شرکت انترُپیک (Anthropic) روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک طرح اشتراک جدید و بسیار گرانقیمت برای چتبات هوش مصنوعی خود، کلاود (Claude)، تحت عنوان “مکس” (Max) راهاندازی کند. این طرح به نوعی پاسخ به اشتراک ۲۰۰ دلار در ماه ChatGPT Pro شرکت OpenAI محسوب میشود و دارای محدودیتهای استفاده بالاتری نسبت به اشتراک ۲۰ دلار در ماه کلاود پرو است. جالب است که طرح مکس در دو سطح قیمت و محدودیت استفاده مختلف ارائه میشود: یک سطح ۱۰۰ دلار در ماه با محدودیتهای ۵ برابر بیشتر از کلاود پرو و یک گزینه ۲۰۰ دلار در ماه با محدودیتهای ۲۰ برابر بیشتر.
توسعهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی مرزی به دنبال راههای جدیدی برای افزایش درآمد هستند و ارائه اشتراکهای گرانقیمت به کاربران پرقدرت، بهنظر میرسد که راهحلی امیدوارکننده برای این امر باشد. فقط دو ماه پس از راهاندازی ChatGPT Pro، OpenAI گزارش داد که درآمد سالانهاش به ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. اگر طرح جدید مکس انترُپیک به همین اندازه موفق باشد، میتواند به شرکت کمک شایانی کند.
اسکات وایت، مدیر محصول انترُپیک، در مصاحبهای با TechCrunch گفت که این شرکت در نظر دارد در آینده به راهاندازی اشتراکهای گرانتر نیز بپردازد. مهم این است که انترُپیک هنوز برنامهای برای استفاده نامحدود ندارد، که این گزینه توسط OpenAI با ChatGPT Pro ارائه شده است. زمانی که از وایت سؤال شد که آیا ممکن است طرحی با قیمت ۵۰۰ دلار در ماه برای کلاود راهاندازی کند، او پاسخ داد: “ما همیشه تعدادی گزینه تحقیقی را در اختیار داریم.” به گفته او، بازخورد کاربران بهعنوان راهنمایی برای نقشه راه محصولات انترُپیک ادامه خواهد داشت.
برای تأمین هزینههای بالای توسعه مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی، انترُپیک در حال بررسی کانالهای درآمدی جدیدی است که یکی از آنها طرح کلاود برای آموزش (Claude for Education) میباشد. این طرح به مشتریان دانشگاهی معطوف شده و مزایای خاصی برای موسسات آموزشی فراهم میآورد. انترُپیک از ارائه اطلاعات دقیق در مورد تعداد اشتراکهای فروخته شده کلاود خودداری کرد، اما وایت عنوان کرد که مدل جدید کلاود ۳.۷ سونت (Sonnet) این شرکت تقاضای بالایی برای محصولاتش ایجاد کرده است. مدل کلاود ۳.۷ سونت، اولین مدل استدلالی انترُپیک است که از قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به مدلهای سنتی بهره میبرد و بهمنظور ارائه پاسخهای قابلاعتمادتر به سوالات خاص طراحی شده است.