مایکروسافت در تازه‌ترین اقدام خود، به دنبال تسهیل فرآیند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای دستگاه‌های ویندوز است. این شرکت در کنفرانس Build 2025 که روز دوشنبه برگزار شد، از معرفی “Windows AI Foundry” خبر داد؛ این سرویس به‌عنوان یک پلتفرم یکپارچه برای توسعه هوش مصنوعی محلی معرفی شده و به‌نوعی بازbranding و گسترش سرویس Windows Copilot Runtime محسوب می‌شود که سال گذشته راه‌اندازی شده بود.

شرکت مایکروسافت Windows AI Foundry را به‌عنوان یک “پلتفرم یکپارچه برای توسعه هوش مصنوعی محلی” معرفی کرده است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا مدل‌های هوش مصنوعی را بهتر تنظیم کرده، بهینه‌سازی و در نهایت به‌راحتی آن‌ها را برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر ویندوز پیاده‌سازی کنند. به اعتقاد مایکروسافت، هوش مصنوعی، چه به‌صورت محلی و چه در فضای ابری، به‌عنوان عامل مهمی در افزایش درآمد این شرکت شناخته می‌شود، با این‌حال هزینه‌های بالای توسعه مدل‌های پیچیده همچنان چالشی برای این تجارت به شمار می‌آید.

ستیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در ماه ژانویه اعلام کرد که این شرکت به‌تنهایی 13 میلیارد دلار درآمد سالانه از حوزه هوش مصنوعی دارد که بخشی از آن ناشی از همکاری با سازنده ChatGPT یعنی OpenAI است. اگرچه مایکروسافت به‌طور مستقیم از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی شخص ثالث در ویندوز سود نمی‌برد، اما با ارائه منابع و ابزارهای توسعه‌ای، تلاش دارد اکوسیستم پویایی را در این پلتفرم ایجاد کند و بدین ترتیب از رقبایش پیشی گیرد.

طبق بیانیه‌ای که با رسانه TechCrunch به اشتراک گذاشته شده، Windows AI Foundry به‌صورت خودکار سخت‌افزار دستگاه‌های ویندوز را شناسایی کرده و اجزای نرم‌افزاری مورد نیاز برای اجرای مدل‌های خاص هوش مصنوعی را به‌دست می‌آورد. این پلتفرم قادر خواهد بود اجزا را به‌روز نگه‌دارد و ابزارهایی را برای تسهیل فرآیند آماده‌سازی مدل‌ها ارائه دهد.

علاوه بر این، Windows AI Foundry شامل خدمات جدیدی به نام “Foundry Local” است که به گفته مایکروسافت، “قدرت مدل‌های هوش مصنوعی را به دستگاه‌های کلاینت می‌آورد.” این سرویس که از macOS نیز پشتیبانی می‌کند، شامل مجموعه‌ای از ماژول‌ها برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی و ابزارها به‌صورت مستقیم روی دستگاه است و از ONNX Runtime، یک پروژه متن‌باز برای تسریع هوش مصنوعی در پلتفرم‌های مختلف، بهره می‌برد.

با استفاده از Foundry Local، توسعه‌دهندگان می‌توانند از رابط خط فرمان برای تعامل با مدل‌های در حال اجرا بر روی سرور محلی استفاده کنند. بر اساس اعلام مایکروسافت، “Foundry Local به‌طور خودکار سخت‌افزار دستگاه — شامل CPU، GPU و NPU — را شناسایی کرده و مدل‌های سازگار را برای توسعه‌دهندگان لیست می‌کند.” همچنین، آن‌ها می‌توانند از SDK این سرویس برای ادغام آسان آن در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

ایجاد متن‌های دقیق از فایل‌های صوتی شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا