سال گذشته، استارتاپ اتوماسیون فروش مبتنی بر هوش مصنوعی 11x بهنظر میرسید که در مسیر رشد انفجاری قرار دارد. اما بنا بر اطلاعات دریافتی از منابع متعدد از جمله سرمایهگذاران و کارکنان فعلی و سابق، این شرکت با چالشهای مالی زیادی روبرو شده که عمدتاً به علت اشتباهات داخلی است. چندین نفر در ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردهاند که وضعیت چنان وخیم شده که ممکن است سرمایهگذار اصلی سری B آن یعنی Andreessen Horowitz اقدام به طرح دعوی قانونی کند. با این حال، سخنگوی Andreessen Horowitz این ادعاها را قاطعانه تکذیب کرده و اعلام کرد که a16z برنامهای برای شکایت ندارد.
11x خدماتی از جمله شناسایی مشتریان بالقوه، ایجاد پیامهای سفارشی و زمانبندی تماسهای فروش بهوسیله یک ربات هوشمند ارائه میکند و از شرکتهای پیشرو در حوزه نمایندگان توسعه فروش هوش مصنوعی (AI SDR) محسوب میشود. 11x که در سال 2022 توسط حسن سکّار تأسیس شد، در مدت تنها دو سال از شروع فعالیت خود به نزدیک 10 میلیون دلار درآمد سالانه رسید. این شرکت در ماه ژوئیه به سیلیکون ولی منتقل شد و در سپتامبر از سرمایهگذاری ۲۴ میلیون دلاری سری A به رهبری Benchmark خبر داد. TechCrunch خبر سرمایهگذاری 50 میلیون دلاری سری B توسط Andreessen Horowitz را در اواخر همان ماه منتشر کرد.
برخی از کارکنان فعلی و سابق 11x به TechCrunch گفتند که بسیاری از مشتریان اولیه از بندهای فسخ در قراردادهای خود استفاده کردند تا استفاده از محصول را متوقف کنند. گزارشهایی مبنی بر کار نکردن درست محصول یا ارائه نتایج غلط همچنین وجود دارد. همچنین، محیط کاری دشوار و پراسترس نیز بهعنوان مشکل داخلی مطرح شده است. در عکسی که TechCrunch در زمان راهاندازی شرکت منتشر کرده بود، اکنون تنها سکّار بهعنوان مدیرعامل باقی مانده است.
مانند بسیاری از استارتاپها، 11x نیز از لوگوی مشتریان خود برای نشاندادن حمایت آنان در سایت خود استفاده کرده است، اما TechCrunch متوجه شد که تعدادی از این شرکتها واقعاً مشتری نبوده و حداقل یکی از آنها تهدید به اقدامات قانونی کرده است. سخنگوی ZoomInfo به TechCrunch گفت: “ما هیچگونه اجازهای برای استفاده از لوگوی خود به آنان ندادهایم و مشتری نیز نیستیم.” پس از پیگیری از سوی TechCrunch، لوگوی ZoomInfo تا تاریخ ششم مارس برداشته شد، اما بعدها نیز ادعای داشتن این شرکت بهعنوان مشتری توسط ربات تلفنی 11x تکرار شد.
محصول 11x توسط ZoomInfo به مدت یک ماه در دورهای آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. سخنگوی این شرکت گفت: “در طول دوره آزمایشی، عملکرد محصول 11x به مراتب ضعیفتر از کارکنان SDR ما بود و استفاده از آن را ادامه ندادیم.” مشتریان دیگر نیز از مشکلاتی همچون ارائه نتایج نادرست توسط محصول یا عدم بارگذاری آن شکایت داشتهاند.
11x بیان کرد که پس از درخواست، هرگونه برداشت ناصحیح یا اشتباه از مشتریان را بهسرعت از سایت و محصولات خود حذف کرده و در موارد معدود نیز این امر بهدلیل خطای انسانی بوده است. اما تعدادی از کارکنان میگویند که شرکت به طور میانگین 70-80٪ مشتریانی را که وارد شده بودند از دست میداد.
11x در حالی همچنان از شاخص ARR برای گزارشدهی به هیئت مدیره استفاده میکرد که اغلب مشتریان پس از دوره آزمایشی و قبل از تکمیل قرارداد یکساله، استفاده از سرویس را متوقف میکردند. سخنگوی 11x اظهار داشت که تعداد زیادی از مشتریان بازار میانه واجد شرایط دورههای آزمایشی رایگان هستند، اما مشتریان بزرگ با نیازهای سفارشی و ویژه معمولاً نیاز به قرارداد 12 ماهه با امکان فسخ پس از 3 ماه دارند.
محیط کار نیز پراسترس توصیف شده است. گزارشهایی از ساعات کاری طولانی و فشار برای حضور مستمر وجود دارد، به گونهای که برخی کارمندان برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی به سختی میافتند. برخی حتی از تهدید به اخراج در صورت انتقاد از وضعیت کنونی خبر دادهاند.
در نهایت، اگرچه محصولات 11x مورد استفاده برخی شرکتها قرار گرفته، اما نقدهای متفاوتی درباره عملکرد آنها وجود دارد. این استارتاپ میتواند با اشتباهات داخلی و مشکلات کاربران برخوردهای بهتری داشته باشد تا اعتماد و رضایت بیشتری را در بین مشتریان خود جلب کند. بازخوردهای منفی و پیگیری رسانهها نشان میدهد که نیاز به بازنگری جدی در استراتژی کسبوکار و اقدام بهبود دهنده واضح است.