شرکت زوکس، تولیدکننده خودروهای خودران تحت مالکیت آمازون، به دنبال یک سانحه رانندگی در لاس‌وگاس، برنامه آزمایش خودران خود را به مدت بیش از یک هفته متوقف کرد و یک فراخوان داوطلبانه برای به‌روزرسانی نرم‌افزار خود صادر کرد. به گزارش این شرکت و بر اساس مستندات ارائه شده به مقامات ایمنی فدرال، سانحه یادشده در تاریخ ۸ آوریل رخ داد و شامل یک خودرو بدون سرنشین زوکس و یک خودروی مسافری بود. این حادثه منجر به فراخوانی نزدیک به ۲۷۰ خودرو شد که به نسخه خاصی از سیستم رانندگی خودکار مجهز بودند. زوکس اعلام کرد که این تعداد عودت نمایانگر کل اندازه ناوگان نیست.

فراخوان به دلیل نگرانی‌هایی درباره احتمال پیش‌بینی نادرست حرکت سایر خودروها توسط نرم‌افزار خودران و افزایش ریسک تصادف صادر شد. خوشبختانه هیچ‌گونه صدمه‌ای گزارش نشده و تنها خسارت جزئی به هر دو خودرو وارد آمد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط زوکس، این تصادف زمانی رخ داد که یک خودروی مسافری به‌طور ناگهانی از یک پارکینگ تجاری به سمت لاین زوکس نزدیک شد. خودرو زوکس به‌طوری نادرست پیش‌بینی کرد که خودروی مسافری به حرکت ادامه خواهد داد و لذا سرعت خود را کاهش داده و به سمت راست منحرف شد. اما خودروی مسافری به‌طور کامل متوقف شد و به لاین کنار مسیر رفت. زوکس در پست وبلاگ خود نوشت: “خودروی زوکس به شدت ترمز کرد، اما برخورد اجتناب‌ناپذیر بود.”

زوکس اعلام کرد که تمامی عملیات آزمایش بدون راننده را در تاریخ ۸ آوریل – روز حادثه – متوقف کرده و یک بررسی داخلی آغاز نمود. عملیات پس از انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزار برای تمامی خودروهای زوکس در تاریخ ۱۷ آوریل از سر گرفته شد. این تصادف و فراخوان داوطلبانه در حالی صورت می‌گیرد که زوکس در تلاش است تا خدمات خودروهای روباتاکسی تجاری خود را در لاس‌وگاس راه‌اندازی کند. سخنگوی این شرکت تأیید کرد که برنامه‌های آن برای راه‌اندازی این خدمات همچنان طبق برنامه ادامه دارد.

شرکت زوکس سیستم رانندگی خودکار خود را در خودروهای تویوتا هایلندر که به‌طور ویژه برای این منظور طراحی شده‌اند و روباتاکسی‌های سفارشی بدون فرمان و پدال، در شهرهای مختلف آزمایش کرده است، به ویژه در نوار لاس‌وگاس و برخی محله‌های سانفرانسیسکو. اوایل امسال، زوکس به کارکنان خود و رسانه‌ها این فرصت را داد تا از خدمات خود استفاده کنند. همچنین آزمایش‌هایی در آستین، میامی و سیاتل به‌همراه اپراتورهای انسانی در پشت فرمان انجام شده است.

این دومین فراخوان زوکس در سال جاری است. در ماه مارس، این شرکت فراخوان داوطلبانه‌ای برای ۲۵۸ خودرو به دلیل مشکلاتی در سیستم رانندگی خودکار که می‌توانست منجر به ترمز ناگهانی غیرمنتظره شود صادر کرد. سال گذشته، NHTSA بررسی اولیه‌ای را درباره این شرکت آغاز کرد پس از آنکه این نهاد دو گزارش از تصادفاتی دریافت کرد که در آن موتورسواران به پشت خودروهای تویوتا هایلندر مجهز به فناوری زوکس برخورد کرده بودند. بررسی‌های اولیه نشان داد که در هر دو مورد، خودروهای زوکس با سیستم‌های خودکار خود در حال کار بودند.

تبدیل گفتار به نوشتار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا