در دنیایی که هنوز تعریف دقیقی از “عامل” هوش مصنوعی وجود ندارد، بسیاری از استارتاپها در تلاشند تا ابزارهای “عاملی” برای اتوماسیون وظایف مختلف آنلاین ایجاد کنند. یکی از این شرکتها، Browser Use، با ارائه راهحلی که وبسایتها را برای عوامل هوش مصنوعی قابل فهمتر میسازد، توجه زیادی از سوی توسعهدهندگان و سرمایهگذاران جلب کرده است. این شرکت به رکورد ۱۷ میلیون دلاری حمایت مالی اولیه دست یافته که توسط استاسیا مایرز از شرکت Felicis و با مشارکت پل گراهام، A Capital و Nexus Venture Partners هدایت شده است.
این شرکت که بخشی از دوره زمستانی ۲۰۲۵ Y Combinator است، در ماههای اخیر به شهرت زیادی دست یافته است. استفاده استارتاپ چینی Butterfly Effect از Browser Use در ابزار پرطرفدار Manus توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این شرکت توسط مگنوس مولر و گرگور ژونیچ در سال گذشته از طریق شتابدهنده Student Project House دانشگاه ETH زوریخ تأسیس شد. مولر به مدت سالها بر روی ابزارهای جمعآوری داده از وب کار میکرد و در سال ۲۰۲۴ در حین دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته دادهکاوی با ژونیچ آشنا شد. آنها با ترکیب دانش خود در زمینه جمعآوری داده و دادهکاوی، ایده ساخت مرورگری که بتواند به صورت خودکار وظایف را انجام دهد، ارائه کردند.
Browser Use با ارائه سیستمی که دکمهها و عناصر وبسایت را به فرمتی قابل فهمتر و شبیه به متن برای عوامل تبدیل میکند، به عواملی هوش مصنوعی کمک میکند تا گزینههای مختلف را بفهمند و تصمیمگیریهای خودکار انجام دهند. مولر بیان کرده که بسیاری از عوامل بر سیستمهای مبتنی بر بینایی متکی هستند که از طریق عکسهای صفحه وبسایتها حرکت میکنند و در این فرآیند اغلب به مشکلاتی برمیخورند. این فناوری میتواند وبسایتها را به شکلی که عوامل بتوانند بفهمند تبدیل کند و به این ترتیب هزینههای عملیاتی را کاهش دهد.
مولر معتقد است که Browser Use میتواند به یک لایه اساسی برای شرکتهای هوش مصنوعی تبدیل شود که موبوط به تعامل بهتر عوامل با وبسایتها است. بیش از ۲۰ شرکت از دوره فعلی Y Combinator از این ابزار برای نیازهای خود استفاده کردهاند.
مایرز از شرکت Felicis توضیح میدهد که Browser Use به دلیل تیم مؤسس قوی و رویکرد متن بازش، یک فرصت بینظیر برای گسترش پورتفولیو شرکتش بوده است. او اظهار داشت که “عوامل هوش مصنوعی وب، پل پویایی هستند که میان مدلهای ثابت و پیشآموزش دیدهای که عمدتاً بر متن متمرکزند و چشمانداز دیجیتال همیشه در حال تغییر جهان فعلی قرار دارند.”