد که از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود کشف اپلیکیشنها در فروشگاه اپل (App Store) استفاده خواهد کرد. این اقدام در خلال جلسات مرتبط با بهروزرسانی پلتفرم توزیع نرمافزار خود، یعنی App Store Connect، معرفی شد. بهاینترتیب، اپل برچسبهای جدیدی به نام “برچسبهای فروشگاه اپلیکیشن” را برای نشان دادن ویژگیها و عملکردهای خاص اپلیکیشنها معرفی میکند.
این برچسبها در ابتدا توسط مدلهای زبانی بزرگ اپل با استفاده از منابع مختلف مانند متادیتای اپلیکیشنها تولید خواهند شد. سپس این برچسبها مورد بازبینی انسانی قرار میگیرند قبل از اینکه بر روی اپلیکیشنها در App Store اعمال شوند. کاربران اپل میتوانند از این برچسبها برای جستجوی اپلیکیشنها استفاده کنند و این برچسبها در کنار دستهها در صفحه جستجو و نتایج جستجو ظاهر خواهند شد. اپل معتقد است که این برچسبها به کاربران کمک میکنند تا اطلاعاتی که معمولاً در لیستهای اپلیکیشن گم شده است، مانند توضیحات اپلیکیشن، دستهبندی، متادیتا و حتی اسکرینشاتها را راحتتر پیدا کنند.
همچنین، این برچسبها تصویر بهتری از نحوه کشف اپلیکیشنها به توسعهدهندگان ارائه میدهند. کاربران فعلی از طریق امکانات مختلفی در App Store، از جمله مقالات ادیتوریالی در تب امروز، مجموعههای پیشنهادی توسط تیم ادیتوریال فروشگاه، مرور دستهها یا استفاده از جستجوی فروشگاه اپلیکیشن، به دنبال اپلیکیشنهای مورد نظر خود میگردند. اپل همچنین از طریق تبلیغات در بخشهای مختلف App Store از جمله تب امروز و نتایج جستجو کسب درآمد میکند.
زمانی که کاربران بر روی یکی از برچسبهای جدید کلیک کنند، به صفحهای جدید منتقل میشوند که مجموعهای از اپلیکیشنها و بازیهایی با ویژگیها یا عملکردهای مشابه را ارائه میدهد. اگرچه این برچسبها بهطور هوشمند تولید و بازبینی میشوند، اما توسعهدهندگان در نهایت کلمه نهایی را در مورد برچسبهای مرتبط با اپلیکیشنهای خود خواهند داشت. یک صفحه اطلاعات جدید در نرمافزار App Store Connect در دسترس خواهد بود که در آن توسعهدهندگان میتوانند برچسبها را مدیریت کرده و برچسبهایی که نمیخواهند در صفحه محصول اپلیکیشنشان نمایش داده شوند را از لیست خارج کنند.
علاوه بر برچسبها، اپل اعلام کرده است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد صفحات محصول سفارشی ایجاد کنند که هنگام جستجوی اپلیکیشنها با استفاده از کلمات کلیدی خاص، ظاهر شوند. این شرکت نیز در حال بهبود ویژگی “برچسبهای تغذیهای” اپلیکیشن خود است و دامنه سنی اپلیکیشنها را گسترش داده و کدهای ارائه را به موارد قابل مصرف، غیرقابل مصرف و اشتراکهای غیرقابل تمدید گسترش داده است.