در سال 2022، هنگامی که OpenAI به موفقیت‌های خود در زمینه ChatGPT دست یافت، جو شیدلر، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت هلیوس، با چالش دیگری روبرو بود: کمک به تأسیس دفتر جدید امنیت سایبری کاخ سفید و مدیریت پیچیدگی‌های هماهنگی عمومی-خصوصی در سیاست‌های سایبری. هم‌بنیان‌گذار فعلی او، جوزف فارسخ، نیز در وزارت خارجه مشغول به کار بود و در مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن فعالیت می‌کرد. این دو در بحث‌های امنیت ملی به هم پیوسته و در خصوص چگونگی تأثیر مدل‌های زبانی بزرگ بر سیاست‌های عمومی روزمره تبادل نظر کردند. در سطحی که کاخ سفید فعالیت می‌کند، تصمیمات حیاتی اغلب با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها، صفحات گسترده و حافظه‌های سازمانی اتخاذ می‌شوند. آن‌ها به این فکر افتادند که آیا راه بهتری برای حمایت از تصمیم‌گیری وجود دارد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را با درک فرآیند تصمیم‌گیری در سیاست عمومی ترکیب کند؟ پاسخ به این پرسش ایده هلیوس بود.

برای تحقق این ایده، بنیان‌گذاران برندون اسمیت، آشنای قدیمی شیدلر و کارشناس باتجربه یادگیری ماشین که در مایکروسافت و دیتادوک کار کرده بود، را به عنوان سرپرست چشم‌انداز فنی به تیم اضافه کردند. شیدلر در این رابطه به TechCrunch گفت: «مزیت ناعادلانه ما ترکیبی منحصر به فرد از تخصص حوزه، ارتباطات و تجربه فنی برای حل یک مشکل بسیار مهم است.» هلیوس (که نباید با راهکارهای مدیریت حقوق و منابع انسانی یا پیش‌بینی‌های اقلیمی و اقتصادی مشابه اشتباه گرفته شود) در ماه گذشته به‌طور مخفیانه با ۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه رونمایی شد. این دور از تأمین مالی توسط Unusual Ventures رهبری شد و شرکت‌هایی همچون Founders Inc. و Alumni Ventures نیز در آن شرکت کردند.

محصول اصلی هلیوس، پروکسی، یک سیستم عامل مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای تیم‌های سیاست عمومی، امور تنظیم‌گری، حقوقی، انطباق و دولتی طراحی شده و هنوز در مرحله بتا قرار دارد. با این حال، شیدلر می‌گوید که شرکت در حال حاضر با کاربران در سازمان‌های فدرال، ایالتی و محلی، به همراه شرکت‌های فورتون 500 و استارتاپ‌ها، شروع به کسب اعتبار کرده است. او افزود: «ما خواهان قدرت بخشیدن به همه متخصصان سیاست عمومی، حقوقی و انطباق با اتوماسیون کامل هستیم و در تلاشیم تا یک شبکه از نماینده‌های هوش مصنوعی مطمئن و امن را به کار بگیریم که بر اساس داده‌های قوی سیاست عمومی آموزش دیده‌اند تا از آن‌ها در مشاوره‌های استراتژیک، تولید متون حساس و پیچیده، تحلیل داده‌ها و شناسایی ذینفعان کمک کنند.»

پروکسی دارای چهار ویژگی اصلی است. نخستین ویژگی «مشاوره» نام دارد و شیدلر آن را به عنوان یک نماینده هوش مصنوعی گفتگویی توصیف می‌کند که ۲۴ ساعته و در دسترس است و به‌طور مداوم محیط قانونی و تنظیم‌گری را بررسی می‌کند. پیش از شروع استفاده، مشتریان به پروکسی اطلاعاتی درباره خود، کارشان، سبد سرمایه‌گذاری، حوزه تمرکز و اهدافشان ارائه می‌دهند. سپس این نماینده‌ها اطلاعات کلیدی را هر بار که کاربر وارد می‌شود، به او ارائه می‌دهند. به نوعی، مشاوره مشابه یک نرم‌افزار دیگر به نام Hence است که از هوش مصنوعی برای کمک به سازمان‌ها در پایش ریسک‌های جغرافیایی و تجاری استفاده می‌کند.

دومین ویژگی پروکسی «نویسنده» نام دارد. این ابزار مشترک ویرایش و نوشتن به متخصصان سیاست کمک می‌کند تا جلسات خود را با «مشاوره» به یادداشت‌ها، پرونده‌ها و مستندات سیاسی تبدیل کنند. ویژگی بعدی «تجزیه» است که ابزاری برای تحلیل داده‌های کلان به شمار می‌رود و به کاربران کمک می‌کند تا لایحه‌ها، گزارش‌ها و پرونده‌های طولانی را تجزیه و تحلیل و به بینش‌ها و هشدارهای ریسک ساختاری تبدیل کنند. شیدلر در این‌باره گفت: «این بیش از همه وقت من در وزارت خارجه بود، زمانی که امیدوار بودم بتوانم بر روی تپه و با افرادی که واقعاً در حال تهیه پیش‌نویس اصلاحات و مقررات بودند، ارتباط برقرار کنم.»

در نهایت، پروکسی یک ابزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ارائه می‌دهد که به افراد کمک می‌کند تا به‌طور بصری محیط ذینفعان خود را ترسیم کرده و تاریخچه تعاملات خود، از جمله یادداشت‌های ملاقات را پیگیری کنند. شیدلر اشاره کرد که این یک پیشنهاد همه‌جانبه است و هلیوس از بالاترین استانداردهایEncryption برای مشتریان فدرال استفاده می‌کند و در حال حاضر در حال انجام حسابرسی‌های انطباقی است. هلیوس قصد دارد از تأمین مالی اولیه برای گسترش تیم محصول و مهندسی خود استفاده کند و بر روی یافتن استعدادهای مناسب فنی تمرکز کند. شیدلر می‌گوید: «به‌جای شتاب در جهت کسب درآمد سریع، استارتاپ بر روی ایجاد روابط تجاری پایدار و جمع‌آوری بازخورد‌های دقیق از کاربران اولیه بتا تمرکز کرده است.» وی با اشاره به هدف بلندمدت هلیوس افزود: «هدف ما این است که در پنج تا هفت سال آینده، نام هلیوس با تمامی تعاملات دولتی و خصوصی گره‌خورده باشد.» این ممکن است به معنای عبور از رقابت‌های کوتاه‌مدت مانند Bloomberg Government و Fiscal Note Forum و چالش‌های با رقبای بلندمدت مانند Palantir، OpenGov و Civica باشد، همان‌گونه که شیدلر تصریح کرد: «Palantir به تازگی از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار عبور کرده است. ما معتقدیم که در طول زمان فضای زیادی برای بازی در این زمینه وجود دارد.»

ساخت تصویر با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا