در دنیای فناوری امروز، نوآوری‌های جدید به سرعت به رکن اساسی موفقیت‌های تجاری تبدیل شده‌اند و موج بعدی تغییرات نیز به زودی آغاز خواهد شد. به منظور حفظ برتری رقابتی در پنج سال آینده، شرکت‌های نوآور باید بر روی کدام توسعه‌ها تمرکز کنند؟ در گردهمایی Transform 2025 که به میزبانی ونچر بیت برگزار شد، یاد اورن، مدیر جهانی تحقیق و نوآوری SAP و اما برن‌اسکیل، استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد، به همراه سوزان اتلینگر، مدیر ارشد استراتژی و رهبری فکری Azure AI مایکروسافت، به بررسی راهکارهای ضروری برای آینده فناوری‌های تحول‌آفرین پرداخته‌اند.

اورن در این نشست به مرزهای جدیدی اشاره کرد که نسل چهارم هوش مصنوعی، یعنی هوش مصنوعی مولد، به‌وجود می‌آورد و سه حوزه اساسی که این فناوری به کسب‌وکارها ارزش و اختلال هدیه می‌دهد را مشخص کرد. اولین حوزه، تجربه کاربری و تعامل انسان‌ها با نرم‌افزارهاست. دومین حوزه، اتوماسیون در لایه برنامه‌هاست که SAP در حال حاضر حدود ۲۳۰ توانایی و عامل هوش مصنوعی را در برنامه‌های خود ترکیب کرده و قصد دارد این تعداد را تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰ افزایش دهد. سومین حوزه، پلت‌فرم‌های مرکزی است که موتور محرکه هر کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند و این موضوع سوالات جدیدی را درباره تجربه توسعه‌دهنده، حریم خصوصی و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند.

برن‌اسکیل به این نکته اشاره کرد که سوال بزرگ این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند با انسان‌ها ادغام شود تا ارزش اجتماعی ایجاد کند و نه اینکه به عنوان سارق خلاقیت و نوآوری بشری عمل کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که اگر ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان افزایش‌دهنده بهره‌وری معرفی شوند، افراد کمتر از آن‌ها استفاده خواهند کرد. او تأکید کرد: “باید به این فکر کنیم که چگونه این سیستم‌ها باید معرفی شوند و چه ارزش واقعی‌ای می‌توانند برای مشتریان و سازمان‌ها به ارمغان آورند.”

فرایند تحول در حوزه هوش مصنوعی نیازمند در نظر گرفتن ارزش‌های تجاری در سطح کلان است. اورن افزود: “به‌خصوص در حال حاضر، AI در کسب‌وکار باید فراتر از فناوری به‌خودی‌خود باشد. بهترین فناوری‌های جدید همیشه کمترین ارزش را ارائه می‌دهند.” او به مسائلی چون کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و درآمد، و مدیریت ریسک پرداخت.

هوش مصنوعی عمومی (AGI) یکی از تحولات نظری است که در آن AI می‌تواند با قابلیت‌های حل مسئله انسان‌ها هم‌سطح یا حتی فراتر برود. بررسی آینده هوش مصنوعی و تعریف AGI در سال‌های آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. برن‌اسکیل اظهار داشت: “ما در پنج سال آینده در زمینه‌ای با مشاغل سفید که نیاز به پردازش شناختی دارند، پیشرفت‌های قابل توجهی خواهیم داشت.” همچنین او به اهمیت تفکر خلاق درباره بازآموزی نیروی کار و ایجاد فرصت‌های جدید برای شاغلین در آینده اشاره کرد.

اورن همچنین به شش ستون اصلی اختلال در آینده اشاره کرد: نسل بعدی هوش مصنوعی، آینده پلت‌فرم‌های داده، رباتیک، محاسبات کوانتومی، تجربه کاربری نسل جدید در محیط کسب‌وکار و آینده معماری ابری با محوریت حریم خصوصی داده‌ها. او گفت: “معماری ترنسفورمر در این نسل در مقایسه با آنچه که در حال آمدن است، چیزی نیست. نوع جدیدی از یادگیری متا در حال ظهور است.”

با توجه به نزدیک شدن به مرزهای داده‌های دنیای واقعی، تولید داده‌های ساختگی و بهبود کیفیت داده‌ها برای پیشرفت‌های بعدی در هوش مصنوعی ضروری خواهد بود. همچنین پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که رباتیک به سرعت در حال تحول است و از نوآوری‌هایی مانند DeepSeek می‌توان برای به حداقل رساندن هزینه‌ها و نصب AI قدرتمند در حاشیه استفاده کرد. آینده تجربه کاربری در کسب‌وکار نیز انتظار می‌رود تحولی دیگر را به همراه داشته باشد، که تجربه‌ای جدید و شخصی‌سازی‌شده برای کاربران فراهم کند.

اورن خطاب به آینده‌نگرانی‌های آینده گفت: “نسل فرزندان من بعد از سال ۲۰۳۰ وارد بازار کار خواهند شد. پارادایم تجربه کاربری آنها چه خواهد بود؟ آنها به یک ارتباط عاطفی با صفحه نمایش نیاز خواهند داشت.”

تولید تصویر با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا