استارتاپی که پشت اپلیکیشن کد نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی “Cursor” قرار دارد، در تلاش است تا با جذب بهترین استعدادها از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، رقابت خود را با “GitHub Copilot” مایکروسافت تقویت کند و توجه کسب‌وکارهای بیشتری را جلب نماید. به تازگی، شرکت “Anysphere” سازنده Cursor، توافقی برای خرید استارتاپ “Koala” که در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، ثبت کرده است. چند منبع آگاه به “TechCrunch” اعلام کردند که به موجب این توافق، Cursor تعدادی از مهندسان برتر Koala را به تیم خود ملحق خواهد کرد تا تیمی تخصصی برای آماده‌سازی محصولات خود در حوزه سازمانی تشکیل دهد. اما بر اساس گزارش‌ها، تیم کامل Koala به Anysphere نخواهد پیوست و همچنین این شرکت plans ندارد که محصول اصلی CRM این استارتاپ را یکپارچه‌سازی کند. Koala اعلام کرده که در سپتامبر به فعالیت خود پایان خواهد داد.

این خبر تنها پنج ماه پس از این اعلام می‌شود که Koala ۱۵ میلیون دلار در دور سرمایه‌گذاری Series A از CRV و با مشارکت HubSpot Ventures، Recall Capital و Afore جذب کرده بود. همچنین طبق اطلاعات موجود در LinkedIn، Koala نزدیک به چهار سال فعالیت داشت و حدود ۳۰ نفر پرسنل مشغول به کار داشت که با مشتریانی چون Vercel، Statsig و Retool همکاری کرده بودند. در این داستان، منابع به دلیل مباحث خصوصی درخواست ناشناسی کردند. Koala و بنیانگذاران آن سابقاً به درخواست‌های “TechCrunch” برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند و Cursor نیز نظری ارائه نکرده است.

توافق Koala نمایانگر دو نوع استارتاپ در دنیای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ است. اولین نوع، Cursor است که به سرعت در حال رشد است و به سرعت به رقبای اصلی در این عرصه، از جمله مایکروسافت و “Anthropic” نزدیک می‌شود. در عین حال، تعداد فزاینده‌ای از استارتاپ‌های B2B مانند Koala وجود دارند که به نظر امیدوارکننده می‌رسیدند اما به سرعت از عزم و انگیزه خود کاسته‌اند. Cursor از این تفاوت‌ها بهره‌برداری کرده و در حال تقویت پیشنهادات سازمانی خود با استفاده از استارتاپ‌های متوسط در این حوزه است.

همچنین Anysphere به تازگی “Travis McPeak”، مدیر عامل استارتاپ امنیت سایبری “Resourcely” را به عنوان رهبر تیم‌های امنیتی خود استخدام کرده است. این توافقات شبیه به استخدام معکوس‌های بزرگ تکنولوژی هستند، مانند معامله اخیر Meta برای استخدام رهبران “Scale AI”. Cursor اکنون می‌تواند به سرعت برای توسعه بخش‌های جدید تجاری خود اقدام کند و در عین حال از کسب‌وکارهای سوال‌برانگیز دور شود. Cursor امیدوار است که استعدادهای Koala و Resourcely در انتقال این ابزارها از یک ابزار توسعه‌ شخصی به یک پلتفرم سازمانی که شرکت‌ها برای آن قراردادهای بزرگ مالی می‌بندند، کمک کند.

اکثر شرکت‌هایی که به کارکنان خود ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهند، معمولاً از GitHub Copilot استفاده می‌کنند که به عنوان یک افزونه هوش مصنوعی برای محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) مانند VS Code و JetBrains عمل می‌کند. Cursor، که یک IDE مستقل و مبتنی بر هوش مصنوعی است، باید برای جذب قراردادها در بسیاری از موارد، بر GitHub Copilot غلبه کند و در آزمون‌های مقابل، غالباً موفق می‌شود. با این حال، مایکروسافت به دلیل روابط طولانی‌مدت خود با شرکت‌های بزرگ، از جمله تیم‌های فروش، امنیت و پشتیبانی خود در بازار کسب و کار برتری دارد.

در سال گذشته، Cursor به طور قابل توجهی تیم بازاریابی و فروش خود را ساخته است که اکنون شامل ده‌ها کارمند است. تعدادی از کارکنان Cursor اکنون روزهای خود را در مراجعه به دفاتر شرکت‌های Fortune 500 و نشان دادن چگونگی یکپارچه‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی Cursor در کسب‌وکارهایشان سپری می‌کنند. تلاش‌های سازمانی Cursor به نظر می‌رسد در حال به ثمر نشستن است. Anysphere در ماه ژوئن اعلام کرد که به درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار دست یافته و اکنون با بیش از نیمی از شرکت‌های Fortune 500 کار می‌کند، از جمله NVIDIA، Uber و Adobe. منبعی نزدیک به موضوع گفت که درآمد از آن زمان رشد کرده و سهم بیشتری از آن رشد ناشی از قراردادهای سازمانی است.

اما در حالی که Cursor با مایکروسافت رقابت می‌کند، باید از تهدیدات رو به رشد نیز دفاع کند. یکی از مهمترین این تهدیدات، “Anthropic” است که شریک کلیدی Anysphere محسوب می‌شود و محصول “Claude Code” آن به سرعت در ماه‌های اخیر رشد کرده است. Cursor به شدت به مدل‌های هوش مصنوعی Anthropic وابسته است تا محصولات کد نویسی خود را بهبود بخشد. همچنین Google به تازگی تیم رهبری “Windsurf”، یکی از رقبای اصلی Cursor در فضای IDE مبتنی بر هوش مصنوعی را جذب کرده است. “Cognition”، سازنده عامل کد نویسی مبتنی بر هوش مصنوعی “Devin”، باقی‌مانده تیم Windsurf را خریداری کرده است که می‌تواند به هر دو کسب‌وکار کمک شایانی کند.

شایان ذکر است که همه این‌ها انواع مختلفی از ابزارهای هوش مصنوعی هستند، اما کارفرمایان معمولاً محصولات را مشابه می‌بینند: به عنوان ابزارهای هوش مصنوعی که می‌توانند به افزایش بهره‌وری مهندسین نرم‌افزار کمک کنند. این کارفرمایان احتمالاً ایده درستی دارند. چراکه Anthropic، مایکروسافت، Cursor و Cognition همه در حال توسعه مأموریت‌های کد نویسی هوش مصنوعی هستند که به دنبال اتوماسیون کامل روند کار می‌باشند، به‌نوعی تقاطع فضای کد نویسی هوش مصنوعی خواهد بود.

اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا همه در حال رقابت برای ساخت محصولات کد نویسی هوش مصنوعی هستند؟ ابزارهای کد نویسی یکی از اولین محصولات هوش مصنوعی هستند که به “تناسب بازار محصول” دست یافته‌اند، هدفی دشوار که می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند. محصولات کد نویسی هوش مصنوعی روزانه توسط میلیون‌ها مهندس نرم‌افزار استفاده می‌شوند و شروع به تولید درآمد واقعی کرده‌اند. به عبارت دیگر، رقابت دیگر فقط درباره ساخت بهترین ابزار کد نویسی هوش مصنوعی نیست، بلکه این‌که چه کسی می‌تواند عملیات سازمانی خود را سریعتر مقیاس‌پذیر کند در حالی که بازار هنوز در حال تغییر است. در شرایطی که مایکروسافت، گوگل و Anthropic به سرعت در حال حرکت هستند، استراتژی خرید Cursor ممکن است مشخص کند که آیا این شرکت به جمع آنها می‌پیوندد یا به یکی از استارتاپ‌هایی تبدیل می‌شود که نتوانسته به سرعت رشد کند.

تبدیل متن‌های فارسی به صوت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا