پلتفرم هوش مصنوعی Capital One: تجربیات نوآورانه در طراحی سیستمهای خودکار
در کنفرانس VB Transform، میلد نپاده، معاون ارشد فناوری و رئیس بنیادهای هوش مصنوعی در Capital One، به معرفی پلتفرم هوش مصنوعی این شرکت در زمینه خودرو پرداخت. وی توضیح داد که هدف از طراحی این پلتفرم، شبیهسازی عملکرد انسانها در حل مشکلات و پاسخگویی به مشتریان بوده است. نپاده اشاره کرد که Capital One از ۱۵ ماه پیش، یعنی پیش از رایج شدن اصطلاح «سیستمهای عاملیت»، به طراحی این سیستمها پرداخته است.
نکته کلیدی در طراحی این پلتفرم، یادگیری از نحوه تعامل نمایندگان انسانی Capital One با مشتریان بوده است. نپاده گفت: «ما از نحوه عملکرد خود Capital One الهام گرفتیم. در داخل این سازمان، باید ریسک را مدیریت کرده و نهادهای دیگر را مشاهده و ارزیابی کنیم.»
Capital One برای نظارت بر فعالیتهای خود، سیستمی طراحی کرده که ارزیابی سایر سیستمها را بر عهده دارد و بر اساس سیاستها و مقررات این شرکت آموزش دیده است. این سیستم میتواند در صورت شناسایی مشکل، فرآیند را به حالت اولیه برگرداند. نپاده آن را بهعنوان «تیمی از کارشناسان با تخصصهای مختلف که برای حل یک مشکل گرد هم میآیند»، توصیف کرد.
در حالی که سازمانهای خدمات مالی از پتانسیل این ابزارها برای ارتقاء خدمات مشتری و جذب مصرفکنندگان به محصولات خود آگاه هستند، Capital One این سیستمها را بهویژه در بخش خودرو به کار گرفته تا به مشتریان نمایندگیها کمک کند تا خودرو و وام مناسب را پیدا کنند. بررسیها نشان میدهد که مشتریان نمایندگیهای این بانک توانستهاند ۵۵ درصد بهبود در معیارهایی مانند تعامل و سرنخهای فروش جدی را گزارش کنند.
نپاده همچنین به برنامههای آینده Capital One اشاره کرد و گفت که این شرکت تمایل دارد این نوع سیستمها را به بخش سفر خود بیاورد. او تأکید کرد که این بانک برای آزمایشات داخلی نیاز به زمان و منابع بیشتری دارد تا بتواند نتایج مطلوبی به دست آورد.
سرعت پیشرفت در سیستمهای هوش مصنوعی و نیاز به معماریهای بهینه، از چالشهای کلیدی Capital One محسوب میشود. نپاده به آزمایشات متعدد تیم تحقیقاتی و مهندسان اشاره کرد که شامل کشف بهترین راهکارها و رعایت اصول طراحی بوده است.
این توسعههای نوآورانه نشاندهنده آیندهای روشن در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در خدمات مالی است و میتواند به مدلهای جدیدی در تعامل مشتریان و خدمات بانکی منجر شود.