فیسبوک از کاربران خود درخواست میکند که به دوربین گوشیهای خود دسترسی دهند تا نسخههای ویرایش شده بهصورت هوش مصنوعی از عکسهایشان را بهصورت خودکار پیشنهاد دهد؛ حتی عکسهایی که هنوز به فیسبوک آپلود نشدهاند. این قابلیت برای کاربران هنگام ایجاد یک داستان جدید در اپلیکیشن شبکه اجتماعی فیسبوک پیشنهاد میشود. در اینجا، پیامی جدید نمایان میشود که از کاربر میخواهد به “پردازش ابری” اجازه دهد تا پیشنهادات خلاقانهای ارائه گردد.
پیام پاپ آپ توضیح میدهد که با کلیک بر روی “اجازه بدهید”، کاربر به فیسبوک اجازه میدهد تا ایدههای جدیدی از دوربین گوشی او استخراج کند، مانند کولاژها، خلاصهها، استایلهای جدید بهصورت هوش مصنوعی یا تمهای تصویری. فیسبوک اعلام کرده است که برای این کار، رسانههای موجود در دوربین شما بهطور مرتب به سرورهای ابری این شرکت منتقل میشود و این فرآیند بر اساس اطلاعاتی مانند زمان، مکان یا تمها انجام میشود.
این پیام همچنین بیان میکند که تنها خود کاربر میتواند این پیشنهادات را مشاهده کند و رسانهها برای هدفگذاری تبلیغاتی مورد استفاده قرار نمیگیرند. با این حال، با کلیک بر روی “اجازه بدهید”، کاربر موافقت خود را با شرایط خدمات هوش مصنوعی متا اعلام میکند. این امر به فیسبوک اجازه میدهد تا رسانهها و ویژگیهای چهره کاربر را بهوسیله هوش مصنوعی آنالیز کند. همچنین، این شرکت از تاریخ و حضور افراد یا اشیاء در عکسها برای ایجاد ایدههای خلاقانه خود استفاده خواهد کرد.
این ابزار خلاقانه نمونهای دیگر از چالشهایی است که با به اشتراکگذاری رسانههای شخصیمان با ارائهدهندگان هوش مصنوعی روبرو میشویم. متا، همانند دیگر غولهای فناوری، دارای جاهطلبیهای بزرگ در زمینه هوش مصنوعی است. امکان دسترسی به عکسهای شخصی کاربران که هنوز در شبکه اجتماعی فیسبوک به اشتراک گذاشته نشدهاند، میتواند به این شرکت در مسابقه هوش مصنوعی برتری بدهد. با این حال، برای کاربران نهایی، در شتاب شرکتهای فناوری برای پیشی گرفتن از یکدیگر، همیشه مشخص نیست که در زمان بروز این قابلیتها، چه چیزی را تایید میکنند.
به موجب شرایط خدمات هوش مصنوعی متا در خصوص پردازش تصویر، “با اشتراکگذاری، شما موافقت میکنید که متا آن تصاویر را، شامل ویژگیهای چهره، با استفاده از هوش مصنوعی آنالیز کند. این پردازش به ما این امکان را میدهد که ویژگیهای نوآورانه جدیدی ارائه دهیم، از جمله امکان خلاصهسازی محتوای تصویر، ویرایش تصاویر و تولید محتوای جدید بر اساس تصویر.” همچنین، این شرایط به متا این حق را میدهد که هرگونه اطلاعات شخصیای که شما به اشتراک گذاشتهاید را “نگهداری و استفاده” کند تا خروجیهای هوش مصنوعی خود را شخصیسازی کند.
این شرکت همچنین اشاره میکند که میتواند تعاملات شما با هوش مصنوعیاش، از جمله مکالمات را بررسی کند و این بازبینیها ممکن است توسط انسانها انجام گیرد. شرایط مشخص نمیکند که متا چه اطلاعاتی را شخصی در نظر میگیرد و تنها به ذکر این مطلب بسنده میکند که شامل “اطلاعاتی که بهعنوان پیشنهادات، بازخورد یا محتوای دیگر ارائه میدهید” میشود. بنابراین باید از خود بپرسیم که آیا عکسهایی که برای “پردازش ابری” به اشتراک گذاشتهاید نیز شامل این اطلاعات میشوند یا خیر.
تاکنون واکنشهای چندانی به این قابلیت ثبت نشده است. برخی از کاربران فیسبوک در حین ایجاد داستان جدید به پیشنهادات عکسهای تولیدشده بهوسیله هوش مصنوعی برخورد کرده و نسبت به آن سوالاتی مطرح کردهاند. بهعنوان مثال، یکی از کاربران در ردیت دریافت که فیسبوک یک عکس قدیمی (که قبلاً در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بود) را پیدا کرده و بهطور خودکار آن را به یک انیمه تبدیل کرده است. زمانی که کاربر دیگری در یک گروه ضد هوش مصنوعی فیسبوک درخواست کمک برای غیر فعالسازی این ویژگی را داشت، جستوجو به بخشی به نام “پیشنهادات اشتراکگذاری دوربین” در تنظیمات اپلیکیشن منتهی شد.
ما همچنین این ویژگی را در زیر مجموعه تنظیمات فیسبوک پیدا کردیم، جایی که در بخش ترجیحات درج شده است. در صفحه “پیشنهادات اشتراکگذاری دوربین”، دو گزینه موجود است. اولین گزینه به فیسبوک اجازه میدهد که هنگام مرور اپلیکیشن، عکسهایی از دوربین شما پیشنهاد کند. گزینه دوم (که باید بر اساس پیام پاپ آپ درخواست مجوز در داستانها، بهصورت انتخابی فعال شود) جایی است که میتوانید “پردازش ابری” را فعال یا غیرفعال کنید که به متا اجازه میدهد تا تصاویر هوش مصنوعی با استفاده از عکسهای دوربین شما ایجاد کند.
دسترسی اضافی برای استفاده از هوش مصنوعی روی عکسهای دوربین شما بهنظر نمیرسد جدید باشد. در اوایل سال جاری، کاربران گیج فیسبوک تصاویری از پیام پاپ آپی که در بخش داستانهایشان ظاهر شده بود را به اشتراک گذاشته بودند. متا همچنین مستندات کامل راهنما در مورد این ویژگی را برای کاربران iOS و اندروید منتشر کرده است. شرایط هوش مصنوعی متا از تاریخ 23 ژوئن 2024 قابل اجرا خواهد بود؛ ما نمیتوانیم شرایط کنونی را با نسخههای قدیمیتر مقایسه کنیم زیرا متا ضبطی از آنها نگهداری نکرده و شرایط منتشر شده قبلی به درستی توسط آرشیو اینترنت ذخیره نشده است.
از آنجایی که این ویژگی به دوربین شما دسترسی پیدا میکند، فراتر از آنچه متا به طور قبلی اعلام کرده بود، در زمینه آموزش هوش مصنوعیاش با استفاده از دادههای عمومی به اشتراک گذاشته شده شما، از جمله پستها و نظرات در فیسبوک و اینستاگرام گسترش مییابد. (کاربران اتحادیه اروپا تا تاریخ 27 مه 2025 فرصت داشتند تا از این روند خارج شوند.) ماریا کوبته، سخنگوی متا، در حین پاسخ به اظهارنظرها، تایید کرد که این ویژگی یک آزمایش است و بیان کرد: “ما در حال بررسی راههایی برای تسهیل اشتراکگذاری محتوا برای افراد در فیسبوک هستیم و پیشنهادات محتواهای آماده برای اشتراکگذاری و گزیدهای از دوربین کاربران را آزمایش میکنیم.”
او ادامه داد: “این پیشنهادات فقط بهصورت انتخابی و تنها برای خود شما نمایش داده میشود – مگر اینکه شما تصمیم به اشتراکگذاری آنها بگیرید – و در هر زمان میتوانید آنها را غیرفعال کنید.” رسانههای دوربین ممکن است برای بهبود این پیشنهادات استفاده شوند، اما در تست فعلی برای بهبود مدلهای هوش مصنوعی استفاده نخواهند شد. این شرکت در حال حاضر این پیشنهادات را در ایالات متحده و کانادا آزمایش میکند.