توجه به آینده کارگران انسانی در دنیای هوش مصنوعی: نقش ربات‌ها و چالش‌های جدید

صنعت فناوری در حال حاضر دو نگرش متفاوت نسبت به جایگاه نیروی کار انسانی در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی دارد. عده‌ای بر این باورند که تمام مشاغل به جز شاید مشاغل خودشان توسط ربات‌ها انجام خواهد شد. به عنوان مثال، مارک آندریسن، سرمایه‌گذار معروف، اعتقاد دارد که کار وی به عنوان یک سرمایه‌گذار هرگز نمی‌تواند به طور خودکار انجام شود. از طرف دیگر، برخی دیگر معتقدند که ربات‌ها وظایف خسته‌کننده و دشوار را انجام خواهند داد و در عوض، انسان‌ها به مشاغلی نوظهور که انقلاب ربات‌ها ایجاد می‌کند، خواهند پرداخت. شواهد تاریخی از این دیدگاه حمایت می‌کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌های مجمع جهانی اقتصاد، ۹۲ میلیون شغل تحت تأثیر روندهای تکنولوژیکی فعلی قرار خواهند گرفت، در حالی که ۱۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد. اما برای افرادی که از قدرت اقتصادی یا علاقه فکری لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برخوردار نیستند، وضعیت آینده‌ای که ربات‌ها در آن حضور دارند، چگونه خواهد بود؟ در این راستا، آمازون روز چهارشنبه به نوعی پیشرفت قابل توجهی در جایگزینی کارگران انبار با ربات‌ها با معرفی ربات جدید خود به نام “وولکان”، که توانایی “احساس” دارد، اشاره کرد.

اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، در پستی در شبکه اجتماعی X گفت: “وولکان با انجام کارهای ارگونومیک چالش برانگیز، به ایمن‌تر شدن محیط کار کمک کرده و فرصت‌هایی را برای همکاران ما برای افزایش مهارت‌های خود در نگهداری رباتیک به وجود می‌آورد.” در این راستا، آمازون توضیح داد که این ربات در کنار انسان‌ها کار خواهد کرد و اقلام مورد نظر را از قفسه‌های بالا و پایین انبار برداشت می‌کند، بنابراین نیازی به بالا رفتن از نردبان یا خم شدن تمام روز نخواهد بود. انسان‌ها تنها اقلامی را که در قفسه میانی ذخیره شده‌اند یا اقلامی که ربات “احساس” نمی‌تواند برداشت کند، جمع‌آوری می‌کنند.

آمازون همچنین گفت که در حال آموزش یک تعداد محدود از کارگران انبار برای تبدیل شدن به تکنسین‌های ربات است، به‌طوری‌که از ربات‌ها برای انجام بخش بیشتری از وظایف جمع‌آوری اقلام استفاده شود. در این راستا، گفته شده است که “این ربات‌ها به نحوی نقشی در تکمیل ۷۵٪ از سفارشات مشتریان ایفا می‌کنند و صدها دسته شغلی جدید از جمله ناظرین رباتی و مهندسان نگهداری در محل ایجاد کرده‌اند.”

اگرچه آمازون به‌صراحت به این نکته اشاره نکرد، اما واضح است که این فرآیند تبدیل، ۱:۱ نخواهد بود و به نیروی انسانی کمتری برای نظارت بر ربات‌ها نیاز خواهد بود. همچنین، همه افراد قابلیت یا تمایل به تبدیل شدن به مکانیک ربات را نخواهند داشت. با این وجود، اشاره آمازون به برنامه‌های آموزش مجدد کارکنانش به وضوح نشان‌دهنده تعهد آنان به توسعه مهارت‌های جدید در میان کارکنان است.

در حال حاضر شواهد چندانی از وضعیت نیروی کار انسانی در دنیای آینده که ربات‌ها نقش غالبی خواهند داشت، در دسترس نیست. با این حال، احتمالاً به جای مزدبگیران سنتی در سوپرمارکت‌ها، مشاغلی به نام “ناظرین اتوماسیون” به وجود خواهد آمد که مشابه ناظرین خودپردازهای امروز عمل می‌کنند. برای مثال، به جای سرآشپزهای فست‌فود، کارمندان بر روی ربات‌های آشپز نظارت خواهند کرد.

آیا این آینده تماماً رباتیک محقق خواهد شد؟ شاید نه. ربات‌ها ممکن است برای بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌ها مانند آمازون و یا در صنایع خاصی مانند خودروسازی باقی بمانند و در عوض، تعداد زیادی از مشاغل در زمینه خرده‌فروشی، رستوران‌ها و حمل و نقل همچنان به وسیله انسان‌ها انجام شود.

در نتیجه، پیشرفت‌های فناوری در این بخش نیازمند توجه بیشتر به تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر روی کارگران و تأمین منابع لازم برای آموزش و توسعه مهارت‌های جدید است.

چت آنلاین با هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا