به گزارش بینا ویرا، سوهم مازومدار، یکی از بنیانگذاران شرکت روبریک که در سال 2023 از این شرکت جدا شد، به تازگی استارتاپ جدیدی به نام WisdomAI راهاندازی کرده است. این شرکت خدمات تحلیل داده مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه میدهد که میتواند بینشهای کسبوکار را با استفاده از دادههای ساختاریافته، غیرساختاریافته و حتی دادههای “کثیف” به معنای دادههایی که از خطاها و اشتباهات پاک نشدهاند، فراهم کند.
مدیریت دادهها در هر محل و به هر شکل، به نوعی مانند گنجینهای برای نرمافزارهای هوش تجاری سازمانی است و به همین علت، سرمایهگذاری 23 میلیون دلاری کواتور در این استارتاپ بهطور قابلتوجهی جلبتوجه کرده است. همچنین شرکتهای مدرون، جیتیام کپیتال، و آنتولوژی فاند نیز در این سرمایهگذاری مشارکت داشتهاند.
به جای اینکه مدیران کسبوکار از تیمهای تحلیل داده درخواست گزارش کنند، آنها میتوانند سوالات خود را از WisdomAI بپرسند و به جزئیات دقیقتری دست یابند. مازومدار به مثالی اشاره میکند که در آن، یک رئیس درآمد میخواهد بداند: “چگونه میتوانم ربع خود را ببندم؟” پاسخ WisdomAI لیستی از معاملات معلقی که تیم باید بر روی آنها تمرکز کند را ارائه میدهد و اطلاعاتی درباره تأخیر هر معامله، مانند سوالاتی که هر مشتری در انتظار پاسخ آنها است، در اختیار قرار میدهد.
مازومدار در گفتوگویی با TechCrunch تاکید کرد که با استفاده از پلتفرم WisdomAI، رئیس درآمد میتواند طی تنها پنج کلیک به تمامی جزئیات دست یابد و این در مقایسه با فرایندی است که شامل پنج فرد و زمان زیادی میشود. یکی از مشتریان اولیه این پلتفرم، یک شرکت نفت و گاز است که دارای هزاران کارمند در میادین است و از WisdomAI برای پرسش درباره تولید استفاده میکند و به دادههای متنوعی از مستندات ذخیرهشده تا اطلاعات تلمتری دسترسی دارد.
شایان ذکر است که تمامی ابزارهای آنالیز کسبوکار و بسیاری از استارتاپهای موجود دیگر نیز خدمات مشابهی بر مبنای هوش مصنوعی ارائه میدهند. اما WisdomAI به دلیل پیشینه مؤسسانش که همگی پیش از این با مازومدار در روبریک همکاری کردهاند، متمایز است. قدرت فوقالعاده این پلتفرم دقت آن در برابر دادههای نامنظم است. مازومدار میگوید که WisdomAI قادر است پاسخها را در دادههای ساختاریافته مانند پایگاههای داده و همچنین دادههای غیرساختاریافته ذخیرهشده در فایلها بیابد.
بهطور مهمتر، WisdomAI از تولید پاسخهای نادرست پرهیز میکند. اکثر سازمانها به دنبال دقت در برنامههای هوش مصنوعی خود هستند و این شامل تمرکز بر دادههای استفاده شده برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی، اندازه مدل، مهندسی درخواستها و تکنیکهای بازیابی در لحظه مانند تولید افزوده بازیابی (RAG) میشود. اما هنوز هم خطر دریافت پاسخهای تقلبی وجود دارد. WisdomAI از هوش مصنوعی Generative در تشکیل پرسشها استفاده میکند، نه در تولید پاسخها.
مازومدار تصریح میکند که اگر مدل WisdomAI دچار خطای تجسمی شود، تنها یک پرسش جعلی تولید میکند که قادر به بازیابی داده نیست و خود داده – پاسخ به پرسش – هرگز تقلبی نخواهد بود. WisdomAI به چندین شرکت بزرگ از جمله ConocoPhillips، Cisco و Descope به عنوان مشتریان اولیه خود اشاره کرده و همچنین مشتریانی دارد که با خدمات ذخیرهسازی داده ابری مانند Snowflake، BigQuery گوگل، Redshift آمازون، Databricks و Postgres همکاری میکنند. به گفته مازومدار، این پلتفرم قادر به آموزش بر روی هر سیستم ذخیره دادهای است و میتواند از طریق بررسی زبان پرسشها از طریق لاگهای پرسش و منابع دیگر، خود را آموزش دهد.