آمازون وب سرویسز (AWS) به زودی یک بازار برای نمایندگی‌های هوش مصنوعی راه‌اندازی خواهد کرد و شرکت آنتروپیک یکی از شرکای این پروژه به شمار می‌آید. طبق اطلاعات به‌دست آمده، راه‌اندازی این بازار در تاریخ ۲۴ تیرماه (۱۵ ژوئیه) در اجلاس AWS در نیویورک برگزار خواهد شد. هرچند که AWS و آنتروپیک تا کنون به درخواست‌های ما برای اظهار نظر پاسخ نداده‌اند.

در دنیای فناوری امروز، نمایندگی‌های هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در حال گسترش هستند و سرمایه‌گذاران در سیلیکون ولی به شدت از استارتاپ‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کنند. با این حال، تعریف دقیق نمایندگی هوش مصنوعی هنوز مبهم و بحرانی است. به طور کلی، این واژه به برنامه‌های کامپیوتری اشاره دارد که قادر به اتخاذ تصمیمات و انجام وظایف به طور مستقل هستند، مانند تعامل با نرم‌افزارها به کمک مدل‌های هوش مصنوعی در پس‌زمینه.

غول‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI و آنتروپیک از این نمایندگی‌ها به عنوان نسل بعدی فناوری یاد می‌کنند. اما توزیع این نمایندگی‌ها چالشی بزرگ است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها آنها را به صورت بسته‌ای ارائه می‌دهند. در این راستا، AWS به تازگی گامی برای حل این مشکل با راه‌اندازی بازار نمایندگی‌های هوش مصنوعی خود برداشته است. این بازار به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد تا نمایندگی‌های هوش مصنوعی خود را به صورت مستقیم به مشتریان AWS عرضه کنند.

این بازار همچنین به مشتریان شرکتی امکان می‌دهد تا بر اساس نیازهای خود، نمایندگی‌های هوش مصنوعی را جست‌وجو، نصب و مرور کنند. مشارکت آنتروپیک و سایر شرکای این بازار می‌تواند به این شرکت‌ها کمک شایانی کند. آنتروپیک که قبلاً حمایت مالی آمازون را دریافت کرده و به زودی انتظار یک سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری دیگر از این شرکت را دارد، آینده هوش مصنوعی را عمدتاً در قالب نمایندگی‌ها می‌بیند.

آنتروپیک نمایندگی‌های هوش مصنوعی را به صورت داخلی توسعه می‌دهد و به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از طریق API خود آنها را بسازند. بازار AWS به آنتروپیک کمک می‌کند تا به مشتریان بیشتری دست یابد، به خصوص کسانی که ممکن است پیش از این از نمایندگی‌های هوش مصنوعی رقبای خود، مانند OpenAI، استفاده کرده باشند. همچنین این مشارکت می‌تواند توسعه‌دهندگان بیشتری را به سمت استفاده از API آنتروپیک جهت ایجاد نمایندگی‌های بیشتر جلب کند و در نهایت باعث افزایش درآمد این شرکت شود.

در اوایل خردادماه، آنتروپیک به درآمد سالانه ۳ میلیارد دلار دست یافت. همانند دیگر بازارهای آنلاین، AWS درصدی از درآمد استارتاپ‌ها را که از نصب نمایندگی‌های هوش مصنوعی بدست می‌آورند، دریافت خواهد کرد. با این حال، این سهم نسبت به پتانسیل بازار برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و جذب مشتریان نسبتا کم خواهد بود.

مدل بازار به استارتاپ‌ها این اجازه را می‌دهد که هزینه‌هایی برای نمایندگی‌ها از مشتریان دریافت کنند. این ساختار مشابه نحوه قیمت‌گذاری پیشنهادات SaaS در بازار است و هدف آن تمرکز بر خدمات خاص به جای بسته‌بندی آنها در خدمات گسترده است. آمازون، نخستین غول فناوری نیست که بازار نمایندگی‌ها را معرفی می‌کند. در آوریل، گوگل کلود یک بازار نمایندگی هوش مصنوعی معرفی کرد و مایکروسافت نیز در یک ماه بعد، فروشگاه نمایندگی‌های خود را در Microsoft 365 Copilot راه‌اندازی کرد.

اگرچه شرکت‌های نرم‌افزاری همچون Salesforce و ServiceNow نیز بازارهای نمایندگی خود را دارند، هنوز مشخص نیست که این بازارها برای استارتاپ‌های کوچک هوش مصنوعی و شرکت‌هایی که به دنبال نمایندگی‌های خاص هستند، چقدر موفق خواهد بود.

ایجاد صوت دیجیتال پیشرفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا