طبق دادههای جدید ارائه شده توسط تأمینکننده اطلاعات بازار، Similarweb، حجم ارجاعات از پلتفرمهای هوش مصنوعی به وبسایتها در حال افزایش قابل توجهی است، اما همچنان به پای ترافیک ایجاد شده توسط جستجوی گوگل نمیرسد. در ماه ژوئن ۲۰۲۵، پلتفرمهای هوش مصنوعی بیش از ۱.۱۳ میلیارد ارجاع به ۱۰۰۰ وبسایت برتر در سطح جهانی تولید کردند که این نشاندهنده افزایش ۳۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ است. با این حال، جستجوی گوگل همچنان با ۱۹۱ میلیارد ارجاع، بخش عمدهای از ترافیک این وبسایتها را تأمین میکند.
یکی از دستههای جذاب در حال حاضر، رسانهها و اخبار است. ناشران آنلاین با کاهش ترافیک مواجه هستند و به دنبال روزی به نام «صفر گوگل» هستند که در آن گوگل ارسال ترافیک به وبسایتها را متوقف میکند. بهعنوان مثال، نشریه والاستریت ژورنال اخیراً گزارشی منتشر کرد که نشان میدهد چگونه تفسیرات هوش مصنوعی باعث کاهش ترافیک به وبسایتهای خبری شده است. همچنین یک مطالعه از مرکز پژوهش پیو نیز نشان داد که در یک نظرسنجی از ۹۰۰ کاربر گوگل در ایالات متحده، ۱۸ درصد از حدود ۶۹۰۰۰ جستجو با تفسیرات هوش مصنوعی همراه بود که منجر به کلیک بر روی لینکها در ۸ درصد موارد شد. در حالی که زمانی هیچ خلاصهای از هوش مصنوعی وجود نداشت، میزان کلیک بر روی لینکها تقریباً دو برابر شد و به ۱۵ درصد رسید.
تحقیقات Similarweb نشان میدهد که ارجاعات هوش مصنوعی به وبسایتهای خبری در ژوئن ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۷۷۰ درصد افزایش یافته است. برخی وبسایتها طبیعیتر در رتبهبندی بالاتری قرار دارند، بهویژه آنهایی که دسترسی به پلتفرمهای هوش مصنوعی را مسدود کردهاند، مانند نیویورک تایمز که بهخاطر شکایت با OpenAI در مورد استفاده از مقالاتش برای آموزش مدلهای خود، با محدودیتهایی روبهرو شده است.
در دستهبندی رسانههای خبری، یاهو با ۲.۳ میلیون ارجاع هوش مصنوعی در ژوئن ۲۰۲۵ در صدر قرار دارد و پس از آن یاهو ژاپن (۱.۹ میلیون)، رویترز (۱.۸ میلیون)، گاردین (۱.۷ میلیون)، هند تایمز (۱.۲ میلیون) و بیزنس اینسایدر (یک میلیون) قرار دارند. از نظر متدولوژی، Similarweb ارجاعات هوش مصنوعی را به عنوان ارجاعات وب به یک دامنه از پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini، DeepSeek، Grok، Perplexity، Claude و Liner محاسبه میکند. ChatGPT با بیش از ۸۰ درصد از ارجاعات هوش مصنوعی به بالاترین ۱۰۰۰ دامنه، در این زمینه پیشتاز است.
تحلیلهای بیشتری شامل دستههای دیگر فراتر از اخبار، مانند تجارت الکترونیکی، علم و آموزش، فناوری/جستجو/رسانههای اجتماعی و هنر و سرگرمی نیز بوده است. در حوزه تجارت الکترونیکی، آمازون با ۴.۵ میلیون ارجاع، پس از آن Etsy و eBay با ۲ میلیون و ۱.۸ میلیون ارجاع به ترتیب، در ژوئن ۲۰۲۵ قرار دارند. در مرور بر روی وبسایتهای برتر تکنولوژی و اجتماعی، گوگل با ۵۳.۱ میلیون ارجاع در صدر لیست قرار داشته و پس از آن ردیت (۱۱.۱ میلیون)، فیسبوک (۱۱ میلیون)، گیتهاب (۷.۴ میلیون) و مایکروسافت (۵.۱ میلیون) قرار دارند.
تحلیلها همچنین به جز وبسایت OpenAI که بسیاری از ارجاعات آن از ChatGPT میباشد، به آمار سایتهای دیگر پرداخته و در هر دسته، وبسایت شماره یک بهعنوان ارجاعات هوش مصنوعی شامل یوتیوب (۳۱.۲ میلیون)، Research Gate (۳.۶ میلیون)، زلا (۷۷۶.۲ک)، Europa.eu (۹۹۲.۹ک)، ویکیپدیا (۱۰.۸ میلیون) میباشد.