در تازهترین مصاحبهها پس از کنفرانس توسعهدهندگان جهانی اپل (WWDC 25)، مدیران اپل به انتقادات مطرح شده درباره نمایشهای سال گذشته از سیری شخصیسازی شده و مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخ دادند و این مدعا را که چنین فناوریهایی در مرحله ساخت و آزمایش هستند، رد کردند. در مصاحبهای با روزنامه والاستریت ژورنال، از آنها پرسیده شد که چرا با وجود تعداد زیاد مهندسان و منابع مالی، اپل نتوانسته است فناوری مورد نظر را به سطحی برساند که قابل عرضه باشد. در پاسخ، کریک فدرونگی، معاون ارشد مهندسی نرمافزار اپل، به این نکته اشاره کرد که هوش مصنوعی یک فناوری نوظهور است و اپل آن را به عنوان یک «موج تحولی بلندمدت» میبیند که بهزودی تاثیرات عمیقی بر صنعت و جامعه خواهد داشت. او افزود: «نیازی نیست برای پیشی گرفتن از دیگران، محصولی نادرست و با ویژگیهای نادرست عرضه کنیم.»
فدرونگی در ادامه در مصاحبهای با وبسایتهای Tom’s Guide و Techradar توضیح داد که اپل در WWDC 24 نسخه جدید سیری را معرفی کرد زیرا شرکت میدانست جهانیان در انتظار دیدن «تصویری کامل از طرز تفکر اپل درباره پیامدهای هوش مصنوعی و آینده آن هستند». او تأکید کرد که اپل دارای دو نسخه از معماری هوش مصنوعی برای سیری است، که نسخه اول آن در ویدیوی ارائه شده در این رویداد به نمایش درآمد. اما با پیشرفت توسعه، تیم متوجه شد که باید به سمت معماری نسخه دوم حرکت کند تا بتواند به انتظارات مشتریان پاسخ دهد. فدرونگی تأیید کرد که این نسخه جدید هنوز قرار است در سال 2026 به بازار عرضه شود.
مدیران اپل همچنین ایدهای را که مدعی بودند در WWDC 24 فناوری عملی خود را ارائه ندادهاند، رد کردند. فدرونگی به والاستریت ژورنال گفت: «ما در حال فیلمبرداری از نرمافزار واقعی با یک مدل زبانی بزرگ واقعی و جستجوی معنایی واقعی بودیم.» گرگ یوزویاک، معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل، افزود: «این روایتی وجود دارد که فقط دمو بوده است. نه، این چیزی بود که ما واقعاً فکر میکردیم، همانطور که کریک گفت، قرار است در اواخر سال جاری عرضه کنیم.» او همچنین بیان کرد که اپل متوجه شد که اگر بخواهد زودتر نرمافزار را عرضه کند، ممکن است مشتریان را ناامید کند، زیرا نرمافزار دارای «نرخ خطاهایی بود که ما آن را غیرقابل قبول میدانستیم.»
مدیران اپل در ادامه درباره برنامههای کلی این شرکت برای هوش مصنوعی توضیح دادند که هدف آنها ایجاد یک چتبات برای رقابت با ChatGPT و دیگر سرویسها نیست، بلکه هدفشان تزریق هوش در تمامی سیستمعاملهای این شرکت است. فدرونگی تأکید کرد: «این درباره ساخت چتبات نبود… ما قرار نبود هوش اپل را به عنوان چتبات تعریف کنیم.» او ادامه داد: «این هرگز هدف ما نبود… ما میخواهیم هوش را به طور عمیق در تجربه تمامی پلتفرمهای خود ادغام کنیم بهگونهای که کاربران نیازی به ورود به دنیای چت برای انجام کارهای خود نداشته باشند.»
هدف واقعی اپل، به گفته مدیران آن، فراهم کردن ابزارهایی برای توسعهدهندگان جهت بهرهبرداری از مدلهای بنیادی اپل برای ایجاد برنامههای هوشمندتر است.