دعوت به کانال تلگرام
کانال بینا ویرا مرجع تخصصی اخبار هوش مصنوعی و تصاویر تولید شده با AI
عضویت در کانال

عنوان: جنرال موتورز وعده عرضه سیستم رانندگی «بدون نگاه و بدون دست» را تا 2028 داد — شروع با کادیلاک Escalade IQ

جنرال موتورز (GM) اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2028 یک سیستم پیشرفته رانندگی خودکار را معرفی کند که به راننده اجازه می‌دهد هم‌زمان چشم از جاده بردارد و دست از فرمان بردارد. این محصول که از کادیلاک Escalade IQ آغاز خواهد شد، روز چهارشنبه در رویداد GM Forward در نیویورک معرفی شد و بر پایه فناوری فعلی این شرکت یعنی Super Cruise توسعه می‌یابد.

Super Cruise که از سال 2017 معرفی شده و هم‌اکنون در 23 مدل خودرو در دسترس است، قابلیت استفاده در حدود 600,000 مایل بزرگراه نقشه‌برداری‌شده را دارد و نمونه‌ای از سیستم‌های «بدون دست» است. محصول جدید اما فراتر رفته و با ترکیب لایدار (LiDAR)، رادار و دوربین‌ها برای درک محیط، نخست روی بزرگراه‌ها فعال خواهد شد تا تجربه‌ای واقعی‌تر از رانندگی «بدون نگاه و بدون دست» فراهم کند.

زمینه فنی و منابع
جنرال موتورز تاکید کرده که از تجربه مهندسان واحد خودکار قبلی‌اش، Cruise، که در دسامبر 2024 منحل شد، در توسعه این سیستم بهره گرفته است. بخش‌هایی از تکنولوژی Cruise — از جمله مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده روی پنج میلیون مایل رانندگی بدون راننده و چارچوب شبیه‌سازی برای آزمایش‌های مجازی — به پشته فناوری نسل بعدی دستیار رانندگی و برنامه‌های خودران GM تزریق می‌شود. چندین مهندس سابق Cruise نیز مجدداً به شرکت ملحق شده‌اند تا توسعه محصول سرعت بگیرد.

محدودیت‌ها، سطح اتوماسیون و ایمنی
سیستم‌های «بدون نگاه و بدون دست» معمولاً در دسته‌بندی SAE سطح 3 قرار می‌گیرند؛ به این معنا که خودرو می‌تواند در شرایط خاص خود را هدایت کند اما ممکن است در مواقعی نیاز به ورود انسان باشد. بر اساس توضیحات باریس چتینوک، معاون ارشد نرم‌افزار و خدمات جنرال موتورز، این محصول جدید تنها در مواردی مانند خروجی بزرگراه‌ها از راننده درخواست دخالت می‌کند و برای مواقع اضطراری یا حوادث ناگهانی خود توانایی واکنش دارد. GM می‌گوید این سیستم روی بزرگراه‌هایی کار خواهد کرد که لزوماً توسط خود شرکت نقشه‌برداری نشده‌اند — نکته‌ای که می‌تواند دامنه پوشش را افزایش دهد اما چالش‌های نظارتی و فنی را نیز مطرح می‌کند.

موقعیت رقابتی و چشم‌انداز بازار
در آمریکا تاکنون مرسدس با Drive Pilot تنها شرکت دارای سیستم تجاری «بدون نگاه و بدون دست» است که محدود به بزرگراه‌های نقشه‌برداری‌شده در کالیفرنیا و نوادا و ترافیک سنگین کم‌سرعت است. استلانتیس هم نمونه‌ای از سطح 3 معرفی کرده اما عرضه آن به تعویق افتاده و تسلا همچنان روی رویکرد مبتنی بر دوربین و شبکه‌های عصبی تاکید دارد، گرچه سیستم‌های فعلی تسلا نیازمند توجه راننده هستند.

جنرال موتورز می‌گوید قصد دارد عرضه محصول «بدون نگاه و بدون دست» را سریع‌تر از روند معرفی Super Cruise انجام دهد و با مزیت نصب‌پذیری بالا و ظرفیت تولید گسترده، قیمت و مقیاس‌پذیری را به نفع بازار شخصی‌سازی‌شده خودران تغییر دهد.

چه باید انتظار داشت
نقطه‌های کلیدی که باید دنبال شوند عبارتند از: تاییدهای نظارتی و مقرراتی برای SAE سطح 3، گستره واقعی پوشش بزرگراه‌ها، عملکرد سیستم در شرایط پیچیده ترافیکی و نحوه ادغام فناوری‌های لایدار، رادار و دوربین در شرایط واقعی. در صورت موفقیت، ورود GM به بازار «بدون نگاه و بدون دست» می‌تواند رقابت در صنعت خودروسازی خودران را وارد فاز جدیدی کند و مسیر تولید خودروهای خودران شخصی را هموارتر سازد.

خوانش متن با صدای طبیعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا