از لحظه‌ای که سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به روی صحنه آمد، مشخص بود که این یک مصاحبه عادی نخواهد بود. آلتمن و برایان لایت‌کپ، مدیر عملیات، در حالی که به طور نامناسبی در انتهای صحنه ایستاده بودند، در برابر جمعیت انبوهی از علاقه‌مندان به فناوری در یک مکان شلوغ در سانفرانسیسکو قرار گرفتند. در شب سه‌شنبه، صدها نفر در جایگاه‌های تئاتری نشسته بودند تا شاهد ضبط یک قسمت زنده از پادکست محبوب فناوری، “Hard Fork” باشند که با حضور کوین روس، ستون‌نویس نیویورک تایمز و کیسی نیوتن از پلتفورمر برگزار می‌شد. آلتمن و لایت‌کپ به عنوان مهمانان اصلی برنامه معرفی شده بودند، اما به نظر می‌رسید که آنها زودتر از موعد وارد صحنه شده‌اند. روس توضیح داد که او و نیوتن برنامه داشته‌اند تا چند عنوان خبری که درباره OpenAI در هفته‌های اخیر منتشر شده را معرفی کنند. آلتمن در حین این صحبت‌ها به شوخی گفت: «این بسیار جالب‌تر است که ما اینجا هستیم.»

چند ثانیه بعد، آلتمن سوال جنجالی را مطرح کرد: «آیا شما قرار است درباره جایی که از ما شکایت کردید چون از حریم خصوصی کاربران خوش‌تان نمی‌آید صحبت کنید؟» با شروع برنامه، آلتمن بحث را به سمت دعوی حقوقی نیویورک تایمز علیه OpenAI و سرمایه‌گذار بزرگ آن، مایکروسافت، معطوف کرد. این نشریه ادعا می‌کند که آلتمن و شرکتش از مقالاتشان به نادرستی برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ استفاده کرده‌اند. آلتمن به وضوح نسبت به آخرین تحولی در این پرونده، که وکلای نیویورک تایمز خواسته بودند OpenAI داده‌های کاربران ChatGPT و API خود را حفظ کند، ناراحت بود. او گفت: «نیویورک تایمز، یکی از بزرگ‌ترین نهادها، واقعاً، به این نظر رسیده که ما باید سوابق کاربران‌مان را حفظ کنیم حتی اگر آنها در حالت خصوصی چت کنند یا از ما خواسته باشند که آن‌ها را حذف کنیم.»

در ادامه، آلتمن از پادکسترها خواست تا نظرات شخصی خود را درباره دعوای نیویورک تایمز بیان کنند، اما آنها به دلیل ارتباط‌شان با این نشریه ترجیح دادند وارد بحث نشوند. ورود پرشور آلتمن و لایت‌کپ تنها چند دقیقه طول کشید و باقی مصاحبه به‌نظر طبق برنامه پیش رفت، اما این واقعه به وضوح نمایانگر نقطه عطفی است که سیلیکون‌ولی در روابط خود با صنعت رسانه به آن نزدیک می‌شود. در سال‌های اخیر، چندین ناشر علیه OpenAI، آنتروپیک، گوگل و متا به‌خاطر آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود با آثار دارای حق کپی، شکایت کرده‌اند. به طور کلی، این دعاوی ادعا می‌کنند که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند ارزش آثار دارای حق کپی را کاهش دهند و حتی جایگزین آن‌ها شوند.

اما به‌نظر می‌رسد اوضاع به نفع شرکت‌های فناوری تغییر کرده است. اوایل هفته جاری، آنتروپیک، یکی از رقبای OpenAI، در نبرد حقوقی‌اش در برابر ناشران پیروزی مهمی به دست آورد. یک قاضی فدرال حکم داد که استفاده آنتروپیک از کتاب‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی‌اش در برخی شرایط قانونی است، که ممکن است پیامدهای گسترده‌ای برای دعاوی دیگر ناشران علیه OpenAI، گوگل و متا داشته باشد.

شاید آلتمن و لایت‌کپ با این پیروزی در صنعت، با اعتماد به نفس بیشتری به مصاحبه زنده با خبرنگاران نیویورک تایمز وارد شدند. اما این روزها، OpenAI با تهدیدهایی از جهات مختلف مواجه است و این موضوع در طول شب به وضوح مشهود بود. مارک زاکربرگ به تازگی سعی داشته تا بهترین استعدادهای OpenAI را با پیشنهاد بسته‌های جبران خسارت ۱۰۰ میلیون دلاری به کارمندانش در آزمایشگاه سوپرهوش مصنوعی متا جذب کند. آلتمن چند هفته پیش در پادکست برادرش با اشاره به این موضوع گفت: «فکر می‌کنم [زاکربرگ] اعتقاد دارد که او سوپرهوش است.»

در ادامه، نیوتن از آلتمن درباره رابطه OpenAI با مایکروسافت سوال کرد، که در ماه‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته است، زیرا این دو شرکت در حال مذاکره برای یک قرارداد جدید هستند. در حالی که مایکروسافت روزگاری محرک اصلی OpenAI بود، اکنون این دو در حوزه نرم‌افزارهای سازمانی و سایر زمینه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. آلتمن در پاسخ به این سوال گفت: «در هر شراکت عمیق، نقاط تنشی وجود دارد و ما به وضوح آن‌ها را داریم. ما هر دو شرکت‌هایی با آرزوهای بزرگ هستیم و بنابراین ممکن است برخی از نقاط تنش ایجاد شود، اما من انتظار دارم که این مسأله برای هر دو طرف در آینده ارزش عمیق داشته باشد.»

به‌نظر می‌رسد مدیریت OpenAI این روزها زمان زیادی را صرف مقابله با رقبا و دعاوی حقوقی می‌کند، و این ممکن است توانایی OpenAI را در حل معضلات وسیع‌تری مانند چگونگی دستیابی ایمن به سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته در مقیاس بزرگ تحت تأثیر قرار دهد. یکی از جنبه‌ها که نیوتن از آلتمن پرسید، نگرانی‌ها پیرامون استفاده افراد دچار مشکلات روانی از ChatGPT برای عبور از معضلات خطرناک، از جمله بحث درباره نظریه‌های توطئه یا خودکشی با این ربات گفت‌وگو بود. آلتمن تصریح کرد که OpenAI اقداماتی متعددی برای جلوگیری از این نوع مکالمات انجام می‌دهد، مانند قطع زودهنگام آن‌ها یا ارجاع کاربران به خدمات حرفه‌ای برای دریافت کمک. او افزود: «ما نمی‌خواهیم به اشتباهاتی که فکر می‌کنم نسل قبلی شرکت‌های فناوری مرتکب شده‌اند، دچار شویم و به اندازه کافی سریع واکنش نشان ندهیم.» آلتمن در پاسخ به سوالی دیگر گفت: «با این حال، برای کاربرانی که در وضعیت روانی شکننده‌ای هستند، هنوز نتوانسته‌ایم راهی برای انتقال هشدار پیدا کنیم.»

ایجاد تصاویر خلاقانه با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا