معرفی پلتفرم Mixus: آینده هوش مصنوعی در همکاریهای کاری
شرکتهای هوش مصنوعی در حال معرفی نمایندگانی هستند که به عنوان disruptors بزرگ در محیط کار شناخته میشوند، اما کارشناسان بر این باورند که این فناوری هنوز برای استفاده عملاً آماده نیست. نمایندگان هوش مصنوعی به طور مرتب با چالشهایی مواجه میشوند، از قبیل عدم توانایی در اتخاذ تصمیمات مستقل، ایجاد خطاهای مکرر، عدم همکاری با سایر نمایندگان، و ناکافی بودن در آگاهی از حریم خصوصی. کارشناسان برجستهای مانند آندrej Karpathy و علی قدسی تأکید کردهاند که برای موفقیت این نمایندگان، انسانها باید در فرایند کار حضور داشته باشند.
استارتاپ Mixus با هدف رفع این مشکلات، یک پلتفرم نماینده هوش مصنوعی را ارائه داده است که به کاربران این امکان را میدهد تا با نمایندگان بهطور مستقیم از طریق ایمیل یا Slack تعامل داشته باشند. الیوت کاتز، یکی از بنیانگذاران Mixus، در گفتوگویی اعلام کرد: «ما در حال ملاقات با مشتریان در جایی هستیم که امروز هستند؛ زیرا بیشتر آنها در ایمیل به سر میبرند و ما بر این باوریم که این رویکردی برای دموکراتیزه کردن دسترسی به نمایندگان است.»
اگر Mixus بهطور قابلاعتمادی عمل کند، میتواند یک مشکل بزرگ در حوزه نمایندگان هوش مصنوعی را حل کند. بسیاری از شرکتهای هوش مصنوعی امروز یا نمایندگان آمادهسازی ارائه میدهند، همچون ChatGPT یا Gemini، یا توسعهدهندگان مجبور به ساخت نمایندگان سفارشی با استفاده از فریم ورکهایی مانند LangChain، AutoGen یا crewAI هستند. Mixus که در اواخر سال 2024 بهطور بتا از دانشگاه استنفورد راهاندازی شده است، موفق به جذب 2.3 میلیون دلار در مرحله تأمین مالی اولیه و امضای قرار داد با مشتریانی از جمله زنجیره فروشگاههای Rainbow Shops شدند.
این استارتاپ ادعا میکند که یکی از نقاط قوت اصلی آن، سهولت استفاده است؛ به طوری که کاربران میتوانند با استفاده از دستورات متنی، نمایندگان خود را در پلتفرم Mixus ایجاد کنند یا به سادگی با ارسال ایمیل به agent@mixus.com دستورات خود را منتقل کنند. پس از آن، Mixus نمایندههای یک یا چند مرحلهای را مستقیماً از صندوق ورودی ارسال، اجرا و مدیریت میکند.
موردی که در دمو برای TechCrunch نمایش داده شد، شامل فرآیند تحقیق در مورد خبرنگاران TechCrunch پیش از ارایه ایدهها بود. نماینده تمام اطلاعات لازم را جمعآوری کرد و گزارشی تحلیلی تهیه نمود. بنیانگذاران به این موضوع اشاره کردند که انسانها میتوانند به میزان مورد نیاز در فرآیند حضور داشته باشند و سازمانها میتوانند قواعدی برای چک کردن ایمیلهای ارسالی به خارج از شرکت تنظیم کنند.
علاوه بر این، Mixus عملکردی متفاوت با دیگر نمایندگان موجود در بازار دارد. بیشتر مدلها تنها برای استفاده یک فرد طراحی شدهاند، در حالی که Mixus قابلیت به اشتراکگذاری و همکاری در زمان واقعی را فراهم میکند. همچنین این پلتفرم به یادآوری فایلها، چتها و نمایندگان کمک میکند و به کاربران این امکان را میدهد که تمام اطلاعات مربوط به یک تیم یا پروژه در یک فضای مشترک ذخیره شود.
Mixus همچنین قادر است با ابزارهای دیگر، از GMail گرفته تا Jira، یکپارچه شود و به راحتی به کاربر اجازه دهد نمایندگانی را برای انجام وظایف و ویرایش اسناد یا صفحات گسترده راهاندازی کند. این استارتاپ همچنین به نمایندگان خود این امکان را میدهد تا با جستجو در وظایف موجود در Jira، نیازهای سازمانی را شناسایی کنند.
در مجموع، Mixus به نظر میرسد که ابزاری برای افزایش بهرهوری نیست، بلکه بیشتر شبیه به یک همکار دیجیتال بیوقفه است؛ تلاش دیگری برای تجسم همکاری هوش مصنوعی. اگر این محصول همانطور که وعده داده شده عمل کند، ممکن است coworker بعدی شما انسانی نباشد، اما به طور حتم میتواند Inbox شما را سریعتر از خودتان مدیریت کند.