استارتاپ حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی، “کمپفایر”، در روز دوشنبه اعلام کرد که موفق به جذب ۳۵ میلیون دلار در مرحله سرمایهگذاری سری A شده است. این سرمایهگذاری به رهبری شرکت Accel و با مشارکت بنیاد سرمایهگذاری Foundation Capital، Y Combinator، Capital49 و سرمایهگذاران فرشته از جمله Dan Kang، مدیر مالی Mercury، صورت گرفته است. جان گلاسکو، بنیانگذار و مدیر عامل کمپفایر، در این خصوص گفت: “در کمتر از نه ماه از آغاز کارمان، تعداد مشتریانمان به بالای ۱۰۰ نفر رسید که اقدام به حذف NetSuite و استفاده از کمپفایر کردند.”
برخی از مشتریان کمپفایر که از NetSuite مهاجرت کردهاند، شامل پلتفرم مدیریت ثروت Advisor360، استارتاپ نرمافزاری ساختوساز Rhumbix و شرکت تجربه مشتری Fooji هستند. این موفقیت بخشی ناشی از حضوری بود که گلاسکو در برنامه Y Combinator در تابستان ۲۰۲۳ داشت، هرچند که او تجربهای بیشتر از بیشتر بنیانگذاران جوان این برنامه داشت. گلاسکو در این باره یک داستان خندهدار روایت کرد: “در یک رویداد بینگو در Y Combinator، یکی از جوایز این بود که ‘کسی را پیدا کنید که والد باشد’ و من تبدیل به کالای داغی شده بودم.”
وی با سابقهای ۱۵ ساله در حوزه مالی، بهعنوان یکی از کارکنان شرکتهای برجستهای مانند Fidelity و Union Square Advisors فعالیت کرده است. پس از رفتن مدیرش از Adobe برای راهاندازی استارتاپی به نام Invoice2go، گلاسکو نیز به او پیوست. کمتر از یک سال بعد، Bill.com این شرکت را به مبلغ ۶۲۵ میلیون دلار خریداری کرد و این امر به گلاسکو فرصتی برای تأسیس استارتاپ خود در زمینه اتوماسیون وظایف خستهکننده مالی، شامل تطبیق پرداختها، پیشبینی درآمد و تحقیقات مربوط به معاملات M&A داد.
کمپفایر در سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد تا نرمافزارهای قدیمی حسابداری مانند NetSuite را با جایگزینی مبتنی بر LLM به چالش بکشد. این استارتاپ کارهایی از جمله تفکیک و تطبیق خودکار فاکتورها و هزینههای مربوط به رایانش ابری AWS را انجام میدهد و تحلیلات جامع جریان نقدی، نمودارها و پاسخ به سوالات از طریق ورودیهای متنی را ارائه میدهد. گلاسکو خاطرنشان کرد: “یکی از مشتریان ما زمان بستن ماهانه خود را از ۱۵ روز به ۳ روز کاهش داد پس از اینکه NetSuite را حذف کردند و کمپفایر را جایگزین کردند.”
دسترسی برجسته Y Combinator به سایر فارغالتحصیلان این برنامه نیز به گلاسکو کمک کرد تا استارتاپهای فناوری همچون Replit و Replo را به عنوان مشتری جذب کند. در حال حاضر، کمپفایر به حدود ۱۰۰ مشتری رسیده و تعداد کارکنانش به ۱۲ نفر افزایش یافته است، در حالی که یکی از مشتریان جهانی این استارتاپ به سمت دستیابی به ۲۵۰ میلیون دلار درآمد سالانه پیش میرود.
جان لاک، از Accel که قبلاً از Invoice2go حمایت کرده بود، در خصوص این استارتاپ گفت: “من متعجب شدم که شرکتهایی با این اندازه، تمام سیستم ERP خود را به پروژهای در مرحله بذر با ۱۰ نفر پرسنل اعتماد کردهاند.” او به سرمایهگذاری در مراحل رشد معمولاً تمایل دارد اما با توجه به این نوع از “لرزش قطار” و بازار نرمافزار ERP به ارزش ۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، تصمیم به رهبری این مرحله سرمایهگذاری گرفت. او این را به گلاسکو و شرکایش اعلام کرد و گفت: “ما فکر میکنیم که کسب و کار ERP هوش مصنوعی بسیار بزرگ است و جان واقعاً شخص مناسبی برای راهاندازی آن است.”
به نظر میرسد تحولاتی عمده در صنعت حسابداری و مالی با ورود این استارتاپ نوآور به وقوع خواهد پیوست.