آمازون، غول فناوری جهان، پس از سیزده سال استفاده از رباتها در انبارهای خود، به یک دستاورد جدید دست یافت. این شرکت امروز اعلام کرد که تعداد رباتهای موجود در انبارهایش به یک میلیون عدد رسیده است. ربات یک میلیونی به تازگی به یکی از مراکز توزیع آمازون در ژاپن تحویل داده شده است. این آمار باعث میشود که آمازون به سمت دستیابی به یک نقطه عطف دیگر حرکت کند؛ بهطوری که ممکن است در آیندهای نزدیک، تعداد رباتهای کارگر در انبارهای این شرکت با تعداد کارکنان انسانی برابر شود، طبق گزارشهای منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال.
علاوه بر این، طبق گزارش WSJ، 75 درصد از تحویلهای جهانی آمازون به نوعی توسط رباتها انجام میشود. در همین راستا، آمازون اعلام کرده است که مدل جدیدی از هوش مصنوعی به نام «دیپفلیت» را برای رباتهای انبار خود رونمایی خواهد کرد. این مدل هوش مصنوعی که قادر است مسیرهای رباتها را در انبارهای شرکت بهطرز موثرتری هماهنگ کند، به گفته آمازون، سرعت ناوگان رباتیک این شرکت را تا ۱۰ درصد افزایش خواهد داد. آمازون از سرویس Amazon SageMaker، پلتفرم ابری AWS که به ساخت و استقرار مدلهای هوش مصنوعی کمک میکند، برای ایجاد دیپفلیت استفاده کرده است و این مدل بر اساس دادههای انبار و موجودی خود آموزش دیده است.
ربات یک میلیونی آمازون نشاندهنده بیشتر از یک عدد است؛ این شرکت در سالهای اخیر ناوگان رباتهای خود را بهبود بخشیده و قابلیتها و مدلهای جدیدی را اضافه کرده است. در ماه مه، آمازون آخرین ربات خود به نام «ولکان» را معرفی کرد. این مدل دارای دو بازو است که یکی برای ساماندهی موجودی و دیگری با دوربینی و مکنده طراحی شده تا اقلام را بردارد. از ویژگیهای بارز این رباتهای ولکان، حس «لمس» آنهاست که به آنها اجازه میدهد تا اقلامی را که برمیدارند احساس کنند.
در اکتبر 2024، آمازون از راهاندازی «مراکز توزیع نسل بعد» خود خبر داد که شامل ۱۰ برابر ربات بیشتر از مراکز فعلی خواهد بود و بهعلاوه نیروی انسانی نیز در آنها فعالیت خواهد کرد. اولین مرکز از این نوع بهزودی در شریوپورت، لوئیزیانا، در نزدیکی مرز تگزاس افتتاح شد. آمازون فعالیتهای رباتیک خود را از سال 2012 و همزمان با خرید Kiva Systems آغاز کرده است. این پیشرفتها نشاندهنده اهمیت روزافزون فناوریهای رباتیک در صنعت توزیع و انبارداری است و میتواند در آینده چهره جدیدی به این صنعت ببخشد.