در کنفرانس GamesBeat Summit 2025، مباحثات داغی در مورد بازی‌ها و هوش مصنوعی مولد، به ویژه مدل‌های ترنسفورمر، مدل‌های زبان بزرگ و مدل‌های تولید تصویر شد. کریس ملیسینوس، مروّج ارشد بازی‌ها و فناوری‌های immersives در AWS، میزبان آران فار، هم‌بنیان‌گذار و CTO استودیوهای Jam & Tea، آشوین راگورامان، معمار راه‌حل‌های ارشد در حوزه بازی در AWS و هیلاری میسن، هم‌بنیان‌گذار و CEO شرکت Hidden Door بود تا پتانسیل خلاقانه هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها را بررسی کنند.

هوش مصنوعی به‌طور روشن، بهره‌وری در فرآیندهای توسعه را افزایش داده است، اما آیا می‌تواند به نفع بخش خلاقانه طراحی بازی نیز عمل کند؟ میسن در پاسخ به این سوال که با ظرافت خاصی مطرح شده گفت: «این یک دکمه بزرگ قرمز برای “ساخت یک بازی” نیست، اما به ما این امکان را می‌دهد که سوالات جدیدی را بپرسیم. تابع هزینه‌های ما تغییر کرده است، توانایی‌های ما عوض شده است و آنچه می‌توانیم به بازیکنان اجازه دهیم، دگرگون شده است.» او یادآور شد: «تجربه خلاقانه‌ای که می‌توانیم به وجود آوریم و امتحان کنیم، شاید سریع‌تر از گذشته بسازیم. این سوالی سیاه و سفید در مورد هوش مصنوعی و ساخت بازی نیست، بلکه سوالی پیچیده‌تر است که به ارزیابی آنچه می‌توانیم انجام دهیم و امکانات جدیدی که در اختیار داریم، مربوط می‌شود.»

فار نیز تأکید کرد که هنوز زمان کاهش وابستگی به ابزارهای قدیمی نرسیده است و گفت: «ما هنوز آماده آن نیستیم که با فشردن یک دکمه، یک بازی دریافت کنیم. من یک مجموعه ابزار دارم و باید ارزیابی کنم که هوش مصنوعی چه کمکی به من می‌کند و کجا می‌تواند کمبودها را جبران کند. نیاز به بازگشت سرمایه داریم و در عین حال، از مردم می‌خواهم که بهینه‌سازی زودهنگام نکنند.»

هوش مصنوعی مولد فرصت‌های جدیدی در طراحی روایت، نمونه‌سازی و ساخت جهان‌ها به ویژه برای استودیوهای کوچک و آزمایشی فراهم می‌کند و خلاقیت را تسریع می‌بخشد. ملیسینوس بیان کرد: «به نوعی، هوش مصنوعی در حال اتوماسیون زیرساختی است که به هنرمندان و طراحان امکان می‌دهد تا بدون نیاز به ساخت تمام اجزا از ابتدا، به خلق آثار بپردازند.»

با وجود پتانسیل بالای هوش مصنوعی، بایستی همواره به سوگیری‌ها و خروجی‌های سیستم توجه داشته باشیم. فار گفت: «گاهی اوقات، توهمات به معنی خلاقیت هستند. باید از الگوهای جدیدی که این فناوری ایجاد می‌کند بهره برد.»

استودیو Hidden Door به‌جای استفاده از هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی، از این فناوری برای تجمع داینامیک هنر ساخته شده توسط انسان بهره می‌برد و میسن گفت: «ما در حال فکر کردن به تجربه بصری نهایی هستیم تا با کارایی بالا به آن دست یابیم.»

مدل‌های پیش‌آموزش‌دیده و مقیاس‌پذیر به تیم‌های کوچک و توسعه‌دهندگان مستقل کمک می‌کند تا در فرآیند خلاقیت مشارکت داشته باشند. راگورامان تأکید کرد: «این ابزارها به نوعی دموکراتیک‌سازی قابلیت‌ها در یک پلتفرم یکپارچه هستند که دسترسی به مدل‌های رده‌بالای هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند.»

در نهایت، ابزارهایی مانند Amazon Bedrock این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند تا آزمایشات مختلفی انجام دهند و ابزارهای مناسب خود را انتخاب کنند. راگورامان افزود: «این‌گونه است که شما از این مدل‌های زبانی به عنوان ابزاری استفاده می‌کنید، نه تنها به عنوان یک ابزار اصلی، بلکه به عنوان یکی از ابزارها در کیت ابزار خود. این فناوری زمان تولید را تسریع می‌بخشد و به ما این امکان را می‌دهد که مدل یا تصویری خلق کنیم که بازیکنان نیز از آن لذت ببرند.»

تبدیل متن‌های فارسی به صوت طبیعی و روان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا