ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی مانند Cursor، Replit، Claude Code و Lovable به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا روزانه خطوط زیادی از کد را بنویسند و محصولات را سریع‌تر منتشر کنند. با این حال، سازندگان اپلیکیشن‌ها هنوز باید به ارسال نسخه‌های بتا کامل یا استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی برای ارزیابی عملکرد ویژگی‌های جدید اپلیکیشن‌های خود متکی باشند. در این راستا، شرکت Blok که به تازگی از حالت مخفی خارج شده، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه‌سازی شخصیت‌های مختلف کاربران را انجام دهند و ویژگی‌های اپلیکیشن‌های خود را تست کنند و بهبود بخشند.

Blok توسط تام چرمون و الیویا هیگز در سال 2024 تأسیس شده است. این دو کارآفرین سریالی، پیش‌تر در راه‌اندازی‌های مختلف در زمینه‌های سفر و یادگیری همکاری کرده‌اند. تاکنون این شرکت استارتاپی مبلغ ۷.۵ میلیون دلار در دو مرحله جذب سرمایه کرده است. دور سرمایه‌گذاری اولیه با مبلغ ۵ میلیون دلار به رهبری MaC Venture Capital و با مشارکت افرادی از شرکت‌های بزرگ مانند Discord، Google، Meta، Apple، Snapchat و Pinterest انجام شده است. همچنین دور پیش‌Seed این شرکت با Protagonist و مشارکت Rackhouse، Weekend Fund و Blank Ventures انجام شده است.

مارلون نیکلز، مدیر کل MaC Venture Capital، اشاره کرد که Blok به طور مکرر با ابزارهای مشابهی مثل Optimizly و Amplitude مقایسه می‌شود، اما این ابزارها بیشتر به واکنش‌پذیری محدود هستند. او در این خصوص افزود: “ما از Blok حمایت می‌کنیم چون معتقدیم توسعه محصول در یک نقطه عطف قرار دارد. تیم‌ها سریع‌تر از همیشه محصولات خود را منتشر می‌کنند، اما هنوز بر اساس آزمایش‌های A/B و احساسات خود تصمیمات حیاتی می‌گیرند. موتور شبیه‌سازی Blok این مدل را تغییر می‌دهد و به تیم‌ها این امکان را می‌دهد که رفتار کاربران را پیش‌بینی کنند قبل از آنکه حتی یک خط کد نوشته شود.”

الیویا هیگز به نیاز روزافزون به آزمایشات در پی افزایش پیچیدگی رابط‌های کاربری اشاره کرد. او اعلام کرد که آنها بیش از ۱۰۰ مهندس محصول را برای درک مشکلات تیم‌های محصول مصاحبه کرده‌اند. هیگز افزود: “نیاز واقعی به آزمایشات بیشتر در حال افزایش است زیرا انتظارات نسبت به رابط‌های بصری به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.”

تام چرمون خاطرنشان کرد که شرکت‌های بزرگ و کوچک با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند. در حالی که شرکت‌های کوچک نمی‌توانند همگن‌هایی برای آزمایش محصولات خود و دریافت بازخورد زنده داشته باشند، شرکت‌های بزرگ می‌خواهند از پیچیدگی اضافه در اپلیکیشن‌های خود جلوگیری کنند. او گفت: “ما در تلاش هستیم تا به نقطه‌ای برسیم که شرکت‌ها نیازی به انتشار ویژگی‌های خود به صورت آزمایشی نداشته باشند و برای رسیدن به نتایج چند هفته یا چند ماه منتظر نمانند.”

زمانی که یک مشتری با Blok کار خود را آغاز می‌کند، داده‌های رویدادهای خود را از Amplitude، Mixpanel یا Segment بارگذاری می‌کند. Blok سپس مدل‌سازی رفتاری انجام می‌دهد و شخصیت‌های مختلف کاربران را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کند. این شخصیت‌ها عموماً نمایانگر اکثر کاربران اپلیکیشن خواهند بود. تیم توسعه سپس طراحی Figma و جزئیات آزمایش، از جمله فرضیه‌ای که می‌خواهند آزمایش کنند و هدف کاربری که می‌خواهند به آن دست پیدا کنند، را به Blok ارائه می‌دهد. در نهایت، شخصیت‌های کاربری چندین بار شبیه‌سازی را اجرا می‌کنند و در پایان، Blok اطلاعاتی درباره نحوه استفاده کاربران از ویژگی خاصی و پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل یک گزارش کلی از آزمایش و جزئیات اینکه چه مواردی خوب عمل کرده و چه چیزی می‌تواند بهبود یابد، خواهد بود.

Blok درحال حاضر محصول خود را در پشت یک فهرست انتظار قرار داده و با مجموعه‌ای از مشتریان اولیه کار می‌کند که عمدتاً در زمینه‌های مالی و بهداشت و درمان فعال هستند. این استارتاپ با استفاده از مدل SaaS از شرکت‌ها هزینه دریافت می‌کند، اما همچنین در حال بررسی نحوه تعادل‌بخشی به هزینه‌های محاسباتی خود است. هدف این شرکت دستیابی به درآمد چند میلیون دلاری در سال جاری و گسترش به مشتریان بیشتر است.

تبدیل نوشتار به گفتار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا