استارتاپ eSelf که بر روی ایجاد دستیاران هوش مصنوعی مکالمهای طبیعی و رو در رو تمرکز دارد، از همکاری خود با مرکز فناوریهای آموزشی (CET) خبر داد تا با ارائه معلمان هوش مصنوعی خصوصی، به دانشآموزان در سراسر جهان کمک کند. CET بزرگترین ناشر کتابهای درسی برای دورههای تحصیلی K-12 در اسرائیل است و در تمامی موضوعات و مقاطع تحصیلی به عنوان پیشرو شناخته میشود. در این برنامه آزمایشی، دانشگاه هاروارد به عنوان مشاور علمی عمل خواهد کرد و در شکلدهی به چارچوب آموزشی و ارزیابی تأثیر آن مشارکت خواهد داشت. این همکاری، اسرائیل را به عنوان اولین کشور جهان در اجرای تدریس مبتنی بر هوش مصنوعی در سطح ملی معرفی میکند.
مرحله اول این برنامه آزمایشی در ماه مه آغاز خواهد شد و شامل ۱۰,۰۰۰ دانشآموز خواهد بود که در این مدت تحت آزمایشهای A/B قرار خواهند گرفت. یک مطالعه مهم به نام “مشکل دو سیگما” نشان داد که دانشآموزانی که تدریس خصوصی یک به یک دریافت کردهاند، در مقایسه با همسالان خود در کلاسهای سنتی دو انحراف استاندارد بهتر عمل کردهاند، بهطوری که دانشآموزان با نمرات C به A تبدیل میشوند. امروزه، نیاز به چنین مداخلاتی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود؛ چرا که نمرات آزمون دانشآموزان به پایینترین سطح تاریخی رسیده و به علاوه، جهان با کمبود جدی معلمان مواجه است و یونسکو پیشبینی میکند که کمبود ۴۴ میلیون معلم در زمینه آموزش ابتدایی و متوسطه وجود دارد.
با توجه به این شکاف آموزشی فزاینده و کمبود منابع، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده به سیستمهای تدریس هوش مصنوعی به عنوان یک راهحل امیدوارکننده اشاره کرده و آن را راهی برای گسترش آموزش شخصیسازی شده و در دسترس قرار دادن تدریس مؤثر برای همه دانشآموزان میداند. CET و eSelf در حال ارائه دسترسی به یک معلم دیجیتال هوشمند هستند – یک آواتار تعاملی که به عنوان یک همراه مجازی رو در رو در داخل و خارج از کلاس عمل میکند. این معلم هوش مصنوعی با کمک به دانشآموزان در تعمیق درک مطالب درسی، تمرین مستقل و آمادهسازی برای آزمونها، از آنها پشتیبانی خواهد کرد. با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته، این آواتار بهطور مداوم به نقاط قوت و چالشهای فردی هر دانشآموز سازگار میشود و راهنمایی شخصی شدهای را مطابق با الگوی یادگیری منحصربهفرد آنها ارائه میدهد.
eSelf اعلام کرد که فناوری آن با تأخیر کمتری نسبت به دستیار صوتی ChatGPT عمل میکند. این شرکت در دسامبر ۲۰۲۴، ۴.۵ میلیون دلار در دور سرمایهگذاری اولیه جذب کرده و اکنون ۲۰ نفر پرسنل دارد. “ما با eSelf همکاری میکنیم تا یک معلم هوش مصنوعی شخصی برای هر دانشآموز در اسرائیل فراهم کنیم”، به گفته تساچی لنگر، معاون بازاریابی و محصول CET. “این همکاری یک نقطه عطف جهانی مهم در استفاده از هوش مصنوعی در بخش آموزش است و ما انتظار داریم که این همکاری آموزش شخصیسازی شده را برای دانشآموزان دوباره تعریف کند.”
به گفته ویکتور پریرا، از اعضای هیئتعلمی دانشگاه هاروارد، “آموزش یکی از مهمترین پیشبینیکنندههای فرصتهای آینده است – اما دسترسی به حمایتهای کیفی همچنان عمیقاً نابرابر است”. وی افزود: “همکاری بین eSelf، CET و دانشگاه هاروارد فرصت بینظیری را برای پل زدن به شکافهای اجتماعی-اقتصادی فراهم میکند – به هر دانشآموز یک معلم مجازی میدهد، فارغ از پیشینه آنها. این دقیقاً همانگونه است که باید هوش مصنوعی در آموزش گنجانده شود: نه به عنوان جایگزینی برای معلمان انسانی، بلکه بهعنوان مکملی قدرتمند که یادگیری را توسعه میدهد و استقلال را ارتقا میبخشد.”
آواتارهای هوش مصنوعی eSelf از نظر ظاهر و شخصیت قابل تنظیم هستند و با تولید تصاویر و ویدئوها به دروس روح میبخشند. این آواتارها توضیحات بصری سفارشی را مطابق با محتوای کلاس تولید کرده و به سؤالات دانشآموزان به طور مستقیم پاسخ میدهند و به تدریج با پیشرفت هر یادگیرنده، درس را بررسی و اصلاح میکنند. برای شخصیسازی بیشتر تجربه یادگیری، آواتارها چند زبانه هستند و به دانشآموزان این امکان را میدهند که به زبانی که میخواهند، تعامل داشته باشند – همه با زمان پاسخدهی فوقالعاده کم.
این برنامه آزمایشی با آموزش زبان عبری آغاز خواهد شد و به تدریج گسترش خواهد یافت تا هر دانشآموز K-12 در اسرائیل یک همراه یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی را دریافت کند و از پشتیبانی شخصیسازی شده در چندین زمینه بهرهبرداری کند. “eSelf در حال ساخت تاریخ به عنوان اولین ابتکار تدریس هوش مصنوعی است که در مقیاس ملی اجرا میشود”، به گفته آلان بکر، مدیرعامل eSelf. “افتخار میکنیم که در تلاشی پیشرو باشیم که نشان میدهد چگونه هوش مصنوعی میتواند به خوبی استفاده شود – با سطحسازی میدان و حمایت از دانشآموزان در زمانی که سیستم آموزشی در سطح جهانی تحت فشار بیسابقهای است. ما از CET به خاطر همکاری و تعهد به نوآوری و از دانشگاه هاروارد به خاطر اطمینان از grounded بودن این ابتکار در شواهد و تأثیر، سپاسگزاریم. با هم، ما استاندارد جدیدی برای آنچه در آموزش ممکن است، تعیین میکنیم.”
CET که همچنین به نام Matách شناخته میشود، بزرگترین ناشر آموزشی در اسرائیل است و مواد آموزشی و راهحلهای دیجیتال را به میلیونها دانشآموز در سراسر کشور ارائه میدهد. هزینه محاسباتی به دلیل موتور تولید بصری قابل توجه است چون این یک LLM پایه نیست. دانشآموزان با اشتراک ماهانه حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار برای معلمان هوش مصنوعی هزینه خواهند کرد. برنامه گسترش به صورت کلی برای تاریخ ۲۵ سپتامبر برنامهریزی شده و شامل تمام موضوعات از جمله ریاضی، زبان و حتی علوم کامپیوتر خواهد بود.