افزایش ارجاعات از چتجیپیتی به ناشران خبری، علیرغم کاهش کلیکهای موجود، نشاندهنده تغییرات قابلتوجهی در عرصه رسانههاست. گزارشی از شرکت هوش بازار دیجیتال Similarweb حاکی از آن است که با رشد استفاده از هوش مصنوعی برای دریافت اخبار، تعداد جستجوهای خبری که به وبسایتهای خبری منجر نمیشود، از ۵۶ درصد در ماه می ۲۰۲۴ به تقریباً ۶۹ درصد در ماه می ۲۰۲۵ افزایش یافته است. به تبع این تغییرات، ترافیک ارگانیک سایتهای خبری نیز کاهش یافته و از بیش از ۲.۳ میلیارد بازدید در اوج آن در میانه سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۱.۷ میلیارد کاهش یافته است.
تحلیلگران این گزارش بیان کردند که افزایش درخواستهای مرتبط با اخبار در چتجیپیتی، که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ماه می ۲۰۲۵ به ۲۱۲ درصد رسیده، نشاندهنده تغییر و تحول در شیوه دریافت اخبار توسط کاربران است. با این حال، هرچند ارجاعات چتجیپیتی به ناشران خبری از اواخر ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۵ میلیون ارزیابی شده، این افزایش نمیتواند بهطور کامل خسارات ناشی از کاهش ترافیک ارگانیک را جبران کند.
برخی از وبسایتها موفقتر از دیگران در جذب ارجاعات چتجیپیتی بودهاند. بهعنوان نمونه، وبسایتهای خبری نظیر رویترز با افزایش ۸.۹ درصدی، نیویورک پست با ۷.۱ درصد و بیزینس اینسایدر با ۶.۵ درصد، عملکرد بهتری را نسبت به دیگر عوامل نشان دادهاند. در مقابل، نیویورک تایمز که بهدلیل استفاده غیرمجاز چتجیپیتی از محتوای خود به چالش کشیده شده، تنها ۳.۱ درصد رشد در ارجاعات را تجربه کرده است.
گزارش همچنین به رشد موضوعات مختلفی که تحت پوشش چتجیپیتی قرار دارد اشاره کرده و نشان میدهد که موضوعاتی نظیر سهام، مالی، ورزش و همچنین سیاست و اقتصاد در حال افزایش است. این تغییرات ممکن است به معنای جابجایی از اطلاعات واکنشی به سمت تعامل عمیقتر مبتنی بر مسئله باشد.
علاوه بر ارجاعات چتجیپیتی، کاربران برنامه و وبسایت این پلتفرم نیز شاهد افزایش بیشتری بودهاند؛ بهطوریکه تعداد کاربران اپلیکیشن در شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده و بازدیدکنندگان وبسایت ۵۲ درصد افزایش یافتهاند.
در پاسخ به چالشهای ناشی از کاهش ترافیک، گوگل به تازگی سرویسی به نام Offerwall راهاندازی کرده است که به ناشران خبری امکانات جدیدی برای درآمدزایی میدهد. این سرویس میتواند شامل پرداختهای خرد یا درخواست از کاربران برای عضویت در خبرنامهها باشد. همچنین، برخی ناشران به سراغ دیوارهای پرداخت و روشهای نوین درآمدزایی رفتهاند. با توجه به این تحولات و چالشها، بهنظر میرسد آیندهای پرچالش برای نشریات خبری در پیش است.
سَم آلتمن، مدیرعامل اوپنای آی، در مورد تأثیرات هوش مصنوعی بر بازار کار اشاره کرده است که برخی مشاغل ممکن است از بین بروند و این تغییرات برای جامعه میتواند دردناک باشد.