استفاده از همدمهای هوش مصنوعی در میان نوجوانان آمریکایی
تحقیقات اخیر یک سازمان غیرانتفاعی در ایالات متحده به نام «مدیریت عقل مشترک» نشان میدهد که بیش از 72% از نوجوانان آمریکایی (سنین 13 تا 17 سال) حداقل یک بار از همدمهای هوش مصنوعی استفاده کردهاند. در این مطالعه، “همدم” به چتباتهای هوش مصنوعی اشاره دارد که برای مکالمات شخصی طراحی شدهاند و شامل دستیاران هوش مصنوعی که به عنوان کمک در انجام پژوهشها یا تولید تصاویر عمل میکنند، نمیباشد. به عنوان مثال، همدمهای هوش مصنوعی میتوانند شامل شخصیتهای دیجیتال تولید شده توسط شرکتهایی نظیر Character.AI و Replika باشند، همچنین چتباتهایی مانند ChatGPT و Claude که میتوانند به عنوان ابزارهایی برای گفتگوهای شخصی استفاده شوند.
این مطالعه که در آوریل و مه 2025 انجام شده و از یک نمونه نمایشی 1060 نوجوان استفاده کرده است، به این نتیجه دست یافته که علاقه به گفتگو با هوش مصنوعی در بین نوجوانان آمریکایی رو به افزایش است. به عبارتی، نزدیک به سه چهارم نوجوانان آزمایش شده به استفاده از همدمهای هوش مصنوعی پرداختهاند و 52% از آنها به عنوان کاربران منظم شناخته شدهاند. میان کسانی که به طور منظم با این همدمها گفتگو میکنند، 13% روزانه و 21% چند بار در هفته از این امکانات استفاده میکنند. همچنین، پسران با 31% نسبت به دختران با 25% بیشتر گزارش کردهاند که هرگز از همدمهای هوش مصنوعی استفاده نکردهاند.
با وجود مزایای احتمالی، نگرانیهایی درباره تأثیرات منفی استفاده از این تکنولوژی بر سلامت روانی نوجوانان وجود دارد. به عنوان مثال، شرکت Character.AI به دلیل نقش خود در یک حادثه تراژیک در فلوریدا و ترویج خشونت در تگزاس تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. از طرفی، گزارشهای متعددی درباره خطرات بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در درمان و مشاوره وجود دارد.
یافتههای این مطالعه نمای اولیهای از چگونگی استفاده جوانان از هوش مصنوعی برای شبیهسازی تعاملات انسانی، شامل دوستیهای مجازی، حمایت عاطفی، درمان و بازیهای نقشآفرینی، را ارائه میدهد. همچنین این تحقیق به بررسی رفتارهای مرتبط با استفاده نوجوانان از همدمهای هوش مصنوعی پرداخته و به بررسی انواع وظایفی که نوجوانان به این سیستمها ارجاع میدهند، دلایل استفاده و تأثیرات پس از آن میپردازد. به عنوان مثال، تقریباً 46% از نوجوانان معتقدند که همدمهای هوش مصنوعی در واقع ابزارها یا برنامههایی هستند و 33% آنها را برای تعامل اجتماعی و روابط مورد استفاده قرار میدهند.
نوجوانان اهداف مختلفی برای استفاده از همدمهای هوش مصنوعی دارند: سرگرمی (30%)، کنجکاوی درباره تکنولوژی هوش مصنوعی (28%)، مشاوره (18%) و دسترسی دائمی (17%). نیمهای از نوجوانان (50%) نیز اعلام کردند که به اطلاعات ارائه شده توسط همدمهای هوش مصنوعی اعتماد ندارند، با این حال، نوجوانان بزرگتر به نسبت نوجوانان جوانتر کمتر به مشاورههای هوش مصنوعی اعتماد دارند.
یک-third از نوجوانان اظهار داشتند که گفتگو با همدمهای هوش مصنوعی را رضایتبخشتر از گفتگو با دوستان واقعی خود میدانند، اگرچه 67% احساس معکوس داشتهاند. همچنین، 39% از این نوجوانان از گفتگوهای هوش مصنوعی به عنوان تمرینی برای تعاملات واقعی استفاده میکنند. با وجود این، نکته مثبت این تحقیق این است که 80% از نوجوانانی که از همدمهای هوش مصنوعی استفاده میکنند، اعلام کردند که زمان بیشتری را با دوستان واقعی خود نسبت به چتباتها صرف میکنند و تنها 6% ابراز کردهاند که بالعکس این موضوع صادق است.
این نتایج نشاندهنده یک تحول جالب و مهم در رفتار اجتماعی نوجوانان و تعاملات آنها با تکنولوژی هوش مصنوعی است که بهطور حتم نیازمند بررسیهای بیشتر به منظور درک عمیقتر تأثیرات آن میباشد.