بر اساس گزارشی جدید، بوریس والکوف، مهندس هوش مصنوعی و یکی از بنیانگذاران PyTorch در Meta، استارتاپی به نام Lace AI راهاندازی کرده است که نرمافزار خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای شرکتهای خدمات خانگی توسعه داده است. والکوف در طول دوران کاری خود در Meta به این درک رسید که هوش مصنوعی در حال حاضر قابلیتهای جدیدی را در لایههای کاربردی نرمافزار آزاد میکند.
شروع مسیر کارآفرینی والکوف به دوران کودکی و کار در فروشگاه خانوادگی آنها برمیگردد، جایی که او قدرت خدمات مشتری از طریق تلفن را تجربه کرد. در بزرگسالی، او به دنبال راههایی بود تا علاقه خود به هوش مصنوعی و خدمات مشتری را ترکیب کند که در نهایت منجر به شکلگیری ایده Lace شد. با به کارگیری تجربیات چندین ساله خود در زمینه مهندسی نرمافزار در VMware و Meta، والکوف با استن استویانو همکاری کرد تا هوش مصنوعی را با خدمات مشتری ادغام کند و به این ترتیب به کسبوکارها کمک کند تا درآمد بیشتری کسب کنند.
این دو با بیش از ۱۰۰ شرکت در صنایع و حوزههای مختلف گفتوگو کردند و دریافتهاند که در بخش خدمات خانگی، بسیاری از فروشها با تماس به مرکز تماس آغاز میشوند. خدمات خانگی شامل صنایعی مانند HVAC، لولهکشی و سقفسازی میشود. اساس کار Lace این است که اگر مشتری به یکی از این کسبوکارها تماس بگیرد، این تماس میتواند به فروش تبدیل شود یا نه. شرکت Lace ادعا میکند که نرمافزار آن میتواند شانس تبدیل تماسها به فروش را بهبود بخشد. به طور خاص، نرمافزار هوش تجاری Lace از فناوری هوش مصنوعی برای تحلیل تمام تماسهای ورودی به این کسبوکارها و شناسایی فرصتهای از دست رفته درآمد استفاده میکند. این نرمافزار تمام تماسها را به دقت تحت نظارت قرار میدهد تا هیچ سرنخی از دست نرود.
شرکت Lace که در مانتین ویو مستقر است، با بیش از ۱۰۰ کسبوکار همکاری دارد و مشتریانی از جمله A1 Garage Door Service، Sage Home، Eco Plumbers، Matrix و Lee’s Air را در بر میگیرد. والکوف به جزئیات درآمد خود اشارهای نکرد، اما اعلام کرد که Lace در سال ۲۰۲۴ رشد ۱۰۰۰ درصدی درآمد سالانه تکرار شونده (ARR) را تجربه کرده است. این شرکت از مدل کسبوکار نرمافزار به عنوان خدمت (SaaS) استفاده میکند و هزینهای ماهانه برای هر نماینده خدمات مشتری دریافت میکند.
والکوف گفت که حتی یک درصد افزایش در رزروها میتواند تأثیر قابل توجهی برای شرکتهای خدمات خانگی یا بازسازی منزل داشته باشد. به عنوان مثال، شرکتی با ۳۰۰ میلیون دلار درآمد، در صورت تجربه یک درصد افزایش، درآمدش ۳ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. برخی از کسبوکارهایی که از Lace استفاده میکنند، رشد درآمد دو رقمی را نیز مشاهده کردهاند.
علاوه بر این، Lace اخیراً اعلام کرد که از زمان تأسیس در اوایل سال ۲۰۲۲، ۱۹ میلیون دلار تأمین مالی جمعآوری کرده است. این مبلغ شامل دور پیشنیاز ۵ میلیون دلاری است که بهتازگی شناسایی نشده بود و بهطور کلی به رهبری Canvas Ventures و همچنین دور جمعآوری ۱۴ میلیون دلار سرمایه بذر به رهبری Bek Ventures میباشد. دیگر حامیان شامل Horizon VC، Launchub و بنیانگذاران Snowflake و Vivino هستند. والکوف از ارائه ارزشگذاری دقیق خودداری کرده و تنها به این نکته اشاره کرد که تأمین مالی بذر یک دور “صعودی” بوده است.
مت لتیچی، شریک مدیریتی Bek Ventures، جذب سرمایهگذاری در Lace را به علت تیم با تجربه خود دانست و گفت: “روند رو به رشدی در زمینه بهکارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد تأثیر واقعی در بخشهایی که به طور تاریخی از تکنولوژی محروم ماندهاند وجود دارد، و این تیم درک خوبی از نحوه انجام این کار دارد.” در حال حاضر، Lace با ۲۰ کارمند فعالیت میکند و برنامه دارد با استفاده از این تأمین مالی، اندازه شرکت را سهبرابر کند.