در نشانه‌ای از نزدیکی فزاینده‌ی رابطه آنتروپیک (Anthropic) با آمازون، این شرکت تیم جدیدی را برای جذب مشتریان AWS به منظور استفاده از محصولات هوش مصنوعی خود تشکیل داده است. این تیم که به نظر می‌رسد آنتروپیک چندین ماه پیش استخدام آن را آغاز کرده، هدف خود را «شتاب بخشی» به پذیرش هوش مصنوعی آنتروپیک در میان حساب‌های AWS با «ایجاد برنامه‌هایی که در بازارها و بخش‌های جهانی مقیاس‌پذیر باشند» اعلام کرده است.

بر اساس آگهی‌های شغلی منتشر شده در وب‌سایت آنتروپیک و پلتفرم‌های استخدام، در آگهی نقش «رئیس مشارکت GTM آمازون» آمده است که «شما مسئول ایجاد و گسترش یکی از مهم‌ترین روابط استراتژیک ما خواهید بود و تیمی را هدایت خواهید کرد که مسئول فرصت‌های درآمدی چند میلیارد دلاری از طریق مشارکت ما با AWS است.» در این آگهی ذکر شده است که «شما به‌طور نزدیک با رهبری ارشد در هر دو سازمان کار خواهید کرد تا موفقیت مشترک را پیش ببرید و استراتژی را شکل دهید.»

آمازون به‌عنوان حامی اصلی آنتروپیک، تاکنون 8 میلیارد دلار سرمایه به این استارتاپ اختصاص داده است. هرچند آمازون دارای حقوق حکمرانی نیست و سرمایه‌گذار اقلیت محسوب می‌شود، ولی به‌عنوان «شریک» آموزشی اصلی آنتروپیک به شمار می‌رود و از چیپ‌های داخلی برای کمک به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی آنتروپیک بهره می‌برد. آنتروپیک همچنین مدل‌های خود را برای اجرا بر روی زیرساخت AWS بهینه کرده است و مدل‌هایی را منتشر کرده که قابلیت‌های انحصاری برای پلتفرم توسعه هوش مصنوعی آمازون، یعنی Bedrock، دارند.

این شرکت با شریکانی همچون اکسنچر (Accenture) و پلنتیر (Palantir) همکاری‌هایی راه‌اندازی کرده تا دسترسی به فناوری‌های هوش مصنوعی خود را از طریق AWS تسهیل کند. داریو آمودئی، CEO آنتروپیک، در نوامبر سال گذشته اظهار کرد که خانواده مدل‌های کلود آنتروپیک توسط «ده‌ها هزار» مشتری Bedrock مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمازون که از فناوری آنتروپیک برای تقویت اجزای تجربه جدید آلکسا (Alexa) با نام آلکسا+ استفاده می‌کند، به وضوح آنتروپیک را برای رشد کسب‌وکار هوش مصنوعی خود مهم می‌داند. اندی جاسی، CEO آمازون، به‌تازگی اعلام کرده است که درآمد هوش مصنوعی این شرکت در حال رشد است و به‌صورت «سه‌رقمی» در سال به سال افزایش پیدا می‌کند و نشان‌دهنده «نرخ درآمد سالانه چند میلیارد دلاری» است.

آنتروپیک نیز از گستره نفوذ AWS بهره‌مند می‌شود و به دنبال افزایش درآمد خود است. این استارتاپ هدف دارد که تا سال 2027 به 12 میلیارد دلار درآمد برسد که این رقم در سال جاری تخمین زده شده به 2.2 میلیارد دلار است.

روابط آمازون با آنتروپیک توجه برخی نهادهای نظارتی را جلب کرده است. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) سال گذشته نامه‌ای به آمازون و همچنین به مایکروسافت و گوگل ارسال کرد و از این شرکت‌ها خواست تاثیر سرمایه‌گذاری‌هایشان در استارتاپ‌هایی مانند آنتروپیک بر رقابت در زمینه هوش مصنوعی را توضیح دهند. گوگل نیز به آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده است و میلیاردها دلار در چند دور سرمایه‌گذاری به این شرکت اختصاص داده است. همچنین، سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) نیز همکاری آمازون با آنتروپیک را مورد بررسی قرار داده و به این مسئله پرداخته است که آیا جنبه‌های کلیدی این مشارکت می‌تواند منجر به «تأثیر مادی آمازون» بر آنتروپیک شود.

در همین حال، FTC امسال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ فناوری در زمینه هوش مصنوعی ممکن است موجب قفل‌سازی و افشای اطلاعات حساس شود که می‌تواند رقابت را تضعیف کند، اما نسبت به توصیه اقدام اجرایی احتیاط کرد. CMA به نوبه خود نتیجه گرفت که مشارکت و سرمایه‌گذاری آمازون در آنتروپیک تحت قوانین ادغام کنونی قابل بررسی نیست به دلیل سایز و دامنه این معامله.

تبدیل نوشتار به گفتار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا