آمازون پس از ۱۳ سال سرمایهگذاری در سیستمهای رباتیک، به نقطه عطف جدیدی دست یافت. این غول فناوری به تازگی اعلام کرد که تعداد رباتهای موجود در انبارهایش به یک میلیون رسیده است. ربات یک میلیونم به تازگی به یک مرکز توزیع آمازون در ژاپن تحویل داده شده است. این آمار آمازون را بر این مسیر قرار میدهد که به زودی تعداد رباتهای کارگر در انبارهایش به تعداد نیروی انسانی برسد، بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط وال استریت ژورنال. این نشریه همچنین گزارش داده است که اکنون ۷۵٪ از تحویلهای جهانی آمازون به نوعی با کمک رباتها انجام میشود.
آمازون برای ارتقاء فناوری رباتیک خود، از مدل جدید هوش مصنوعی به نام “DeepFleet” رونمایی کرده است که به رباتها کمک میکند تا مسیرهای خود را در داخل انبارها به شکل مؤثرتری هماهنگ کنند. بر اساس اعلام آمازون، این مدل هوش مصنوعی میتواند سرعت ناوگان رباتیک را تا ۱۰٪ افزایش دهد. DeepFleet با استفاده از دادههای انبار و موجودی آمازون، به کمک پلتفرم Amazon SageMaker که برای ساخت و پیادهسازی مدلهای هوش مصنوعی طراحی شده، توسعه یافته است.
یک میلیون ربات آمازون تنها یک عدد نیست، بلکه نشاندهنده پیشرفتهای چشمگیری است که این شرکت در بهبود ناوگان رباتیک خود در سالهای اخیر به دست آورده است. در ماه مه، این شرکت از جدیدترین ربات خود به نام “Vulcan” رونمایی کرد. این مدل دارای دو بازو است؛ یکی برای تغییر مکان موجودی و دیگری با دوربین و مکنده برای برداشتن اقلام. یکی از ویژگیهای بارز رباتهای Vulcan، حس “لامسه” است که به آنها اجازه میدهد اشیایی را که ربات در حال برداشت آنهاست، حس کنند.
در ماه اکتبر ۲۰۲۴، آمازون خبر از افتتاح “مرکزهای توزیع نسل بعدی” خود داد که شامل ۱۰ برابر تعداد رباتهای موجود در مراکز فعلی خواهد بود و به همراه نیروی انسانی فعالیت خواهند کرد. اولین مرکز از این مجموعه جدید بهزودی در شریوپورت، لوئیزیانا، نزدیک مرز تگزاس افتتاح شد. آمازون فعالیتهای رباتیک خود را برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ و همزمان با خرید شرکت Kiva Systems آغاز کرد.
این پیشرفتها نه تنها نشاندهنده توانمندیهای فنآوری آمازون است، بلکه میتواند نقشی مهم در تحول و بهینهسازی فرآیندهای لجستیکی و توزیع در آینده ایفا کند.