در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌ها از فایل robots.txt برای مشخص کردن نوع خزنده‌هایی که اجازه دسترسی به محتوای آن‌ها را ندارند، استفاده کرده‌اند. اکنون شرکت ادوبی با هدف ایجاد استانداردی مشابه برای تصاویر، ابزاری جدید را به نظام اعتبارسنجی محتوا اضافه کرده است تا کنترل بیشتری بر روی داده‌های آموزشی مدل‌های هوش مصنوعی داشته باشد. یکی از چالش‌های اصلی آن است که شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی را متقاعد کند تا به استانداردهای ادوبی پایبند باشند، به ویژه در شرایطی که خزنده‌های هوش مصنوعی معمولاً به درخواست‌های موجود در فایل robots.txt توجه نمی‌کنند.

اعتبارسنجی محتوا، اطلاعاتی در متاداده فایل‌های رسانه‌ای است که برای شناسایی اصالت و مالکیت آن‌ها استفاده می‌شود. این اقدام بخشی از پیاده‌سازی اتحاد C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) است که به دنبال تضمین اصالت محتوا است. ادوبی به‌تازگی یک ابزار وب جدید معرفی کرده است که به خالقان محتوا این امکان را می‌دهد تا اعتبارسنجی‌های مربوط به محتوای خود را به همه فایل‌های تصویری پیوست کنند، حتی اگر این فایل‌ها با ابزارهای ادوبی ساخته یا ویرایش نشده باشند. علاوه بر این، این ابزار امکان نشان‌گذاری برای خالقان را فراهم می‌کند تا به شرکت‌های هوش مصنوعی اعلام کنند که نباید از تصویر خاصی برای آموزش مدل‌ها استفاده کنند.

اپلیکیشن جدید وب ادوبی به نام “Adobe Content Authenticity App” به کاربران این امکان را می‌دهد تا اعتبارسنجی‌های خود مانند نام و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را به یک فایل پیوست کنند. کاربران می‌توانند این اعتبارسنجی‌ها را به حداکثر ۵۰ فایل JPG یا PNG به‌صورت همزمان متصل کنند. ادوبی همچنین با همکاری لینکدین، از برنامه اعتبارسنجی این پلتفرم استفاده می‌کند تا به اثبات اصالت شخصی که اعتبارسنجی را به تصویر اضافه می‌کند، کمک نماید. کاربران می‌توانند پروفایل‌های اینستاگرام یا X خود را نیز به تصویر پیوست کنند، هرچند که تاکنون ادغام خاصی برای اعتبارسنجی این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

این اپلیکیشن به کاربران این امکان را می‌دهد که با علامت‌گذاری یک گزینه، به دیگران اعلام کنند که تصاویر آن‌ها نباید برای آموزش مدل‌ها استفاده شود. با وجود اینکه این قابلیت در اپلیکیشن موجود است و در متاداده تصویر همچنین درج می‌شود، ادوبی تا کنون توافقی با هیچ یک از شرکت‌های سازنده مدل‌های هوش مصنوعی برای پذیرش این استاندارد نداشته است. این شرکت اعلام کرده است که در حال مذاکره با تمامی توسعه‌دهندگان پیشرو مدل‌های هوش مصنوعی است تا آن‌ها را متقاعد کند که این استاندارد را به کار گیرند و به آن احترام بگذارند.

اندی پارسون، مدیر ارشد ابتکار اعتبارسنجی محتوا در ادوبی، تصریح کرد که این شرکت این اپلیکیشن جدید را با همکاری خالقان محتوا توسعه داده است. با توجه به پراکندگی قوانین مربوط به حق چاپ و داده‌های آموزشی هوش مصنوعی در سراسر دنیا، ادوبی قصد دارد به خالقان راهی برای بیان نیت خود درباره پلتفرم‌های هوش مصنوعی فراهم کند. وی اضافه کرد: “خالقان محتوا به دنبال راهی ساده برای نشان دادن عدم تمایل به استفاده از محتوای خود برای آموزش هوش مصنوعی هستند. ما از خالقان کوچک و آژانس‌ها شنیده‌ایم که می‌خواهند کنترل بیشتری بر روی آثار خود داشته باشند.”

علاوه بر این، ادوبی یک افزونه برای مرورگر کروم نیز منتشر کرده است تا به کاربران در شناسایی تصاویر با اعتبارسنجی محتوا کمک کند. با استفاده از این اپلیکیشن، ادوبی با ترکیب فینگرپرینت دیجیتال، واترمارک‌های متن‌باز و متاداده رمزنگاری‌شده، متاداده را در پیکسل‌های مختلف یک تصویر جاسازی می‌کند، به‌طوری که حتی اگر تصویر ویرایش شود، متاداده آن باقی می‌ماند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند با استفاده از افزونه کروم، اعتبارسنجی محتوا را در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام که به‌طور بومی از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند، بررسی کنند. کاربران در صورتی که اعتبارسنجی محتوا به تصویر پیوست شده باشد، علامت کوچک “CR” را مشاهده خواهند کرد.

در جهانی که بحث‌های زیادی درباره هوش مصنوعی و هنر وجود دارد، پارسون اذعان داشت که C2PA به دنبال قضاوت یا هدایت اینکه چه چیزی هنر است نیست و بلکه معتقد است اعتبارسنجی محتوا می‌تواند نشانه‌ای مهم برای مالکیت باشد. او گفت: “ما به هنرمندان و خالقان این اجازه را می‌دهیم که آثار خود را امضا کنند و از آن‌ها نسبت به کار خویش هوشیاری ورزند. این بدان معنا نیست که مالکیت معنوی معتبر است یا قابل حق ثبت است، بلکه تنها نشان می‌دهد که کسی آن را ساخته است.” ادوبی اعلام کرده است که در حالی که ابزار جدیدش برای تصاویر طراحی شده است، در نظر دارد در آینده پشتیبانی از ویدئو و صدا را نیز اضافه کند.

تبدیل گفتار به نوشتار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا