آمازون با افزودن ویژگیهای هوش مصنوعی به ابزارهای خرید خود، تجربه خرید آنلاین کاربران را ارتقا میبخشد و آنها را به خریدهای بیشتری ترغیب میکند. این شرکت به تازگی از قابلیتی جدید به نام «علاقهمندیها» رونمایی کرده که هدف آن ایجاد تجربه جستجوی شخصیسازی شده و گفتوگومحور بیشتر در فروشگاه آنلاین آمازون است. با این قابلیت جدید، مشتریان میتوانند با وارد کردن درخواستهای سفارشی در نوار جستجو، علایق، ترجیحات و حتی بودجه خود را بازتاب دهند. به عنوان مثال، کاربران میتوانند به دنبال «کیتها و لوازم جانبی مدلسازی برای مهندسان علاقهمند» یا «ابزارها و لوازم دمآوری قهوه برای عاشقان قهوه» بگردند.
ویژگی علاقهمندیها از مدلهای زبان بزرگ (LLMs) بهره میبرد تا زبان روزمره را به پرسشهایی تبدیل کند که موتورهای جستجوی سنتی بتوانند آنها را درک کنند. این امر منجر به پیشنهاد محصولات مرتبطتری میشود. علاوه بر این، این ابزار به طور مداوم در پسزمینه کار میکند و کاربران را در جریان موجودیهای جدید و محصولات مرتبط با علایقشان قرار میدهد و آنها را از تخفیفها و بهروزرسانیها مطلع میکند.
در حال حاضر، این ویژگی به گروه کوچکی از کاربران در ایالات متحده از طریق اپلیکیشن خرید آمازون بر روی دستگاههای iOS و Android، و همچنین در وبسایت موبایل زیر تب «من»، قابل دسترسی است. آمازون برنامه دارد تا در ماههای آتی دسترسی به این قابلیت را برای مشتریان بیشتری در ایالات متحده فراهم کند.
ویژگی علاقهمندیها به عنوان گام طبیعی برای این غول تکنولوژی محسوب میشود که به دنبال ادغام بیشتر هوش مصنوعی در اپلیکیشن خود است. این قابلیت به جمع دیگر ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی آمازون میپیوندد، از جمله دستیار خرید هوشمند Rufus، راهنماهای خرید هوش مصنوعی، خلاصهنویسی نقد و بررسیها، اطلاعات تولید شده توسط هوش مصنوعی و موارد دیگر. همچنین برخی شرکتهای دیگر نیز به دنبال بهبود تجربه خرید کاربران خود با ادغام هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، گوگل به تازگی بخش خرید خود را با ارائه ابزار «Vision Match» ارتقاء داده که به خریداران اجازه میدهد تا توضیحات خود را درباره لباسی که تصور میکنند وارد کنند و بر اساس این توصیفات، پیشنهاداتی مشابه از سوی هوش مصنوعی دریافت کنند. گوگل همچنین ابزاری برای ارائه خلاصه محصول با استفاده از هوش مصنوعی راهاندازی کرده است.