دگرگونی در صنعت داروسازی با بهرهگیری از هوش مصنوعی: رویکرد آسترازنکا به درمان بیماریهای نادر
بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده به بیماریهای نادر مبتلا هستند که معادل ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را شامل میشود و متاسفانه بسیاری از این بیماران بدون درمان باقی ماندهاند. این چالش، فشاری فوری بر آسترازنکا، یکی از شرکتهای پیشرو در حوزه داروسازی، وارد میکند تا نه تنها به کشف درمانهای نجاتبخش بپردازد، بلکه این درمانها را به سرعت و بهطور مؤثر به دست بیماران برساند.
به منظور مقابله با این چالش، آسترازنکا به پلتفرم هوش مصنوعی ServiceNow روی آورد تا فرآیندهای استخدام، درخواستهای آزمایشگاهی و کارهای دستی را تسهیل کند و بدین ترتیب فضایی را برای دانشمندان و تیمهای پشتیبانی فراهم آورد تا بر روی مسائل مهمتر متمرکز شوند. پل فیپس، رئیس عملیات مشتریان جهانی ServiceNow میگوید: “این پیشرفتها تنها بهبودهای جزئی نیستند. ما به آسترازنکا کمک میکنیم که سالانه بیش از ۳۰ هزار ساعت را صرفهجویی کند تا بر روی آنچه واقعاً مهم است، یعنی کشف، توسعه و ارائه درمانهای نجاتبخش، تمرکز کند.”
آسترازنکا بهعنوان نمایی از تحولی بزرگتر در حال ظهور است که میتواند بهطور بنیادی نحوه عملکرد دنیای کسبوکار را تغییر دهد. بر اساس پیشبینی IDC، سرمایهگذاریها در راهحلها و خدمات هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ تاثیر جهانی بیش از ۲۰ تریلیون دلار خواهد داشت. پل فیپس تصریح کرد: “شرکتهایی که شرایط مساعدی برای هوش مصنوعی خودمختار فراهم میکنند، در حال حاضر شاهد بهبودهایی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد هستند.” این نتایج مشهود به صورت حذف اختلالات خدمات مشتری، کاهش هزینههای اداری و بهینهسازی زنجیره تأمین تجلی پیدا میکند.
فرایند یکپارچهسازی هوش مصنوعی نیازمند غلبه بر سه چالش اصلی است: کیفیت دادهها، زیرساختهای قدیمی و پیچیدگی ادغام. طبق گزارش مککینزی، ۷۰ درصد سازمانها در ادغام سریع دادهها به مدلهای هوش مصنوعی دچار مشکل هستند. پل فیپس میگوید: “کارها در یک بخش واحد انجام نمیشود، بنابراین استراتژی هوش مصنوعی شما نیز نمیتواند محدود به یک حوزه باشد.” این رویکردی است که ServiceNow با همکاری وودافون، یکی از بزرگترین ارائهدهندگان خدمات مخابراتی جهان با بیش از ۳۴۰ میلیون مشتری اتخاذ کرده است. آنها با ساخت یک راهحل هوش مصنوعی برای نظارت بهبود یافته، به شناسایی و حل مشکلات پیش از اطلاع مشتری کمک میکنند.
بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی خودمختار، تنها به اتوماسیون فرآیندهای روباتیک (RPA) محدود میشوند. در حالی که تحول واقعی نیاز به هوش مصنوعی کاملاً یکپارچه دارد که بتواند دادههای مشتری، پایگاههای دانش و سیستمهای عملیاتی را به یکدیگر متصل کند و تصمیمگیریهای هوشمند و سریع را تسهیل کند. زیرساخت پلتفرم در این حوزه بسیار حیاتی است و ۲۰ سال تجربه ServiceNow در اتوماسیون جریان کار، مزیتی فوقالعاده به شمار میرود.
پل فیپس تأکید میکند: “استقرار مؤثر هوش مصنوعی، یک لحظه آنی نیست. بلکه بهبود هزاران فرآیند و وظیفه است. هنگامی که این بهبودها در یک پلتفرم یکپارچه صورت میگیرد، برهم انباشته شده و میتواند منجر به افزایشهای کارآمدی نمایی شود.” در حال حاضر، ServiceNow بیش از ۱۰۰ پروژه هوش مصنوعی داخلی دارد و برآورد میکند که از طریق اتوماسیون و بهینهسازی فرآیندها، بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صرفهجویی کرده است.
با توسعه این استراتژی، آژانسهای هوش مصنوعی در پلتفرم ServiceNow به طور مداوم از تراکنشها و فرآیندهای متعدد یاد میگیرند و الگوهای قابل تکرار را شناسایی کرده و به آژانسهای پیشساخته تبدیل میکنند که به حل مشکلات با اهمیت بالا در صنایع مختلف کمک میکند.
با توجه به الزامات فوری هوش مصنوعی خودمختار، زمان اقدام اکنون است. پل فیپس میگوید: “برای باقی ماندن در سطح رقابت، بهترین حرکت، سرمایهگذاری بر روی یک پلتفرم است. این تنها به معنای صرفهجویی در هزینهها نیست، بلکه شرکتهای پیشرو با استفاده از این صرفهجوییها در حال تسریع آنچه مهم است، نظیر شتاب بخشی به کشف دارو یا بهبود خدمات مشتری هستند.”
در این مسیر، هوش مصنوعی جایگزین انسانها نمیشود، بلکه توانایی آنها را در حل چالشهای پیچیده بهسرعت افزایش میدهد. در نهایت، نیروی واقعی هوش مصنوعی در توانمندسازی انسانها نهفته است. “سازمانهایی که در این راستا پیشرفت بیشتری دارند، از هوش مصنوعی برای ارتقای پتانسیل انسانی استفاده میکنند.”