گوگل به تازگی اعلام کرد که در حال آزمایش ویژگی “بررسیهای صوتی” (Audio Overviews) برای برخی از جستجوهای خود است. این قابلیت که اولین بار در NotebookLM، دستیار یادداشتبرداری و تحقیق مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت معرفی شد، به کاربران امکان میدهد تا با استفاده از مدلهای جدید Gemini، اطلاعات را به شیوهای کاملاً جدید و راحتتر دریافت کنند.
بر اساس اعلام گوگل، بررسی صوتی میتواند به عنوان یک منبع مفید عمل کند و به کاربران این امکان را میدهد که در حین انجام کارهای دیگر یا در صورت تمایل به تجربه صوتی، اطلاعات را به راحتی دریافت کنند. این ویژگی از امروز در برنامه آزمایشی گوگل موسوم به Labs در دسترس است و کاربران میتوانند در صورت تشخیص گوگل مبنی بر مفید بودن این قابلیت بر اساس جستجوی خاص خود، گزینه تولید یک بررسی صوتی کوتاه را مشاهده کنند.
پس از تولید یک بررسی صوتی، کاربران یک پخشکننده صوتی ساده با کنترلهای پخش/مکث، دکمه تنظیم صدا و گزینه تغییر سرعت پخش را خواهند دید. همچنین، گوگل لینکهایی را در پخشکننده صوتی نمایش میدهد تا منابع اطلاعاتی مورد استفاده را نشان دهد. در صورتی که بعد از شنیدن یک بررسی صوتی بخواهید در مورد موضوعی بیشتر اطلاعات کسب کنید، میتوانید بر روی لینکها کلیک کنید و به عمق جستجوی خود بپردازید.
از دیگر ویژگیهای این آزمایش، امکان دادن امتیاز مثبت یا منفی به هر بررسی صوتی و ارزیابی کلی آزمایش در Labs میباشد. همچنین، در NotebookLM، بررسیهای صوتی به کاربران این امکان را میدهد که با استفاده از میزبانی مجازی هوش مصنوعی، پادکستهایی از اسنادی که به اشتراک گذاشتهاند، مانند مطالب درسی یا خلاصههای حقوقی، تولید کنند.
گوگل همچنین در ماه مارس بررسیهای صوتی را به Gemini معرفی کرد. بررسیهای صوتی در جستجو، بر پایه خلاصههای تولید شده توسط هوش مصنوعی (AI Overviews) ساخته شدهاند که به جستجوهای خاص در گوگل ارائه میشوند. با این اقدام، گوگل به دنبال جذب کسانی است که بهترین روش یادگیری برایشان صوتی است و نیاز به دسترسی آسانتری به اطلاعات دارند. شایان ذکر است که این اعلامیه چند روز پس از گزارشی در وال استریت ژورنال منتشر شده که نشان میدهد بررسیهای هوش مصنوعی و دیگر ابزارهای مبتنی بر آن، ترافیک سایتهای خبری را تحت تأثیر قرار دادهاند.