صنعت داده در آستانه یک تحول اساسی قرار دارد. هماکنون در بازار، روند ادغام و انحلال در حال شکلگیری است و شواهد نشان میدهد که این روند همچنان در حال افزایش است. در دو ماه گذشته، معاملات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفته که شامل خرید نیون توسط دیتابریکس به مبلغ یک میلیارد دلار و خرید شرکت مدیریت ابری اینفورماتیکا توسط Salesforce به قیمت هشت میلیارد دلار میشود. هدف از این خریدها، دستیابی به فناوریهایی است که به شرکتها کمک کند تا به استفاده از هوش مصنوعی روی آورند. در نگاه اول، این استراتژی منطقی به نظر میرسد چرا که موفقیت شرکتهای هوش مصنوعی و کاربردهای آنها بستگی به دسترسی به دادههای با کیفیت دارد.
طبق نظرسنجی که در دسامبر 2024 توسط TechCrunch انجام شد، کیفیت دادهها یکی از عوامل کلیدی برای برتری و موفقیت استارتاپهای هوش مصنوعی شناخته شد. گرچه تمامی شرکتهای درگیر در این معاملات بهطور کلاسیک استارتاپ نبودهاند، اما احساس مشابهی در بازار وجود دارد. گائوراو دیلون، بنیانگذار و مدیر عامل سابق اینفورماتیکا و اکنون رئیس و مدیر عامل شرکت ادغام دادهها اسنپلاچک، در یک گفتگوی اخیر این موضوع را به وضوح بیان کرد و از نیاز به یک بازنگری کامل در نحوه مدیریت دادهها در شرکتها سخن گفت. او تأکید کرد: “اگر شرکتها میخواهند به ضرورت هوش مصنوعی پاسخ دهند، باید پلتفرمهای داده خود را به شکلی بنیادین بازسازی کنند.”
با وجود این، سوال اینجاست که آیا استراتژی خرید شرکتهای پیشین در عصر پس از ChatGPT میتواند به افزایش پذیرش هوش مصنوعی در بازار امروز که به سرعت در حال تحول است، کمک کند؟ دیلون به این موضوع اشاره کرده و ابراز تردید کرده که این خریدها به آسانی به روندهای مورد انتظار منجر خواهند شد.
صنعت داده در دهه گذشته به یک شبکه بزرگ و پراکنده تبدیل شده که شرایط را برای ادغام مناسب میکند. از سال 2020 تا 2024، بیش از 300 میلیارد دلار در استارتاپهای دادهای سرمایهگذاری شده است. در این زمینه، استاندارد فعلی در ترکیب راهکارهای مختلف مدیریت دادهها، کارایی مورد نیاز برای هوش مصنوعی را به چالش کشیده است. به همین دلیل، شرکتهای بزرگ به دنبال خرید استارتاپهایی هستند که میتوانند شکافهای موجود را پر کنند.
بهعنوان مثال، خرید اخیر Fivetran از Census در ماه مه، در راستای همین راهبرد صورت گرفته و به طور خاص برای تقویت کاربردهای هوش مصنوعی انجام شده است. این خرید به Fivetran این امکان را میدهد که راه حلی کامل برای انتقال و مدیریت دادهها بین دیتابیسها ارائه کند.
آمارها نشان میدهد که انتظارات از ادغامها بالاست و بسیاری از استارتاپها به دلیل عدم توانایی در جمعآوری سرمایه و به دنبال روشی آسان برای خروج از بازار، به ادغام با شرکتهای بزرگ تمایل دارند. اما هنوز سوالی باقی است و آن اینکه آیا این استراتژی خرید قادر به تحقق اهداف خریداران خواهد بود یا خیر. در اینجا یکپارچگی شرکتهای داده و هوش مصنوعی میتواند به عنوان راهکاری مؤثر در آینده بررسی شود.