پیشنهاد فدرال برای ممنوعیت تنظیم‌گری هوش مصنوعی در ایالت‌ها و دولت‌های محلی

یک پیشنهاد فدرال که به دنبال ممنوع کردن تنظیم‌گری هوش مصنوعی توسط ایالت‌ها و حکومت‌های محلی به مدت پنج سال است، به زودی ممکن است به قانون تبدیل شود. سناتور تد کروز (جمهوری‌خواه تگزاس) و دیگر قانونگذاران در حال تلاش برای گنجاندن این طرح در یک لایحه بزرگ جمهوری‌خواهان هستند که قرار است روز دوشنبه در سنا رأی‌گیری شود، در آستانه ضرب‌الاجل مهم ۴ ژوئیه.

حامیان این پیشنهاد که شامل سام آلتمن از OpenAI، پالمر لاکی از Anduril و مارک آندریسن از a16z هستند، معتقدند که وجود تنظیم‌گری‌های متنوع و پراکنده ایالتی در حوزه هوش مصنوعی، نوآوری‌های آمریکایی را در شرایطی که رقابت با چین شدت یافته است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در مقابل، منتقدان این طرح، شامل اکثر دموکرات‌ها، تعدادی از جمهوری‌خواهان و همچنین داریو آمودئی، مدیرعامل Anthropic، گروه‌های کارگری، سازمان‌های غیردولتی ایمنی هوش مصنوعی و حامیان حقوق مصرف‌کنندگان هستند. آنها هشدار می‌دهند که این پیشنهاد اجازه خواهد داد تا شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی بدون نظارت کافی فعالیت کنند و مانع از تصویب قوانین ایالتی برای حفاظت از مصرف‌کنندگان در برابر خطرات هوش مصنوعی گردد.

در روز جمعه، گروهی متشکل از ۱۷ فرماندار جمهوری‌خواه به جان ثون، رهبر اکثریت سنا، و مایک جانسون، رئیس مجلس، نامه‌ای نوشتند و خواستار حذف ماورای قوه “ممنوعیت هوش مصنوعی” از لایحه تخصیص بودجه شدند. این بند، که در ماه مه به لایحه‌ای با نام مستعار “لایحه بزرگ زیبا” اضافه شده بود، در ابتدا تعیین می‌کرد که ایالت‌ها به مدت ده سال مجاز به “[اجرا] هیچ قانونی یا قاعده‌ای برای تنظیم [مدل‌های هوش مصنوعی]، [سیستم‌های هوش مصنوعی] یا سیستم‌های تصمیم‌گیری خودکار” نیستند. اما در روزهای اخیر، کروز و سناتور مارشا بلکبرن (جمهوری‌خواه تنسی) به توافق رسیدند که این ممنوعیت را به پنج سال کاهش دهند.

زبان جدید تلاش می‌کند که قوانین مربوط به مواد سوءاستفاده جنسی از کودکان، ایمنی آنلاین کودکان و حقوق فردی در مورد نام، تصویر و صدا را مستثنی کند. با این حال، اصلاحیه می‌گوید که این قوانین نباید “بار غیرمعقول یا نامتناسبی” بر روی سیستم‌های هوش مصنوعی تحمیل کنند؛ و کارشناسان حقوقی در مورد چگونگی تأثیر این موضوع بر قوانین ایالتی هوش مصنوعی اطمینان ندارند.

این اقدام می‌تواند جلوی اعمال قوانین ایالتی مرتبط با هوش مصنوعی که قبلاً تصویب شده‌اند، همچون قانون AB 2013 کالیفرنیا که شرکت‌ها را ملزم به افشای داده‌های استفاده شده برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی می‌کند، و قانون ELVIS تنسی که از هنرمندان و خالقان در برابر تقلیدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی محافظت می‌کند، را بگیرد. اما دامنه این ممنوعیت فراتر از این نمونه‌ها خواهد بود.

شهروندان عمومی یک پایگاه داده از قوانین مربوط به هوش مصنوعی که ممکن است تحت تأثیر این ممنوعیت قرار گیرند، تهیه کرده‌اند. این پایگاه نشان می‌دهد که بسیاری از ایالت‌ها قوانینی مشابه را تصویب کرده‌اند که می‌تواند به ادغام بیشتر این قوانین کمک کند. برای مثال، ایالت‌های آلاباما، آریزونا، کالیفرنیا، دلاور، هاوایی، ایندیانا، مونتانا و تگزاس توزیع رسانه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی که به منظور تأثیرگذاری بر انتخابات طراحی شده‌اند را غیرقانونی کرده‌اند.

ممنوعیت هوش مصنوعی همچنین تهدیدی برای چندین لایحه ایمنی هوش مصنوعی است که در انتظار امضاء هستند، از جمله قانون RAISE نیویورک که از آزمایشگاه‌های بزرگ هوش مصنوعی در سطح کشور می‌خواهد که گزارش‌های ایمنی دقیقی منتشر کنند. برای گنجاندن این ممنوعیت در لایحه بودجه، ترفندهای خلاقانه‌ای نیاز بوده است. از آنجایی که بندهای موجود در لایحه بودجه باید تأثیر مالی مستقیمی داشته باشند، کروز در ماه ژوئن این پیشنهاد را اصلاح کرد و گفت که تطابق با ممنوعیت هوش مصنوعی شرط دریافت بودجه دولتی از برنامه ۴۲ میلیارد دلاری BEAD خواهد بود.

کروز هفته گذشته نسخه دیگری از این اصلاحیه را منتشر کرد که می‌گوید این شرط فقط به بودجه جدید ۵۰۰ میلیون دلاری BEAD که در لایحه گنجانده شده، مربوط می‌شود. اما بررسی دقیق متن اصلاح شده نشان می‌دهد که این زبان تهدیدی برای قطع بودجه قبلاً اختصاص داده شده به ایالت‌هایی که به این ممنوعیت عمل نکنند، است.

سناتور ماریا کانتول (دموکرات واشینگتن) پیش‌تر به انتقاد از زبان کروز پرداخته و گفته بود که این بند “ایالت‌های دریافت‌کننده بودجه BEAD را مجاب می‌کند که بین گسترش پهنای باند یا محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر آسیب‌های هوش مصنوعی برای مدت ده سال یکی را انتخاب کنند.”

هم‌اکنون، سنا در حال برگزاری یک رأی‌گیری سریع برای لایحه بودجه است. زبانی که کروز و بلکبرن بر سر آن توافق کرده‌اند، در یک اصلاحیه گسترده‌تر گنجانده خواهد شد که انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان با رأی حزبی آن را تصویب کنند. همچنین سنا احتمالاً به اصلاحیه‌ای که دموکرات‌ها پیشنهاد کرده‌اند، برای حذف کل بخش مربوط به ممنوعیت رأی خواهد داد.

کریس لهان، رئیس بخش امور جهانی OpenAI، در یک پست لینکدین گفته است که “روش فعلی پراکنده برای تنظیم‌گری هوش مصنوعی مؤثر نیست و اگر به این مسیر ادامه دهیم، وضعیت بدتر خواهد شد.” وی همچنین بر این باور است که این موضوع برای ایالات متحده به عنوان رقبتی برای تثبیت رهبری در حوزه هوش مصنوعی عواقب جدی خواهد داشت. “ولادیمیر پوتین گفته است که هر کسی که پیروز شود، جهت آینده جهان را تعیین خواهد کرد,” لهان نوشت.

مدیرعامل OpenAI، سام آلتمن، نیز هفته گذشته در یک ضبط زنده به همین موضوع اشاره کرد و گفت که در حالی که وی معتقد است برخی از قوانین تطبیقی که بزرگ‌ترین خطرات هوش مصنوعی را پوشش می‌دهد می‌تواند مفید باشد، “وجود قوانین پراکنده در ایالت‌ها احتمالاً مشکل‌ساز خواهد بود و ارائه خدمات را دشوار می‌کند.”

اما بررسی دقیق قوانین ایالتی فعلی، داستان متفاوتی را به تصویر می‌کشد. اکثر قوانین هوش مصنوعی که تاکنون در ایالت‌ها تصویب شده‌اند، تمرکز آن‌ها بر حفاظت از مصرف‌کنندگان و افراد در برابر آسیب‌های خاص مانند دیپ‌فیک‌ها، کلاهبرداری، تبعیض و نقض حریم شخصی است. این قوانین به استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند استخدام، مسکن، اعتبار، بهداشت و انتخابات توجه دارند و شامل الزامات افشا و محافظت در برابر تبعیض الگوریتمی می‌شوند.

TechCrunch از لهان و دیگر اعضای تیم OpenAI خواسته است تا هرگونه قانون ایالتی فعلی که مانع پیشرفت فناوری آن‌ها شده یا باعث ایجاد مشکلات در ارائه مدل‌های جدید گردیده را نام ببرند. همچنین پرسش‌هایی از Meta، گوگل، آمازون و اپل مطرح شده، اما هنوز پاسخی دریاف نکرده‌اند.

“استدلال پراکنده بودن فقط از آغاز زمان وکالت مصرف‌کنندگان شنیده شده است،” امیلی پیترسون-کاسین، مدیر بحران‌های قدرت شرکتی گروه فعال اینترنتی Demand Progress، به TechCrunch گفت. “اما واقعیت این است که شرکت‌ها به طور مرتب از قوانین ایالتی مختلف پیروی می‌کنند. آیا شما می‌گویید که قوی‌ترین شرکت‌های جهان نمی‌توانند؟ بله، می‌توانند.”

منتقدان و بدبینان اعتقاد دارند که ممنوعیت هوش مصنوعی چیزی جز دور زدن نظارت بر صنعت نیست. در حالی که بسیاری از ایالت‌ها در زمینه هوش مصنوعی الزامات قانونی وضع کرده‌اند، کنگره که معمولاً با سرعت کمتری کار می‌کند، هیچ قانونی در این زمینه تصویب نکرده است. ناتان کلاوین، معاون امور ایالتی در سازمان غیرانتفاعی Encode، که چندین لایحه ایمنی هوش مصنوعی را در ایالت‌ها حمایت کرده، در مصاحبه‌ای گفت: “اگر دولت فدرال بخواهد قانونی قوی در زمینه ایمنی هوش مصنوعی تصویب کند و سپس توانایی ایالت‌ها برای این کار را محدود کند، من خوشحال خواهم شد.”

یکی از منتقدان سرسخت این پیشنهاد، داریو آمودئی، مدیر عامل Anthropic است. او در یک مقاله برای نیویورک تایمز گفت: “ممنوعیت ده‌ساله ابزاری بسیار ناچیز است.” “هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و این سیستم‌ها ممکن است در عرض دو سال دنیا را تغییر دهند؛ در ۱۰ سال، هیچ تداومی در این زمینه وجود نخواهد داشت.” وی استدلال کرد که به جای اینکه دولت تجویز کند که شرکت‌ها چگونه باید محصولات خود را عرضه کنند، باید با شرکت‌های هوش مصنوعی همکاری کند تا یک استاندارد شفافیت برای نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد شیوه‌ها و قابلیت‌های مدل‌ها ایجاد کند.

مخالفان این ممنوعیت تنها دموکرات‌ها نیستند. برخی جمهوری‌خواهانی چون سناتور جاش هاولی (جمهوری‌خواه میسوری) نیز نگران حقوق ایالتی هستند و در تلاش برای حذف این بند از لایحه با دموکرات‌ها همکاری می‌کنند. بلکبرن نیز به انتقاد از این بند پرداخته و گفت که ایالت‌ها باید از شهروندان و صنایع خلاق خود در برابر خطرات هوش مصنوعی محافظت کنند. حتی نماینده مارجوری تیلور گرین (جمهوری‌خواه جورجیا) اعلام کرده است که در صورت باقی ماندن این ممنوعیت، با کل بودجه مخالفت خواهد کرد.

جمهوری‌خواهان مانند کروز و رهبر اکثریت سنا، جان ثون، می‌گویند که به رویکرد “سبک و ملایم” در حاکمیت هوش مصنوعی علاقه‌مند هستند. کروز همچنین در بیانیه‌ای گفته است که “هر آمریکایی حق دارد در شکل‌گیری آینده خود سخن بگوید.” با این حال، نظرسنجی اخیر Pew Research نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها الظاهر خواستار تنظیم‌گری بیشتر در حوزه هوش مصنوعی هستند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد بزرگ‌سالان آمریکایی و ۵۶ درصد کارشناسان هوش مصنوعی نگران‌اند که دولت آمریکا در تنظیم‌گری هوش مصنوعی به اندازه کافی عمل نکند و از این رو نگرانی‌ها در مورد تنظیم‌گری بیش از حد چندان زیاد نیست. بر پایه این نظرسنجی، شهروندان به طور کلی به مؤثربودن دولت در تنظیم‌گری هوش مصنوعی اعتماد ندارند و از تلاش‌های صنعت در زمینه هوش مصنوعی مسئولانه ابراز تردید کرده‌اند.

این مقاله در تاریخ ۳۰ ژوئن به‌روز شده است تا اصلاحات‌های مربوط به لایحه، گزارش‌های جدید در مورد زمان‌بندی رأی‌گیری سنا و انتقادات تازه جمهوری‌خواهان نسبت به ممنوعیت هوش مصنوعی را منعکس کند.

مشاور دیجیتال هوشمند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا