آدرین هولوواتی، بنیانگذار پلتفرم آموزشی Soundslice، در اوایل ماه جاری معمایی را حل کرد که برای او هفتهها را همراه با سردرگمی سپری کرده بود. تصاویری عجیب که به وضوح نشاندهنده نشستهای ChatGPT بودند، به طور مکرر به وبسایت او بارگذاری میشدند. پس از بررسی این موضوع، او متوجه شد که ChatGPT به یکی از بزرگترین حامیان شرکتش تبدیل شده است، اما در عین حال برخی اطلاعات نادرست درباره قابلیتهای اپلیکیشن او منتشر میکرد.
آدرین هولوواتی که بیشتر به عنوان یکی از خالقان پروژه اوپنسورس Django، یک فریمورک محبوب توسعه وب در زبان پایتون شناخته میشود، در سال ۲۰۱۲ Soundslice را راهاندازی کرد. او مدعی است که این پلتفرم «با افتخار به صورت مستقل» اداره میشود. در حال حاضر، او به عنوان یک هنرمند و کارآفرین به فعالیتهای موسیقی خود ادامه میدهد. Soundslice یک اپلیکیشن آموزشی موسیقی است که در میان دانشآموزان و معلمان بهکار میرود و به خاطر پلیر ویدیوییاش که با نتهای موسیقی همزمان است، معروف است.
یکی از ویژگیهای این اپلیکیشن، “اسکنر نت موسیقی” است که به کاربران اجازه میدهد تصویر نتهای کاغذی را بارگذاری کنند و با استفاده از هوش مصنوعی، آن را به یک نت تعاملی تبدیل کنند. هولوواتی با دقت به بررسی لاگهای خطای این ویژگی میپردازد تا مشکلات را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کند. اینجا بود که با تصاویر نشستهای بارگذاریشده ChatGPT مواجه شد که تعدادی لاگ خطا تولید میکردند.
او به طور خاص متوجه شد که این تصاویر، شامل کلمات و نمادهای مربوط به Notation موسیقی به نام ASCII tablature بودند که یک سیستم مبتنی بر متن برای نتنویسی گیتار است. هولوواتی در تلاش برای درک این موضوع نوشت: «سیستم اسکنر ما به گونهای طراحی نشده بود که این نوع نوتیشن را پشتیبانی کند. چرا پس، این همه تصویر از ChatGPT دریافت میکردیم؟» پس از آزمایش با ChatGPT، متوجه شد که این سیستم، به کاربران گفته است که میتوانند با باز کردن یک حساب Soundslice و بارگذاری تصویر نشست، به این موسیقی گوش دهند، در حالی که این امکان وجود نداشت.
مشکل اصلی آن بود که کاربران جدید Soundslice با انتظاراتی نادرست وارد این پلتفرم میشدند. هولوواتی و تیمش گزینههای مختلفی را مورد بحث قرار دادند: افزودن اخطارهای متعدد به وبسایت مبنی بر این که «ما نمیتوانیم یک نشست ChatGPT را به موسیقی قابل شنیدن تبدیل کنیم» یا توسعه این ویژگی در اسکنر، هرچند که هرگز به فکر پشتیبانی از این نوتیشن خاص نبودهاند. او در نهایت تصمیم گرفت که این ویژگی را اضافه کند.
او ابراز کرد: «احساسات من در این باره متناقض است. خوشحالم که ابزاری اضافه میکنم که به مردم کمک میکند، اما حس میکنم که به شکل عجیبی مجبور به انجام این کار شدهایم. آیا واقعاً باید به اطلاعات نادرست پاسخ دهیم؟» هولوواتی همچنین سوال کرد که آیا این اولین مورد مستند بوده که یک شرکت به دلیل تکرار یک اطلاعات نادرست توسط ChatGPT مجبور به توسعه یک ویژگی جدید شده است.
برنامهنویسان در Hacker News نظرات جالبی در این باره داشتند و برخی از آنها گفتند که این روند هیچ تفاوتی با وعدههای بیش از حد یک فروشنده انسانی ندارد که به مشتریان قول میدهد و سپس توسعهدهندگان را مجبور به ارائه ویژگیهای جدید میکند. هولوواتی این مقایسه را بسیار جالب دانست و با آن موافق بود.